معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران:

سکه‌های کشف شده شهرری مربوط به دوره آل بویه است

شهرری(پانا)- معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اعلام کرد که سکه‌های تحویلی پلیس از آرامستان ابن بابویه شهرری مربوط به حکومت آغازین دوره آل‌بویه است.

کد مطلب: ۱۱۳۵۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
سکه‌های کشف شده شهرری مربوط به دوره آل بویه است

به گزارش ایرنا، مرتضی‌ ادیب‌زاده اظهار‌ کرد: این سکه ها پس از بررسی کارشناسی میراث فرهنگی مشخص شد که مربوط به دوره آغازین آل بویه و جنس ‌آنها نقره‌ است ‌و این سکه‌های تاریخی پس از دو ماه اکتشاف و دستگیری متهم توسط پلیس به میراث فرهنگی استان تحویل داده شده است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران ادامه داد: ۱۴۱ سکه سالم و مابقی نیز خرد شده و به هم چسبیده هستند و با دستور دادستان ری تحقیق و پیگیری موضوع کشف سکه ها در دستور کار مراجع انتظامی قرار گرفته است.

ادیب‌زاده خاطرنشان کرد: عرصه آرامستان ابن بابویه شهر ری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و دارای ضوابط حفاظتی است و از این رو پیرو مذاکرات و مکاتبات پیشین با اداره اوقاف شهرستان ری و نیز متولیان گورستان (آرامستان) ابن بابویه اعلام شده که مطابق قانون و به منظور حفاظت از سایت تاریخی ابن بابویه، هرگونه تدفین و خاکبرداری در این عرصه تاریخی بدون اخذ مجوز و نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان تهران، ممنوع است.

آل بویه یا بوییان یا دیالمه (۳۲۰-۴۴۷ ق / ۹۳۲-۱۰۵۵ م) حکومتی ایرانی از دودمان‌های دیلمی شیعه پس از اسلام است که در بخش مرکزی و غربی و جنوبی ایران و عراق فرمانروایی می‌کردند که از دیلمان در لاهیجان گیلان برخاسته بودند.

ابن بابویه نخستین گورستان شهر ری و دومین گورستان تهران است که بسیاری از مشاهیر ایران در آن دفن هستند. نام این گورستان برگرفته از نام محمد بن بابُویه معروف به شیخ صدوق یکی از فقها و دانشمندان شیعه است که آرامگاه او در آن جا واقع شده‌ است و برج طغرل در شرق آرامگاه ابن‌بابویه در شهر ری واقع شده‌ و از آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان است، این گورستان ۱۰ هکتار وسعت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار