در گفت و گوی پانا با یک دبیر شهرری مطرح شد:

دبیران در تمام شبانه روز مشغول تدریس و رفع اشکال هستند

شهرری(پانا)- زمستان سخت سال 1398 برای همیشه در ذهن ها باقی می ماند. زمانیکه ویروسی ناشناخته و پیچیده با نام کرونا در ووهان چین مشاهده شد و خیلی زودتر از آنچه تصور می شد همه جهان را در بر گرفت و حالا این ویروس در ایران ۹ ماه است که پابرجاست.

کد مطلب: ۱۱۳۵۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
دبیران در تمام شبانه روز مشغول تدریس و رفع اشکال هستند

کرونا در چند ماه گذشته همه جهان را در برگرفته و سبک زندگی انسان ها را دگرگون کرده است. در این میان آموزش و پرورش بیشترین تغییرات را بر اثر این ویروس پشت سر گذاشت و البته آموزش مجازی را تجربه کرد؛ تجربه ای که با ضعف‌ها و قوت‌هایی همراه بوده است. پانا با گفت‌و‌گو با دبیران مدارس مختلف، نقطه نظراتشان در خصوص نحوه آموزش در این روزها را بررسی کرده است.

سید‌کیارش موسوی در گفت‌گو با پانا اظهار کرد: با توجه به شیوع‌ویروس کرونا از بهمن‌ماه سال‌گذشته آموزش و تدریس به‌فضای‌مجازی‌و خانه‌ها رفت. گرچه در دوران دفاع مقدس چنین تجربه‌ای را داشتیم، اما در سال‌های اخیر مردم به رسانه فضای‌مجازی و موبایل بیشترین اقبال‌ را نشان‌ دادند و بر این اساس، آن از آموزش مجازی استقبال کردند.

دبیر ادبیات فارسی دبیرستان دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان شهید بهشتی در ادامه افزود: آموزش‌های شبکه آموزش ‌و صدا و سیما بسیار هوشنمدانه و به روز است، اما توجه بیشتر‌خانواده‌ها به سمت و سوی فضای‌ مجازی بود و این آموزش‌ها بر خانواده‌ بزرگ فرهنگیان بسیار تاثیر گذاشت و بر‌ روی معلمان، دانش‌آموزان و فرزندان دانش‌آموزِ خود معلمان نیز تاثیرگذار بود. به عنوان مثال من خودم دو دانش‌آموز کلاس سوم و اولی دارم. با توجه به شغل من که موجب می‌شود در ساعت موظف و غیر موظف از موبایل و تبلت استفاده کنم، اما از طرفی هم فرزندانم باید در همان ساعت از تبلت یا موبایلم استفاده کنند و این مورد برای خانواده‌هایی که چند فرزند و یک موبایل یا تبلت هوشمند دارند هم صدق می کند و مشکل است.

او در ادامه افزود: یکی دیگر از مشکلات این آموزش مجازی خود برنامه شاد است، زیرا در ساعات مختلفی از شبانه روز قطع ‌می‌شود‌. گرچه نسبت به برنامه شاد سال گذشته بسیار تغییر کرده است و بهتر شده، زیرا با ربات‌های حضور و غیاب، آزمون ساز‌ بهتر شده است، اما مشکل عمده آن این است که در تلفن‌های IOS و لپ تاپ نصب نمی‌شود و یا به مشکل بر ‌می‌خورد‌.

این دبیر دبیرستان دوره دوم متوسطه نبوت (مدرسه روستایی) تصریح کرد: در طول ضبط ویدئو و صدا باید سکوت مطلق برقرار باشد و نباید پس‌زمینه صدا وجود داشته‌ باشد و به نوعی آموزش و رفتار خانواده معلم ها با توجه به کارکرد ساعات آموزشی تغییر می‌کند و حتی گاهی کل ساعت شبانه روز دبیر را در بر می‌گیرد.

موسوی با اشاره با اینکه بنا به دستور آموزش وپرورش ساعت آموزشی باید ۳۵ دقیقه باشد تاکید کرد: در این بازه‌ زمانی تدریس کامل نخواهد شد و منجر به تعامل و کشاندن آموزش به خارج از فضای برنامه‌شاد می‌شود و رسالت دبیر پاسخگویی را ایجاد می‌کند و به نوعی در طول شبانه روز درگیر تدریس و رفع اشکال خواهیم بود.

دبیر دبیرستان دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان شهید بهشتی در ادامه یادآوری کرد: آموزش مجازی بر بیماری‌های زمینه ای مانند میگرن و تعامل طولانی مدت با تلفن همراه مشکلات بینایی و چشم را بیشتر می کند، زیرا اشعه‌های تلفن همراه آسیب‌زا هستند. از طرفی، سرعت ‌و حجم پایین اینترنت برای همه‌ دانش‌آموزان امکان حضور و فعالیت را فراهم نمی‌کند.

او در تشریح هدیه ۵۰ گیگ اینترنت به دبیران گفت: این اینترنت تقریبا برای یک ماه هم داوم نداشت و به اینترنتی که خودمان برای ‌آن هزینه می‌کردیم برگشتیم.

موسوی ضمن یادآوری اینکه در مدرسه های متفاوت حضور دارد گفت: در مدرسه روستایی سرعت و حجم اینترنتشان به دلیل زیرساخت‌های پایین آن منطقه کافی نیست و مجبور به تدریس از طریق نوشتن می شویم، اما در مدارس برخوردارتر مانند مدارس تیزهوشان و سمپاد از برنامه‌های دیگری استفاده می‌شود.

او مشکل فرهنگی را یکی دیگر از معایب این نوع آموزش دانست و گفت: با توجه به اینکه اشتباهات لفظی گاهی پیش ‌می‌آید، اما در این نوع آموزش باید بسیار مواظب بود زیرا درصورت کمترین خطایی در فضای مجازی دست به دست خواهد شد و به عنوان یک معضل فرهنگی با لهجه، گویش و شیوه‌ بیان درس دبیران به مشکل بر می‌خوریم.

سید کیارش‌‌موسوی در پایان تاکید کرد: در برنامه شاد عدم ‌ضمانت اجرایی وجود دارد و سال گذشته در امتحانات نهایی، کاهش درصد قبولی مشاهده شد و ارزشی‌که کلاس حقیقی دارد و بازخوردی که دبیر می تواتد از ارتباطاتش مانند نگاه و ارتباط چشمی با دانش‌آموزان بگیرد، کاهش یافته است.

او در تشریح یکی از معایب بات‌های آزمون‌ساز گفت: این بات فقط سوالات چهار گزینه‌ای می‌سازد و دروس عمومی که گزینه‌ها به تشریح و تحلیل نیاز دارد را دارا نیست، اما امیدواریم که هر چه زودتر از این بلای ویروسی کرونا دور شویم و به فضای آموزشی ‌و پرورشی مدرسه برگردیم و از این تجربیات به عنوان تجربیات گرانبها استفاده کنیم.

خبرنگار: نوریه احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار