در گفت‌وگوی پانا با عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح شد:

نگرانی از ایجاد «رانت» و «بازار سیاه» با ارایه مصالح ساختمانی با نرخ‌های خارج از بورس

شاکری: ارایه مصالح ساختمانی با نرخ‌های خارج از بورس فسادزاست / مکانیزم های کنترلی دقیق در اجرای طرح مصالح ساختمانی ارزان مورد نیاز است/اعمال فشار از سوی ارگان‌های دیگر برای دریافت این حواله وجود دارد

تهران(پانا) –- عضو کمیسیون عمران مجلس با ابراز نگرانی از سپردن حواله مصالح ساختمانی با نرخ خارج از بورس به انبوه‌سازان می‌گوید همواره نگرانی در مورد هر کالایی که قرار است با حواله صادر شود و با قیمت مصوب اجرایی شود، وجود داشته است بنابراین باید دستگاه‌های متولی قبل از ورود به این طرح زیرساخت‌های کنترل و نظارتی را اجرایی کنند و بعدبه این بحث ورود کنند.

کد مطلب: ۱۱۲۹۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
نگرانی از ایجاد «رانت» و «بازار سیاه» با  ارایه مصالح ساختمانی با نرخ‌های خارج از بورس

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که آیا اقدام دولت در ارائه مصالح ساختمانی خارج از نرخ‌های بورس به انبوه‌سازان و تولیدکنندگان باعث ایجاد رانت نمی‌شود، گفت:«این بحث در کمیسیون عمران هم مطرح و بررسی شده است. در مورد همه کالاهایی که با حواله داده می‌شود حتما باید کنترل‌های خیلی دقیق و مرتب صورت بگیرد تا این کالاها وارد بازار آزاد نشود.»

وی افزود:«دولت و مجلس همیشه نگران این موضوع هستند. معمولا دستگاه‌های دولتی در تمام دنیا کارایی و نظارت خوبی ندارند و کار از دستشان خارج می‌شود.»

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:«به طور مثال برای ساخت یک ساختمان از کجا می‌دانیم که چقدر مصالح نیاز است. معمولا رعایت و کنترل استفاده از مصالح صورت نمی‌گیرد و هیچ کس هم نمی‌تواند قاطعانه بگوید که یک ساختمان چقدر میلگرد نیاز دارد. از طرفی به علت طولانی شدن پروژه‌ها، قیمت مصالح تغییر پیدا می‌کند در این شرایط حواله‌ها هم خیلی مهم می‌شوند. بنابراین نگرانی در مورد این موضوع و در مورد هر کالایی که قرار است با حواله صادر شود و با قیمت مصوب اجرایی شود، وجود دارد.»

وی افزود:«دستگاه‌های اجرایی باید قاطعانه اعلام کنند که این روش را به چه شکلی می‌خواهند کنترل کنند. با اینکه این طرح در کمیسیون عمران تصویب شده ولی خود ما هم به عنوان اعضای این کمیسیون نگرانی خود را ایجاد بازار سیاه اعلام کردیم.»

شاکری گفت: «باید نظارت کافی بر مصالح وجود داشته باشد تا رانت ایجاد نشود و حواله‌های مازاد در بازار سیاه فروخته نشود.»

وزارت راه و شهرسازی متولی اجرای این طرح است

وی افزود«وزارت راه و شهرسازی و واحدهای مربوطه که مستقیما با ساخت‌وساز و به خصوص ساخت و سازهای مربوط به وزارتخانه یعنی ساخت‌وسازهایی که تحت قانون انجام می‌شود باید نظارت‌های بسیار دقیق وجود داشته باشد.»

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:«قبل از ورود به این طرح باید به صورت فناورانه و مکانیزه سامانه کنترل ایجاد شود و بعد به این بحث ورود پیدا کنیم.»

وی افزود:«بنابراین اگر قرار شد این طرح اجرایی شود حتما باید زیرساخت‌های کنترل و نظارت آن انجام شود.»

شاکری گفت:«معمولا دولت‌ها قادر به کنترل و نظارت دقیق در اجرا نیستند و فساد ایجاد می‌شود.اگر وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد برای اجرای این طرح برنامه داشته باشد باید حتما راه کنترل آن را هم ارائه دهد.»

وی افزود:«ما این طرح را برای وزارت راه و شهرسازی مطرح کردیم اما متاسفانه ارگان‌های دیگر هم خواستار دریافت این حواله برای ارگان خودشان هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار