در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد

مناقشه میان شورای شهر و فرمانداری بر سر بندهای تخفیف در لایحه «عوارض پارک حاشیه‌ای»

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران: مصوبه شورای شهر به شورای حل اختلاف می‌رود

تهران (پانا) - علی‌رغم اینکه کلیات لایحه عوارض پارک هوشمند حاشیه‌ای و نرخ پارکینگ‌هامربوط به سال 99 در بهمن ماه سال گذشته تصویب شد اما هنوز این لایحه به سرانجام نرسیده است.

کد مطلب: ۱۱۲۸۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد
مناقشه میان شورای شهر و فرمانداری  بر سر بندهای تخفیف در لایحه «عوارض پارک حاشیه‌ای»

بهمن ماه سال 98 بود که اعضای شورای شهر تهران کلیات لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای و پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران را به تصویب رساندند تا نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای و پارکینگ‌های شهرداری در سال 99 افزایش یابد اما تیرماه سال جاری فرمانداری تهران به برخی محورهای این لایحه اعتراض کرد. فرمانداری خواهان اصلاح سه مورد در این لایحه شد. اولین ایراد به تبصره 2 بوده است که در آن آمده؛ «رده بندی معابر مصوب پارک حاشیه ای براساس موقعیت مکانی، رده عملکردی، میزان عرضه و تقاضا و کاربری معبر از حیث تجاری و اداری از سوی شورای ترافیک شهر تهران تهیه مشخص شود.»مکان‌های پارک حاشیه‌ای را شورای ترافیک مشخص می‌کند امادر متن مصوبه اولیه نیامده بود؛ فرمانداری خواسته بود که در متن آورده شود که از نظر ما هم مشکلی نداشت.

همچنین فرمانداری خواستار حذف تبصره 12 ذیل ماده 2 شده است که طی این تبصره «به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود به منظور ساماندهی مکان‌های پارک مقابل مراکز اداری آموزشی،تجاری و موارد مشابه با نصب علائم مخصوص به صورت یکسان، حق پارک یکساله در اختیار متقاضیان حقیقی و حقوقی قرار داده شود و عوارض آن مطابق با ضرائب این مصوبه محاسبه شود. شهرداری تهران همچنین اجازه دارد بنا بر شرایط مکانی و متقاضیان حداکثر تا سقف 50 درصد عوارض مورد نظر را دریافت کند.»

سومین اعتراض مربوط به تبصره 13 ذیل ماده 2 است که طی آن «به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود ماهیانه مبلغی را به عنوان حق بهره برداری مشتریان واحدهای تجاری پر رفت و آمد نظیر مال‌ها و مجتمع‌های تجاری که پارکینگ‌ها و معابر حاشیه‌ای را اشغال می‌کنند مطابق با آیین نامه ظرف دوماه بعد از لازم الاجرا شدن مصوبه توسط معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران به کمیسیون عمران و حمل نقل ارائه کند.» فرمانداری خواسته بود که به جای ارجاع به کمیسیون به شورا برای تصویب ارائه شود که ما هم موافق بوده و اصلاح کردیم.

ایرادهای لایحه عوارض پارک حاشیه‌ای اصلاح شده است

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا در توضیح چرایی به سرانجام نرسیدن این لایحه و اعتراض فرمانداری به لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در سال ۹۹ و تعیین ضوابط واگذاری بهره‌برداری از پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران و سرانجام این لایحه اظهار کرد: «فرمانداری تهران به نرخ عوارض اعتراض نکرده به برخی از بندها در این لایحه اعتراض شده است . به عنوان مثال طبق قوانین در صورت حمایت و ارایه خدمات به ایثارگران، بنیاد شهید باید اعتبار آن را بپردازد، یعنی تخفیفی که تعلق می‌گیرد، اعتبار آن باید پرداخت شود.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: «در لایحه پارک حاشیه‌ای اختلاف بر سر سوءتفاهم از بندهای مربوط به تخفیف‌ها است. ما گفتیم تخفیف‌هایی که داده می‌شود را طبق قانون بالادستی، باید بنیاد شهید اعتبار آن را تامین کند و آنهایی که قانون ندارد، مدیریت شهری پرداخت می‌کند.»

علیخانی با بیان اینکه ایرادهای لایحه عوارض پارک حاشیه‌ای اصلاح شده است، گفت: «اصلاحات انجام شده است و قانون را به لایحه اضافه کردیم. روی نرخ‌ها ایرادی گرفته نشده است و فقط به یک بند از لایحه ایراد گرفته شده است اما با توجه به اینکه این لایحه علاوه بر پارک حاشیه‌ای، به پارکینگ‌های شهرداری نیز مربوط است، کل لایحه معطل مانده است.»

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: «قرار است مصوبه شورا به شورای حل اختلاف برود چون فرمانداری قبول نکرده است. البته شهرداری تهران اکنون باید مصوبه شورا را اجرا کند و نباید معطل شورای حل اختلاف بماند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار