حسینی: ناشنوایان از بدو تولد تا پایان تحصیل تحت پوشش ما هستند

شهرری(پانا) - معاون وزیر آمورش و پرورش اعلام کرد ناشنوایان در تمام دوره‌های تحصیلی از پیش‌دبستانی تا پایان دوره دبیرستان تحت پوشش تعلیم و تربیت کشور جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

کد مطلب: ۱۱۲۷۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: ناشنوایان از بدو تولد تا پایان تحصیل تحت پوشش ما هستند

سیدجواد حسینی در آیین گرامی‌داشت هفته جهانی ناشنوایان گفت: آموزش و پرورش استثنایی کشور امروز افتخار دارد که بیش از ۱۶ هزار دانش‌آموز ناشنوا و کم شنوا را در هزار و ۶۰۰ مدرسه خاص استثنایی و در ۲۰ هزار مدرسه تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دهد. ما علاوه بر این مدارس ۱۰ مدرسه مخصوص ناشنوایان در کشور داریم و علاوه بر آن ۶ مدرسه شبانه‌روزی ناشنوایان وجود دارد که ۳۰۰ دانش‌آموز را تحت پوشش خود قرار داده است.

حسینی گفت: همه ما می‌دانیم که دوره پیش‌دبستانی آموزش و پرورش استثنایی با آموزش‌های عادی تفاوت‌های عمیقی دارد و مهم‌ترین موضوعی که ما در بحث ناشنوایان باید به آن توجه کنیم تسهیل ارتباطات و مناسب‌سازی محیط جامعه در ابعاد گوناگون پیش روی ما است. جامعه انسان جامعه‌ای است که باید ارتباطات را برای همه اقشار جامعه و به ویژه برای ناشنوایان فراهم کند. بنابراین ما محیط مدرسه را از نظر فیزیکی و تجهیزاتی که دانش‌آموزان لازم دارند و از لحاظ تعلیم و تربیت و فنونی که معلم‌ها نیاز دارند مناسب‌سازی کرده‌ایم. مناسب سازی محیط دانش‌آموزان ناشنوا نسبت به دانش‌آموزان عادی از جمله ویژگی‌های تعلیم و تربیت دوستدار انسان است که سازمان آموزش و پرورش استثنایی آن را انجام داده است.

معاون وزیر افزود: یکی از آنها در حوزه ارتباطات گسترش زبان اشاره ایرانی است که ما در سال ۹۹، ۴ هزار معلم و مدیر و نیروی انتظامی را که بیشترین ارتباط را می‌توانند با ناشنوایان داشته باشند تحت تعلیم و آشنایی با زبان اشاره که با نام نهضت زبان اشاره است، قرار خواهیم داد.

حسینی عنوان کرد: زبان اشاره وسیله ارتباط ناشنوایان با جامعه است، بنابراین باید آن را گسترش و در دستور کار قرار دهیم ما برای ناشنوایان ۳۷ رشته فنی و حرفه‌ای کار و دانش حرفه‌ای تعریف کرده‌ایم که توانایی حرفه‌ای پیدا کنند. همچنین برای ناشنوایان در عرصه‌های گوناگون خدمات توانبخشی ارائه می‌دهیم که نمونه آن ۵ هزار سمعک، ویلچیر، کاشت حلزون و تعمیر قطعات حلزون در طول سنوات گذشته است و فقط ۵۵۰ مورد در سال ۹۸ در خدمت عزیزان بوده‌ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ما معتقدیم اگر ارتباط را نقطه کلیدی توسعه بدانیم در ابعاد گوناگون این ارتباط در ناشنوایان از شنوایان بیشتر است ارتباط با خدا، ارتباط با طبیعت و ارتباط با خود سه وجه مهم ارتباط است. در این ۳ بخش ارتباط، ناشنوایان و کم شنوایان از انسان‌های عادی ارتباطات متعالی‌تری دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: یکی از وجهه‌های مهم برای ناشنوایان ارتباط با دیگران است که زبان اشاره می‌تواند این ارتباط را تسهیل کند. زبان اشاره را در آموزش و پرورش استثنایی کلید زدیم و از همه عزیزانی که می‌توانند ما را در این راه حمایت کنند کمک می‌خواهیم تا برای ارتقای تعلیم و تربیت ناشنوایان، تسهیل ارتباط ناشنوایان با جامعه و گام نهادن در مسیر جامعه دوستدار انسان که سه مشخصه دوستدار کتاب، دوستدار کودک و دوستدار معلول است پیش برویم.

خبرنگار: شیدا مشهور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار