معاون پرورشی دبستان سمیه: علاقه دانش‌آموزان به فضای مجازی باید در مجاری صحیحی هدایت شود

تهران (پانا) - معاون آموزشی یکی از مدارس تهران معتقد است معلمان و مدیران مدارس می‌توانند با شناسایی علایق و استعدادها در دانش‌آموزان و هدایت آن در مجاری صحیح نقش مهمی در پیشرفت جامعه ایفا و همزمان از هدررفت فرصت‌ها جلوگیری کنند.

کد مطلب: ۱۱۲۶۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی دبستان سمیه: علاقه دانش‌آموزان به فضای مجازی باید در مجاری صحیحی هدایت شود

این روزها که آمدن کرونا روال خیلی از کارها را به‌هم زده و ما را ناگزیر به درافکندن طرحی نو برای تحقق رسالت‌ها و استمرار عملکرد صحیح دستگاه‌ها کرده است، حرف زدن از دردسرهای کرونایی دیگر تازگی ندارد و گفتن از محاسن این بحران هم تاحدی کلیشه شده است. کمکم وقت آن رسیده که با کشف نقاط قوتِ این توفیق اجباری، یعنی آموزش آنلاین، به فکر توسعه توانمندی‌های افراد در حوزه‌های گوناگون در جهت دسترسی به اهداف دستگاه تعلیم و تربیت باشیم.

اهمیت کار معلمان و کادر مدیریت مدارس به عنوان هدایت‌گران این فرایند ظریف آنقدر بالاست که گاه اتخاذ یک تصمیم صحیح در حوزه تعلیم و تربیت می‌تواند به تحولی اساسی در زندگی فرد و جامعه امتداد یابد؛ بنابراین این جهادگران عرصه آموزش می‌توانند با شناسایی علایق و سلایق دانش‌آموزان و قراردادن آن در مسیر درست نقطه آغازی بر آینده‌ای بهتر باشند.

فاطمه یعقوبی معاون آموزشی دبستان دخترانه سمیه در منطقه 4 تهران درباره نقاط قوت آموزش آنلاین به پانا گفت: کرونا باعث شکوفایی استعدادهایی شد که پیش از این دیده و شنیده نمی‌شدند. مثلا، پیشتر در فراخوان بسیاری از مسابقات فرهنگی هنری، بخشی نیز به رقابت کلیپ‌های ساخت دانش‌آموزان اختصاص می‌یافت و معدودی از بچه‌ها نیز در آن شرکت می‌کردند اما مشارکت دانش‌آموزان، در این بخش، امسال بی‌نظیر بود. در سال تحصیلی جدید، به دلیل خانه ماندن درصد بالایی از دانش‌آموزان به علت همه‌گیری کرونا، و ناگزیر درس‌خواندن به کمک گوشی هوشمند و اینترنت بچه‌ها وقت بیشتری برای این قبیل کارهای فرهنگی و هنری که در بستر دیجیتال انجام می‌شود صرف می‌کنند.

وی ادامه داد: در ایام سوگواری ماه محرم و ماه مبارک رمضان در کانال مدرسه مطالبی مثل دعای روزهای ماه رمضان یا کلیپ‌های دانش‌آموزان از عزاداری‌ها را بارگذاری می‌کردیم که بسیار مورد استقبال بچه‌ها واقع شد.

این معلم درباره مشارکت دانش‌آموزان مدرسه‌اش طی روزهای اخیر و در هفته دفاع مقدس گفت: ما از بچه‌ها خواستیم راجع به دفاع مقدس کلیپ بسازند و چیز دیگری نگفتیم. آنها خود ابتکار به خرج دادند و با استفاده از تصاویر ثبت شده از روزهای جنگ، عکس شهدا و موسیقی دفاع مقدس کلیپ‌های مختلفی تولید کردند؛ همچنین در این کلیپ‌ها به روایت‌گری جنگ و خلق دلنوشته پرداختند که بسیار جالب توجه بود. فراخوان مشابهی در نیمه شعبان برای ساخت کلیپ منتشر کردیم که استقبال خوبی از آن شد.

وی افزود: بعضی از بچه‌ها حتی از عکس شهدای خانواده خود برای ساخت این کلیپ‌ها استفاده کردند و بعضی دیگر از صدای شهدای عزیز به عنوان موسیقی متن استفاده کرده بودند.

یعقوبی درباره جاذبه‌های فضای مجازی برای دانش‌آموزان نسل حاضر اظهار کرد: بچه‌ها علاقه بسیاری به کارکردن در فضای اینترنت دارند. آنها با ساختن فایل‌های مولتی مدیا - مثل کلیپ - برای خود هویتی متفاوت تعریف می‌کنند. در واقع بسیاری از دانش‌آموزانِ با این هویت‌ها به زندگی خود معنا و جهت می‌دهند پس می‌توانیم بگوییم که با واردشدن دانش‌آموز به اینترنت، علیرغم فضای ناسالمی که همه ما را دستخوش نگرانی و اضطراب می‌کند، این امکان ایجاد می‌شود که دانش‌آموز از وقت خود برای اهداف متعالی استفاده کند.

وی با اشاره به ارتباطات آنلاین به مثابه مهم‌ترین امکان ارتباطی برای استمرار امر آموزش در موقعیت همه‌گیری کرونا و آسیب‌های ناشی از آن خصوصا در قشر نوجوان اظهار کرد: یک سری مشکلات ناگزیر هستند. مثلا اینکه دانش‌آموزی که برای آموزش غیرحضوری به گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی دارد ممکن است بخشی از ساعات خود را در شبانه‌روز صرف گفت‌وگوهای بی‌هدف یا دانلود‌ فیلم‌ها یا دیدن خبرهایی ‌کند که برای او مناسب نیست و چه بسا بخش مهمی از قوای عقلی و احساسی آن نوجوان را هدر می‌دهد؛ اما ممنوع‌کردن دسترسی به اینترنت راه صحیحی برای این معضل نیست؛ تنها راه درستِ مقابله با این گرایش آگاهی‌بخشی به همه اقشار خصوصا نوجوانان است تا بتوانند خوراک خود را در این سفره گسترده رنگارنگ انتخاب کنند بی‌انکه از خوراک مسموم بخورند.

معاون پرورشی دبستان سمیه درباره اهمیت کار مدرسه در رسیدن به این آگاهی گفت: اکنون که بچه‌ها به فضای مجازی دسترسی دارند مدیران مدارس و معلمان آگاه می‌توانند این علاقه را در کانال‌های درستی به جریان بیندازند. مثلا همانطور که تعداد بالایی از جمعیت یک مدرسه در مسابقه ساخت کلیپ برای دفاع مقدس یا عاشورا شرکت کردند، می‌توان این علاقه را در بخش‌های آموزشی مربوط به مباحث درسی نیز به مشارکت طلبید. اگر ما، به عنوان کادر مدیریت مدرسه، معلم، یا ولی دانش‌آموز بدانیم چگونه این استعداد و علاقه را در مجاری صحیح به جریان بیندازیم، ممکن است کودک یا نوجوان ما بتواند با کشف و شکوفایی استعدادهای خود به موفقیت برسد و نیز زمانی برای پرسه‌زنی و اتلاف وقت در فضای مجازی پیدا نکند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار