آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از ابلاغ بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی تا استخدام دانش‌آموزان آسیب‌دیده حادثه آتش‌سوزی درودزن

تهران (پانا) _ هفته اخیر پیرامون موضوعات آغاز سال تحصیلی جدید و حضوری یا غیرحضوری بودن آموزش مدارس سر شد، و این هفته مدارس کشور به تدریج مسائل خود را سروسامان دادند و با ارائه آموزش‌های حضوری و غیرحضوری فرایند آموزشی منظمی را در پیش گرفتند.

کد مطلب: ۱۱۲۵۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد
از ابلاغ بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی تا استخدام دانش‌آموزان آسیب‌دیده حادثه آتش‌سوزی درودزن

بعد از شروع زودهنگام سال تحصیلی در مدارس، این هفته نوبت به مراکز آموزش عالی رسید و در تاریخ 29 شهریورماه دانشگاه‌های کشور نیز فعالیت خود را کردند که البته برخلاف مدارس، آموزش‌های دانشگاهی فعلا به صورت صد درصد غیرحضوری ارائه می‌شود. دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، که مسئولیت آموزش و تربیت معلمان شاغل در نظام تعلیم و تربیت کشور را برعهده دارند، نیز آغاز سال تحصیلی را باحضور وزیر آموزش و پرورش جشن گرفتند.

از این هفته کانال‌های مربوط به مدارس و کلاس‌های هر مدرسه در شبکه شاد ایجاد شد و تقریبا اغلب کلاس‌ها وارد روند آموزش‌های آنلاین شدند. نسخه جدید اپلیکیشن شاد، که پیشتر رونمایی شده بود، با قابلیت‌های جدید در دسترس دانش‌آموزان و معلمان قرار گرفت و امکاناتی که در اختیار کاربران می‌گذارد با بازخورد خوبی همراه بوده است. امکاناتی مثل حضور و غیاب، تماس تصویری، انجامک تکالیف و آزمون‌گیری از جمله امکانات جدید این اپلیکیشن است که کاربران آن را بسیار مفید ارزیابی کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین رویدادهای فضای آموزش و پرورش در هفته اخیر گرامی‌داشت سالروز دفاع مقدس با آئین زنگ ایثار و مقاومت بود. برخی از معاونان وزیر آموزش و پرورش و مدیران آموزش و پرورش در سراسر کشور باحضور در مدارس ضمن به صدا درآوردن زنگ ایثار و مقاومت، حماسه 8 سال دفاع مقدس و خاطره ایثارگران و شهیدان این دوره را گرامی داشتند.

این هفته برنامه سنجش صلاحیت و توسعه شایستگی حرفه‌ای منابع انسانی ابلاغ شد که با هدف زمینه‌سازی برای ارتقای توانمندی‌ها و توسعه شایستگی‌های معلمان برای تحقق رسالت نظام تعلیم و تربیت کشور انجام می‌شود.

از خبرهای مسرت‌بخش هفته گذشته موفقیت تیم دانش‌آموزی المپیاد کامپیوتر ایران در سی‌ودومین المپیاد جهانی کامپیوتر 2020 در کشور سنگاپور بود که با 3 مدال طلا و یک مدال نقره موفق به کسب رتبه چهارم جهان شدند. همچنین در روزهای پایان هفته وزیر آموزش و پرورش با اعلام خبر استخدام دانش‌آموزان آسیب‌دیده آتش‌سوزی مدرسه در درودزن استان فارس از این دانش‌آموزان دلجویی کرد که حرکتی درخور تقدیر است. امید که این اقدام مرهمی بر آلام این دانش‌آموزان دیروز و خانواده‌های آنها باشد.

آتش‌سوزی مدرسه درودزن حادثه‌ای بود که در ۱۴ آذر ۱۳۸۵ در مدرسه شهید رحیمی درودزن شهرستان مرودشت استان فارس رخ داد و 8 دانش‌آموز را در شعله‌های خود سوزاند. این آتش‌سوزی بر اثر آتش گرفتن تنها وسیله گرمایشی (بخاری نفتی علاءالدین) اتفاق افتاد و آموزش و پرورش از سوی محاکم قضایی مقصر شناخته شد.

اخذ هزینه فقط ۸ ساعت کلاس درس در مدارس غیردولتی و منتفی شدن تولید سیمکارت رایگان دانش‌آموزی از دیگر اخبار مهم حوزه در هفته اخیر است.

برخی از مهم‌ ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته را در اینجا می‌خوانید:

آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان

صبح روز 29 شهریور 99 آئین بازگشایی دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان با حضور محسن حاجی میرزایی، روسا و معاونان و تعدادی از کارکنان دو دانشگاه در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد.

در این آئین وزیر آموزش‌وپرورش با تبریک آغاز سال جدید تحصیلی به دانشجو معلمان به سخنرانی پرداخت و قبل از آن روسای دو دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان گزارشی از روند آموزشی دانشگاه خود ارائه دادند.

نگاهی به وضعیت تحصیل پناهندگان افغان در مدارس ایرانی

غلامرضا کریمی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، در مصاحبه با روزنامه شرق با اشاره به شرایط جنگی برخی کشورهای همسایه در سال های اخیر، اظهار کرد: ایران در چهار دهه گذشته میزبان بزرگ‌ترین جمعیت پناهنده و آواره در یک بازه زمانی طولانی بوده است. خیلی از جمعیت پناهندگان و آوارگان در مدت محدودی (حداکثر پنج‌ساله و 10ساله) به وضعیت طبیعی برمی‌گردند، اما وضعیت حضور پناهندگان و آوارگان در ایران یک سابقه30 تا 40‌ساله پیدا کرده و به همین دلیل ایران را دچار چالش جدی کرده است.

وی به اشاره به اینکه 3،5 تا 4 میلیون نفر از اتباع افغانستان به صورت پناهنده یا آواره در ایران حضور دارند،‌ گفت: چیزی در حدود ۹۴ تا ۹۵ درصد تعداد دانش‌آموزان و پناهنده و آواره ما عمدتا از افغانستان و بقیه از عراق، پاکستان، یمن و سوریه و سایر کشورهای دیگر هستند. به لحاظ عدد و رقم ما در سال ۱۳۹۲ حدود 394هزارو 446 دانش‌آموز پناهنده در مدارسمان داشتیم که ۳۲۹ هزار نفر آنها از اتباع افغانستان بودند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به اینکه هزینه تمام شده آموزش هر دانش آموز پناهنده 4 میلیون تومان است اظهار کرد: شهریه مختص دانش‌آموزان پناهنده تا قبل از سال ۹۵ در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود که با مصوبه هیئت دولت از سال ۱۳۹۵ به این طرف مدارس دولتی هیچ‌گونه شهریه و مبلغ اجباری از دانش‌آموزان پناهنده دریافت نکرده و شرایط کاملا مشابه دانش‌آموزان ایرانی است. البته به‌ دلیل شرایط خاصی که اولیای دانش‌آموزان افغانستانی دارند، میزان مشارکت آنها در امور مدرسه و نیز کمک‌های داوطلبانه آنها به مدرسه بسیار پایین‌تر از دانش‌آموزان ایرانی است و در خیلی از مدارس هم هیچ مبلغی از آنها دریافت نمی‌شود.

امکانات جدید شبکه شاد؛ از انجام تکالیف تا آزمون‌گیری

با افزایش ظرفیت‌ها در نسخه جدید شبکه آموزشی دانش‌آموز امکان انجام تکالیف دانش‌آموزان در شبکه شاد فراهم شد. این سرویس در راستای پیشرفت دانش‌آموز به معلم کمک می‌کند تا از وضعیت یادگیری دانش‌آموز و نقاط ضعف و قوت وی در دروس مطلع شود. سرویس تکلیف برای معلم شامل 3 بخش تکالیف در جریان، تکالیف به اتمام رسیده و ثبت تکلیف جدید ارائه‌ شده است.

همچنین، از طریق امکانی به نام آزمون‌سازِ شاد، قابلیت برگزاری آزمون‌های تشریحی و تستی در شبکه شاد فراهم شد. این آزمون‌ساز، که قابلیت برگزاری آزمون‌های تشریحی و تستی را دارد، با هدف برگزاری آزمون به‌صورت آنلاین برای سنجش دانش و یادگیری دانش‌آموزان و یافتن نقاط ضعف و قوت هر دانش‌آموز در مباحث مختلف طراحی شده است. معلم با طرح سؤالات در قالب امتحان‌های ترم یا مبحث و یا فصل می‌تواند سؤالات را آپلود کند و پاسخ‌نامه را از دانش‌آموز دریافت کند.

زنگ ایثار و مقاومت در مدارس کشور برگزار شد

در دومین روز از هفته دفاع مقدس و در چهلمین سالروز آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، آئین ایثار و مقاومت در تهران با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش در منطقه شش تهران و در دبیرستان البرز برگزار شد.

علیرضا کاظمی در این مراسم با تشکر از تشکل‌های دانش‌آموزی برای برگزاری این‌چنین برنامه‌هایی اظهار کرد: این کار صرفاً یک کار نمادین نیست یک کار فرهنگی و ارزشمند عمیق است امروزه نیاز داریم و مأموریت خود می‌دانیم برای حفظ انقلاب و دستاوردهای آن به فرهنگ ایثار و شهادت متوسل شویم.

آیین زنگ ایثار و مقاومت، همزمان با تهران، در سراسر کشور باحضور مدیران آموزش و پرورش برگزار شد.

ابلاغ برنامه سنجش صلاحیت و توسعه شایستگی حرفه‌ای منابع انسانی (معلمان)

در آستانه بازگشایی مدارس، برنامه سنجش صلاحیت و توسعه شایستگی حرفه‌ای منابع انسانی (معلمان) بر اساس برنامه شماره ۲و ۱راهکار ۲-۱۰زیر نظام تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی به شرح یک شیوه‌نامه پیوست و با هدف ارتقای توانمندی‌ها و توسعه شایستگی‌های معلمان برای تحقق رسالت نظام تعلیم و تربیت کشور ابلاغ شد.

سیمکارت «شاد» منتفی شد

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در حاشیه نشست کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود دستور رئیس جمهور، سیم کارت دانش آموزی رایگان در بین دانش آموزان توزیع نشده است، گفت: نه سیم کارت رایگان توزیع شد و نه آقای رئیس جمهور چنین دستوری را صادر کرد.

وی ادامه داد: یکی از نمایندگان مجلس خطاب به رئیس جمهور نامه‌ای را نوشته‌ بود که در بحث عدالت آموزشی تسهیلاتی را در نظر بگیرید که رئیس جمهور این نامه را برای بررسی و اقدام لازم به وزارت ارتباطات ارجاع داد این که ارجاع به معنای دستور اجرا نبود.

آذری جهرمی تصریح کرد: جمع بندی نهایی ما با وزارت آموزش و پرورش این بود که یک بسته سه ماهه رایگان به معلمان اعطا شود، 68 هزار مدرسه به صورت رایگان به شبکه اینترنت متصل شوند و برای دانش آموزان بسته اختصاصی "شاد" در نظر بگیریم و در آخر "شاد" در شبکه رایگان شود که همه این اتفاق‌ها رخ داده است.

مدارس غیردولتی مجاز به اخذ هزینه ۸ ساعت کلاس درس هستند

مجتبی زینی‌وند، رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی، گفت: اخذ هزینه برای فعالیت‌های فوق برنامه غیرآموزشی ممنوع است و مدارس غیردولتی باید هزینه‌ای برای هشت ساعت حضور در کلاس درس متناسب با موارد الگوی شهریه دریافت کنند.

وی یادآور شد: تفاوتی در دریافت شهریه از والدین وجود ندارد، برخی مدارس هم اعلام کرده بودند که مبالغی تحت عنوان هزینه کلاس های آنلاین دریافت کنند که این موضوع نیز ممنوع شد.

میانگین افزایش شهریه امسال مدارس ۲۳ درصد، سقف افزایش ۳۰ درصد و حداقل افزایش شهریه ۱۵ درصد اعلام شده است. بالاترین میزان شهریه برای مقطع ابتدایی ۱۲ میلیون تومان، دوره متوسطه اول ۱۴ میلیون تومان و دوره متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است.

تیم دانش‌آموزی المپیاد کامپیوتر ایران رتبه چهارم جهان شد

تیم چهار نفره دانش آموزان شرکت‌کننده در سی و دومین المپیاد علمی جهانی کامپیوتر که به میزبانی سنگاپور برگزار شد با کسب چهار مدال ارزشمند جهانی شامل سه مدال طلا و یک مدال نقره بر افتخارات علمی کشورمان افزود.

در این دوره المپیاد جهانی که به دلیل شیوع بیماری ناشی از ویروس کووید 19 به‌صورت مجازی برگزار شد مدال‌های زیر توسط تیم ملی جمهوری اسلامی ایران کسب شد: شایان پردیس (مدال جهانی طلا)، علی صفری (مدال جهانی طلا)، کسری مظاهری (مدال جهانی طلا) و ابوالفضل سلطانی (مدال جهانی نقره)

دانش‌آموزان آسیب دیده آتش‌سوزی کلاس درس درودزن معلم شدند

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پیامی اظهار کرد: دانش آموزان آسیب دیده آتش سوزی کلاس درس مدرسه شهید رحیمی در درودزن استان فارس با حکم استخدام آموزش و پرورش، معلمان همان مدرسه شدند.

وی افزود: به عهدمان عمل کردیم. دانش آموزان عزیز دیروز، معلمان فرهیخته امروز.

بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی به استان‌ها ابلاغ شد

اسماعیل بحری‌زاده قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی درباره بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی با عنوان «هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی» گفت: «این بسته با توشیح وزیر محترم آموزش و پرورش و رئیس هیات امنای سازمان دانش‌آموزی، برای اجرا در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد.»

وی در این باره ادامه داد: «در این بسته که در راستای مصوبات هیات امنای سازمان و مبتنی بر اهداف دوره‌های تحصیلی منبعث از سند تحول بنیادین و هم سو با بیانیه مهم گام دوم انقلاب، طراحی شده است، فعالیت‌های تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان، خبرنگاران دانش‌آموزی پانا و مجلس دانش‌آموزی، مورد بازنگری و تحول قرار گرفته و بسترهای لازم برای توسعه و تقویت نقش پذیری اجتماعی و ارتقای جامعه پذیری دانش‌آموزان فراهم شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار