ورناصری: رابطه بهینه و خردمندانه بین مکان، جمعیت و نظام آموزشی در کشور مدنظر است

نشست مدیران نوسازی مدارس و اساتید دانشگاه خواجه نصیر برای پیاده‌سازی نظام مکانیابی مدارس برگزار شد

تهران (پانا) - جلسه هماهنگی استقرار و پیاده‌سازی نظام مکانیابی مدارس با حضور داریوش ورناصری معاون فنی و نظارت، اساتید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که مجری این طرح هستند و نیز مدیران‌کل نوسازی مدارس استان‌های زنجان، سمنان، خراسان شمالی و البرز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد
ورناصری: رابطه بهینه و خردمندانه بین مکان، جمعیت و نظام آموزشی در کشور مدنظر است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، معاون فنی و نظارت سازمان در این جلسه با بیان اهمیت موضوع مکان‌یابی فضاهای آموزشی گفت: برنامه‌ریزی برای مکان‌یابی و تخصیص بهینه فضاهای آموزشی، نقش کلیدی و تاثیرگذار در فرایند تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان ایفا کرده و ضمن فراهم کردن امکان حصول به عدالت اجتماعی، بر کیفیت آموزشی نیز می‌افزاید.

معاون فنی و نظارت افزود: در تدوین این طرح، تنظیم رابطه بهینه و خردمندانه بین مکان، جمعیت و نظام آموزشی در کشور مدنظر است. به نحوی که در مناطق مختلف کشور بتوان با کمترین هزینه، موجب ایمنی و دسترسی مناسب دانش‌آموزان و معلمان به مدارس شده و زمینه‌های شکوفایی استعدادهای تحصیلی، فرهنگی و اجتماعی را با بهره‌گیری از فضاهای مطلوب، آسایش اقلیمی و استاندارهای جهانی فراهم کرد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، در استقرار نظام مکان‌یابی مدارس، باید با توجه به تحولات جمعیتی و پراکنش فضاهای موجود، با رعایت ضوابط و اصول فنی مانند همجواری، ویژگی‌های محیطی، شعاع دسترسی، اقلیم و ظرفیت، زمین مناسب انتخاب شود.

ورناصری با اشاره به مشکلاتی که در زمینه استقرار فضاهای آموزشی وجود دارد، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته توجه صِرف به ساخت مدارس و عدم توجه به سایر عوامل موثر در انتخاب مکان مناسب برای ساخت مدارس جدید و همچنین عدم توجه کافی به مسئله تحولات جمعیتی، آمایش سرزمین و توسعه پایدار در ساخت و تجهیز مدارس، باعث بروز مشکلات فراوانی شده است.

وی عمده مشکلات این حوزه را احداث مدارس در همجواری‌ کاربری‌های ناسازگار و مناطق حادثه‌خیز، مهاجرت در بعضی مناطق و رویارویی با مدارس فاقد دانش‌آموز، عدم برخورداری از عدالت آموزشی در برخی از مناطق کشور، عدم توجه به اقتضائات محیط‌های آموزشی، عدم رعایت استاندارد سرانه زمین و فضا، ساخت و ساز سلیقه‌ای فضاهای آموزشی بر اساس توصیه افراد غیرمطلع و همچنین اتلاف امکانات و منابع اندک موجود، نام برد.

معاون فنی و نظارت توضیح داد: طرح استقرار نظام مکان‌یابی مدارس بر اساس آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی (ناظر بر 50 سال آینده) پیرو تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری مبنی بر "طراحی و استقرار نظام هوشمند الکترونیکی برای مکان‌یابی مناسب فضاها و مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی"، از دو سال پیش در 4 فاز کلی توسط دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در حال اجرا است.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مدیریت طرح استقرار نظام مکان¬یابی فضاهای آموزشی در 4 استان پایلوت را در یک دوره 6 ماهه (شروع: مهر 99 پایان: اسفند 99) برعهده گرفته است.
در این جلسه، مراحل اجرای پروژه توسط مدیریت طرح (دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی) در 4 مرحله کلی تعیین شد:
• پیش بینی جمعیت لازم التعلیم مناطق جمعیتی هر یک از استان ها (برآورد میزان تقاضا)
• بروزرسانی شناسنامه فنی فضا
• جمع آوری و آماده سازی داده های مکانی و ایجاد پایگاه داده مکانی
• تدوین برنامه آتی توسعه فضاهای آموزشی (اجرا و تحلیل سناریوهای مختلف در قالب سامانه طراحی شده)

سپس تعداد شهرهای با جمعیت بالای 20 هزار نفر و مناطق آموزشی و شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر در هر یک از استان ها به تفکیک ارائه گردید. بر این اساس، در مجموع در هر یک از استان های خراسان شمالی، سمنان، زنجان و البرز به ترتیب 13، 16، 18 و 20 نقطه جمعیتی به منظور پیاده سازی سامانه وجود دارد. مقرر شد در پایان دوره 6 ماهه اجرای طرح به ازای هر یک از مراحل اجرایی طرح (4 مرحله فوق) در هر یک از نقاط جمعیتی تعیین شده در استان ها، گزارشی جامع از نتایج و خروجی های سامانه مکان‌یابی تولید شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار