مدیرهنرستان شهدای پارس الکتریک:

ایرادات کار یک هنرجو در کارگاه دیده می‌شود

تهران (پانا) - مسلم اسماعیلی، مدیر هنرستان کاردانش شهدای پارس الکتریک و نماینده‌ مدیران  منطقه 9 است. او تلاش زیادی‌‌ برای جلب اطمینان والدین برای حضور فرزندانشان در مدرسه کرده‌است. وی از مسایل و مشکلاتی که یک مدیر برای مدیریت مدرسه ای در مناطق حاشیه ای شهر تهران باید با آن دست و پنجه نرم کند تا اقداماتی که برای تهیه‌ اقلام بهداشتی، ضدعفونی مداوم کلاس‌ها و ایجاد فاصله‌ 2 تا 3 متری در کارگاه‌ها انجام داده است، سخن می گوید.

کد مطلب: ۱۱۲۴۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
ایرادات کار یک هنرجو در کارگاه دیده می‌شود

با شیوع ویروس کرونا، سبک زندگی‌ به سرعت دست‌خوش تغییرات عدیده‌ای شد. آموزش نیز از این قضیه مستثنی نماند و با تغییر در نحوه‌ فعالیت‌مدارس و دانش‌آموزان روبرو شد. امسال مدارس نه از پاییز، که از ۱۵شهریور، پس از یک تعطیلی طولانی مدت، سال تحصیلی جدید را آغاز کردند. دانش‌آموزان نیز به صورت نیمه وقت، یک روز در میان و یا یک هفته در میان، درس و مدرسه را پی می‌گیرند. هنرستان کاردانش شهدای پارس الکتریک، یکی از مدارسی است که این روزها در تکاپوی ارائه‌ مطلوب و بی کم و کاست دروس و در عین حال حفظ سلامتی دانش‌آموزان است و اکنون با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، پذیرای هنرجویان است. هنرستانی که هنرجوهای پرتلاشی دارد که نمی‌توانند صرفا با ورق زدن کتاب و دیدن فیلم‌ آموزشی، جای خالی تجربه‌ کار در کارگاه را برای خود پر کنند. هنرجوهایی که اصل درس‌شان کسب مهارت است و با انجام کار عملی و لمس ابزار، نشان می‌دهند که درس را به خوبی فرا گرفته‌اند.

تلاش می‌کنیم اطمینان والدین را جلب کنیم

اسماعیلی در گفت و گو با پانا می گوید: سال دهمی‌ها که تازه در هنرستان ثبت نام کرده‌اند؛ حضور بیشتری در مدرسه دارند، زیرا اولیا با حضور در مدرسه و مشاهده‌ روند کار، به خوبی توجیه شده‌اند؛ همچنین در روز بازگشایی مدرسه نیز اکثر اولیا حضور داشتند و اطمینان لازم را از رعایت پروتکل‌های بهداشتی کسب کردند. با این وجود همچنان در مقاطع یازدهم و دوازدهم غیبت‌های بیشتری داریم.
اسماعیلی می‌افزاید: از آنجایی که کلاس‌های ما 18 نفره است؛ هنرجویان را به دو گروه تقسیم کردیم و 9 نفر در یک هفته و 9 نفر در هفته‌ بعد در کارگاه حاضر می‌شوند. کارگاه‌های مدرسه، حدود 50 متر وسعت دارند و فاصله‌ اجتماعی در آن‌ها به خوبی رعایت می‌شود.
وی در خصوص رفع نگرانی از اولیایی که فرزندانشان همچنان در مدرسه حضور ندارند، گفت: با والدین از طرف مدرسه تماس گرفته می‌شود تا به اینجا بیایند. آن‌ها را به کلاسی که معلم در حال تدریس است می‌بریم و فضای کلاس‌ها را به آن‌ها نشان ‌دهیم تا از نگرانی‌هایشان کاسته شود. ما دغدغه‌ای در تامین مواد بهداشتی مدرسه نداریم و طی دو مرحله 8 میلیون اقلام بهداشتی خریداری شده است.


دروس مهارتی را از جایی که سال قبل ناتمام مانده بود، ادامه می‌دهیم

مدیر هنرستان کاردانش شهدای پارس الکتریک، از فعالیت کارگاه‌های مدرسه در تیرماه سخن می‌گوید و می‌افزاید: طبق بخش‌نامه‌هایی که بعد از عید به دست ما رسید؛ دانش‌آموزان علاقه‌مند می‌توانستند به صورت اختیاری در تیرماه، فقط در کلاس‌های کارگاهی شرکت کنند و کار عملی انجام دهند.
اسماعیلی می‌گوید: در برنامه‌ای که برای سال جدید در جلسه‌ شورای مدرسه مصوب شد؛ تاکید کردیم که آموزش‌های مهارتی، در سال جدید باید از جایی که در بهمن ماه سال قبل ناتمام ماند، شروع شود؛ یعنی مهارتی که تمام نشده است باید به اتمام برسد. این یک ماه که از 15 شهریور آغاز به کار کرده‌ایم برای تدریس و مرور دروس باقی مانده از سال قبل است تا دانش‌آموز با کسب مهارت‌های کافی به پایه‌ بعد وارد شود. از این رو سال تحصیلی جدید ما عملا از اواخر مهر یا اوایل آبان شروع می‌شود.


ایرادات کار یک هنرجو در کارگاه دیده می‌شود

مسلم اسماعیلی با تاکید بر اینکه اصل کار یک هنرستان، تدریس رشته‌های مهارتی آن است، می‌افزاید: تا حدودی در شبکه‌ شاد، درس‌های عمومی تدریس می‌شود؛ اما درس‌های مهارتی نیاز به حضور هنرجو دارد. در رشته‌هایی نظیر حسابداری و کامپیوتر نیز تا حدی می‌توان به شیوه‌ مجازی آموزش داد؛ اما در رشته‌هایی مثل برق، هنرجو باید با دستگاه کار کند و آموزش ببیند. تا زمانی که ایرادهای هنرجویان در مدرسه مشخص نشود؛ نمی‌توانیم بگوییم که مهارت را به خوبی یاد گرفته‌اند.
وی در خصوص فعالیت مدرسه در شبکه‌های مجازی از جمله شبکه شاد می‌افزاید: غیر از کانال اطلاع‌رسانی هنرستان، برای هر مقطع نیز یک کانال داریم و در آن‌ها اطلاع‌رسانی‌های خاص هر مقطع انجام می‌شود. با این حال برخی از هنرجویان درگیر مشکلاتی نظیر تامین بسته‌های اینتنرنتی هستند.


دانش‌آموزانی که غایب هستند نگران جا ماندن از تدریس نباشند

مسلم اسماعیلی می‌گوید: ما برنامه داریم تا خانواده‌ها را مطمئن کنیم که خطری بچه‌ها را تهدید نمی کند؛ اما سعی می‌کنیم در حین آموزش معلم، برای دانش‌آموزانی که حضور ندارند فیلمبرداری کنیم تا در کانال‌های ارتباطی برایشان بارگذاری کنیم.
مدیر هنرستان کاردانش شهدای پارس الکتریک، می‌گوید: در تهرانسر کمبود نیروی انسانی داریم؛ زیرا اینجا یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر تهران است. اکثر همکاران نیز رغبتی برای حضور در این منطقه ندارند و بیشتر نیروهای بازنشسته و حق التدریس در مدارس مشغول به فعالیت هستند. من به‌عنوان نماینده مدیران منطقه 9، این دغدغه‌ها را با مسئولان اداره کل مطرح کردم؛ اما همچنان این مسئله پابرجا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار