حیدری فاروقی: جشنواره آنلاین سینماحقیقت تجربه تازه‌ای است

تهران (پانا)- رئیس انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند معتقد است که نمونه‌های موفقی از برگزاری جشنواره‌های آنلاین در دنیا وجود دارد و معنی‌اش این است که ناشدنی نیست و با توجه به تجربیات موفق می‌شود قانع شد که سینماحقیقت از موقعیت فعلی برای تجربه‌ای تازه بهره بگیرد.

کد مطلب: ۱۱۲۳۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد
حیدری فاروقی: جشنواره آنلاین سینماحقیقت تجربه تازه‌ای است

رامین حیدری فاروقی درباره‌ ضرورت برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت به خبرنگار روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: «جامعه و آداب عمومی و تشریفات و تدارکات عمومی ما برای تشویق، کافی نیست. بهتر است در هر شرایطی، تا جای ممکن فرصت برای تمرکز بر امر کیفی را از کف ندهیم و البته که باید امکانات فراهم شود و انعطاف هم منطقی باشد و اصل قضیه از کارایی نیفتد.»

وی ادامه داد: «بر اساس آن‌چه من مطالعه کرده‌ام، نمونه‌های موفقی از برگزاری جشنواره آنلاین در دنیا هست که معنی‌اش این است که ناشدنی نیست و با توجه به تجربیات موفق می‌شود قانع شد که از موقعیت فعلی، برای تجربه‌ای تازه بهره گرفت و حتماً و قاعدتاً در مدیریت و شورای سیاست‌گذاری سینماحقیقت، بحث‌های لازم صورت گرفته است. سینمای مستند ما با کوشایی و خلاقیت خود را زنده و درخور احترام نگاه داشته است و معلوم است دارد به مراتب بهتر و بالاتر توجه می‌کند و می‌تواند با خلاقیت و ابتکار، ظرفیت‌هایش را در انواع زمینه‌ها نشان دهد.»

وی افزود: «ما عادت داریم که هنوز خیلی از تصمیم‌سازان جز در مناسبت‌ها که حرف‌های زیبا می‌زنند، جریان را جدی نگیرند و اهمیت قضیه را مثل همین ماجرای روز ملی سینما یادشان برود؛ پس بهتر است تا جای ممکن از خیر هیچ مناسبتی نگذریم. سینماحقیقت مهمترین مجال ملاقات با بخشی مهم از حقیقت سینمای مستند است و به‌نظرم بهتر است از متن واقعیات امسال پُر التهاب حذف نشود.»

این مستندساز پیرامون اجرایی شدن قانون پریمیر در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت توضیح داد: «شرط نمایش اول برای ورود به بخش مسابقه در جشنواره‌های معتبر جاری است و فیلمسازان گاهی با تردید و دشواری مجبور می‌شوند زمان و شکل ساخت و عرضهٔ کارهایشان را با آن تنظیم کنند؛ سختی‌هایی دارد، منطقی هم به اسامی اهمیت، اولویت و حق انتخاب هست که نمی‌شود نادیده گرفت.»

وی ادامه داد: «جشنواره سینماحقیقت به عنوان مهم‌ترین رویداد فیلم مستند ایران، طبیعی است که بخواهد مرجع نخست رونمایی از آثار باشد و این یک تغییر و تجربهٔ متفاوت است و مفهوم تجربه در عنوان مرکز‌ گسترش همیشه یادآور دلیلی برای این عنوان است. اگر قرار باشد این رویه امتحان شود، خب چرا حالا نشود؟»

فاروقی درباره‌ی پیشنهاداتش برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره آنلاین سینماحقیقت گفت: «چابکی و سرحالی و بهره‌گیری بیشتر از هر تجهیزات و ذوق و سلیقه‌ای که نشان دهد ما برای امری مهم و محترم تدارک دیده‌ایم، لازم و واجب است. دقیقاً نمی‌دانم چه میزان و چطور از زیرساخت‌های لازم بهره‌مندیم اما می‌دانم که ساز و کارهایی در نظر گرفته شده که از بیشترین و با کیفیت‌ترین شکل بهره ‌گرفته شود. امیدوارم چنین شود و ما صاحب ظرفیت‌های تازه‌ای برای تحقق ذوق و نظم و احترام به هم شویم. احترام، عجب دستاورد مهمی برای بشریت است؛ چه پیشنهاد سرنوشت‌سازی است و چقدر زیباست وقتی آن را به جا می‌آوریم و به تشخیص درست وظایف انسانی و فرهنگی امیدوار می‌شویم. ناامیدی، مرگ زودرس است و امیدواری، منطقی‌ترین دستاورد عاطفی انسان برای تحمل و رواداری با زندگی است که مکرراً و هربار دشوار است و ما در سنگین‌ترین سکانس‌های آن حاضریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار