برگزیدگان جشنواره سیزدهم سینما حقیقت معرفی شدند: «خط باریک قرمز» جوایز را درو کرد

تهران (پانا) - جشنواره سیزدهم سینما حقیقت با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کارخود پایان داد. مستند «خط باریک قرمز» بیشترین جوایز امسال را به خود اختصاص داد.

کد مطلب: ۹۸۶۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد
برگزیدگان جشنواره سیزدهم سینما حقیقت معرفی شدند: «خط باریک قرمز» جوایز را درو کرد

آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم‌های مستند ایران (سینماحقیقت) شامگاه امروز دوشنبه 25 آذرماه 98 با اجرای محمدرضا شهیدی فر در تالار وحدت برگزار شد.

محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره با خوشامدگویی به مهمانان بیان کرد: سلام و سپاس بیکران از حضور و همراهی شما در آیین اختتامیه سینما حقیقت، اول از همه از مستندسازانی که حضور همه‌مان در اینجا مدیون آن‌هاست، تشکر می‌کنم. همچنین از سازندگان آثار بخش‌های رقابتی و غیررقابتی، مدرسان و هنرجویان کارگاه‌های آموزشی، فعالان بازار سینمای مستند و همه آن‌ه‍ایی که از دور و نزدیک دستی بر این حوزه دارند و دلشان برای سینمای نجیب مستند می‌تپد، تشکر می‌کنم و به همه‌تان خوشامد می‌گویم.

وی افزود: پرسش‌های جدید نیاز به پاسخ‌های جدید دارند. نمی‌شود در این فضای پویا و پرتحرک به روش‌های قدیمی بسنده کرد. نوزایی و دگرگونی نشان دهنده درک درست ما از شرایط زمانه است. هم تجربه ارزشمند برگزاری ۱۲ دوره گذشته جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت را چراغ راه خود می‌دانیم و هم با گام‌های استوار مسیرهای تازه را مثل یک درخت تنومند با ریشه‌های کهن و جوانه‌های نو تجربه می‌کنیم.


دبیر جشنواره از همه دست اندرکاران و عوامل این جشنواره قدردانی کرد و گفت: سربلندم از این که گلایه کنندگان نسبت به تغییرات جشنواره روز به روز بیشتر به ضرورت تحولات ایجاد شده دل سپردند. گام‌های امسال جشنواره برای استانداردسازی آن، فرصت‌ها و شرایط مناسب‌تری را برای شرکت کنندگان در جشنواره فراهم کرد.

۳۵ هزار و ۸۶ مخاطب به تماشای جشنواره نشستند

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به برخی از آمارهای این رویداد بین‌المللی سینمای مستند توضیح داد: امسال ۳۵ هزار و ۸۶ مخاطب به تماشای فیلم های جشنواره نشستند و ۲۷ هزار و ۳۵۰ نفر نیز از طریق رزرو بلیت فیلم ها را تماشا کردند. همچنین ۷۷۳۶ بلیت فروخته شد و میانگین روزانه حدود ۴ هزار تماشاگر در این رویداد ثبت شد. رضایت همگانی و امکان دسترسی بهتر به فیلم‌ها و برنامه‌ها یکی دیگر از دستاوردهای این تحول است و باید بگویم که در این مسیر گام‌های بیشتری برخواهیم داشت.

نمایش ۱۶۸ فیلم در جشنواره

حمیدی مقدم اظهار کرد: تعداد ۱۶۸ فیلم در سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت نمایش داده شد که از این میان سهم بخش مسابقه ملی ۶۲ فیلم بود. همچنین ۵۴ در بخش مسابقه بین الملل، ۲۹ فیلم در بخش جایزه شهید آوینی، ۱۶ فیلم در بخش خارج از مسابقه و گلچینی از بهترین مستندهای جهان از ۳۹ کشور در این رویداد نمایش داده شدند. رنگین کمانی از برترین آثار مستند ایرانی از شهرهای دور و نزدیک سینماحقیقت نشان داد که ایران تنها محدود به تهران نیست.

وی با بیان این که تصویری امیدوار کننده از ظرفیت و توانایی هنرمندان سراسر ایران در جشنواره ارائه شد، عنوان کرد: فرصتی یگانه برای دیدن همه جا و شنیدن همه صداها در جشنواره ایجاد شد. سینماحقیقت این قابلیت ها را به خود دید و شنید و به آن پاسخ داد. نمایش منتخبی از آثار جشنواره در ۲۰ استان باعث شد تا مردم تصویر خود را در آینه مستند ببینند؛ در واقع یک فراخوان عمومی برای تماشای مستند در سراسر ایران و در کنار آن تلاش برای ایجاد چرخه اقتصادی مستند برای اولین بار از طریق فروش بلیت و توجه به حقوق مادی و معنوی صاحبان آثار ایجاد شد. سینماحقیقت نشان داد چه جوانان برومندی به سینمای مستند روی آورده اند و تجربه پیشکسوتان چقدر گرانبهاست. جشنواره چهاردهم نزدیک است و تجربه‌های دوره سیزدهم را به کار می‌بندیم تا مسیر را ادامه دهیم.

اصلاح برخی آیین نامه‌ها

دبیر جشنواره با اشاره به اهداف این جشنواره در دوره آتی با توجه به تجربه‌های قبلی گفت: همراهی صنوف و بهره گیری از شورای سیاستگذاری فرصت ارزشمندی بود که از آن در آینده نیز بیش از پیش بهره خواهیم برد. استفاده از تجربه جمعی برای اصلاح برخی آیین نامه‌ها و روش‌ها نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. بر این باوریم سینماحقیقت به جایگاهی رسیده که می‌توان انتظار داشت اولین نمایش مستندها در این جشنواره صورت بگیرد.

وی با اشاره به ضرورت اتخاذ نگاه حرفه ای به بازاریابی و فروش آثار مستند توضیح داد: بر آنیم تا حضور و سهم بیشتری از بازار مستند منطقه و جهان داشته باشیم. کلام پایانی من نیز سپاس از همراهی همه شماست. از اعضای هیئت انتخاب، داوران و مشاوران، همکاران خوبم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ستاد جشنواره، صنوف سینمایی، تهیه کنندگان و کارگردانان سینمای مستند که دو بازوی کارآمد در سیاستگذاری جشنواره بودند، نیز تشکر می‌کنم.

حمیدی مقدم ادامه داد: از همکاران سازمان سینمایی، اهالی مطبوعات و رسانه که دیده شدن مستند مدیون تلاش‌های آن‌هاست، تشکر می‌کنم. از سازمان صداوسیما که در کنار سینمای مستند و جشنواره ایستاده است نیز باید قدردانی کنم. به ویژه از شبکه‌های چهار، مستند، یک، دو، آی فیلم و پرس تی وی و همه گروه‌های خبری نیز سپاسگزارم. همچنین از پردیس سینمایی چارسو برای همکاری بی‌دریغ در همه بخش‌ها و سینماتیکت برای همفکری در امر رزرو بلیت، نیز باید قدردانی کرد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اظهار کرد: درخشش سینمای مستند را در همه عرصه‌ها می‌توان دید. سینمایی که نمی توان آن را نادیده گرفت و باید برای داشتن سینمای ملی، به سینمای مستند امید داشت. زیرا مستند جهان و انسان بهتری می‌سازد.

در ادامه این مراسم برگزیدگان جایزه هنر و تجربه «سینماحقیقت» مشخص شدند.

برگزیدگان جایزه هنر و تجربه

تندیس هنر و تجربه مشترکاً به سام کلانتری، کارگردان «جایی برای فرشته‌ها نیست» و فرزاد خوشدست، کارگردان «خط باریک قرمز» اهدا شد.

بابک بهداد و آرمین ایثاریان برای اهدای جایزه هنروتجربه روی صحنه حضور پیدا کردند.

تندیس هنر و تجربه و مبلغ ۸۰ میلیون ریال مشترکاً به سام کلانتری، کارگردان «جایی برای فرشته‌ها نیست» و فرزاد خوشدست، کارگردان «خط باریک قرمز» اهدا شد و به هر مستندساز ۴۰ میلیون ریال تعلق گرفت.

فرزاد خوشدست بعد از دریافت جایزه اش گفت: ساخت این فیلم ۵ سال طول کشید. فیلم «خط باریک قرمز» راهی را پیشنهاد می دهد که امیدوارم جدی گرفته شود. می دیدم که این ایده را در جشنواره آسیاپاسیفیک که فیلمم نامزد بود نیز دوست داشتند.

جایزه شبکه مستند در «سینماحقیقت»

جایزه شبکه مستند سیما به مهدی فارسی کارگردان فیلم «صد سال تنهایی» اهدا شد.

سیدسلیم غفوری، مدیر شبکه مستند برای اهدای جایزه شبکه مستند روی صحنه آمد.

لوح افتخار و جایزه نقدی شبکه مستند سیما به مهدی فارسی کارگردان فیلم «صد سال تنهایی» اهدا شد.

برگزیدگان بخش کارآفرینی «سینماحقیقت»

جایزه اول بخش کارآفرینی «سینماحقیقت» به مهدی گنجی کارگردان فیلم «من می‌خوام شاه بشم» اهدا شد.

مهدی باقری و شهاب الدین عادل از اعضای هیئت داوری بخش مسابقه فیلم های مستند کارآفرینی برای اعطای جایزه روی سن آمدند. مسعود خوانسازی رییس اتاق بازرگانی تهران نیز آن ها را همراهی کرد.

جایزه سوم این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به فیلم «خودکار» به کارگردانی محمد ثقفی تعلق گرفت.

محمد ثققی پس از دریافت جایزه گفت: ممنونم از آقای رفوگران که به من اجازه دادند به زندگی ایشان نزدیک شوم، جلوی دوربین من آمدند و اجازه ساخت این مستند را دادند، جایزه را به همراه و همسرم اهدا می‌کنم.

جایزه دوم در بخش فیلم های مستند کارآفرینی نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال به محمد واعظی کارگردان فیلم «رویای آب» اهدا شد.

محمد واعظی هم پس از حضور روی صحنه و دریافت جایزه، بیان کرد: امید یک در نیست و احساس این است شاید یک جایی دری وجود داشته باشد.

جایزه اول این بخش نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به مهدی گنجی کارگردان فیلم «من می‌خوام شاه بشم» اهدا شد.

مهدی گنجی هم پس از دریافت جایزه گفت: آقای شهیدی‌فر گفتند از خانواده تشکر نکنید، من چند وقت پیش فکر کردم این جایزه را در جشنواره سینماحقیقت می گیرم اما نگرفتم، می‌خواستم از تهیه کننده فیلمم تشکر کنم که نشد اما از او الان در جایگاه همسرم قدردانی می کنم که کم حوصلگی‌های من و سختی‌ها را تحمل کرد.

لوح تقدیر این بخش به علی‌اکبر رفوگران شخصیت فیلم «خودکار» ساخته محمد ثقفی و محمد قائم‌پناه شخصیت فیلم «رویای آب» به کارگردانی محمد واعظی تقدیم شد.

برگزیدگان بخش مستندهای کوتاه و نیمه‌بلند بین‌الملل «سینماحقیقت»

هیئت داوران بخش مستندهای کوتاه و نیمه‌بلند مسابقه بین‌الملل که عبارتند از رائد فریدزاده (ایران)، وتون نورکلاری (کوزوو)، منگ شیه (چین) برای اهدای جایزه روی صحنه حضور پیدا کردند.

جایزه ویژه هیئت داوران بخش مستند کوتاه

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به فیلم‌«و آنگاه شب فرا می‌رسد» ساخته مایا نواکوویچ تولید کشورهای صربستان و بوسنی اهدا شد.

نواکوویچ با ابراز خرسندی از دریافت این جایزه گفت: کاش در جمع تان بودم و دوستت دارم ایران.

جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰۰ دلار به فیلم «آشو» به کارگردانی «جعفر نجفی» از ایران اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰۰ دلار به فیلم «آشو» به کارگردانی «جعفر نجفی» از ایران اهدا شد.

جعفر نجفی پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه گفت: خیلی خوشحالم این جایزه را در بخش بین الملل می گیرم، به عوامل تبریک می گویم. جا دارد از یک فردی که برایم دانشگاه، سینما و همه کاره بوده است، فریدون نجفی برادرم قدردانی کنم.

جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مستند نیمه بلند به «قاشق» ساخته «لیلآ پاکالنینا» تولید کشورهای لتونی، نروژ، لیتوانی رسید.

لیلآ پاکالنینا کارگردان «قاشق» در پیامی ویدئویی به مخاطبان جشنواره بین المللی سینماحقیقت بیان کرد: خوشحالم که سینما می تواند میان فرهنگ ها پل بزند. زبان سینما ارتباط را برای ما ساده تر می کند.

جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰۰۰ دلار به لی‌لی، کارگردان فیلم «حیوانات از نفس افتاده» از آمریکا و چین رسید.

مگ از کشور چین به نمایندگی از لی لی کارگردان فیلم «حیوانات از نفس افتاده» جایزه این فیلمساز را دریافت کرد.

برگزیدگان بخش مستندهای بلند بین‌الملل «سینماحقیقت»

جایزه بهترین کارگردانی مستند ‌بلند جشنواره به فیلم «کنار رینگ» به کارگردانی آندره هورمان اختصاص یافت.

مهرداد اسکویی (ایران) و زلاتینا روسووآ (بلژیک) برای اهدای جوایز بخش مستند بلند بین الملل روی صحنه حضور پیدا کردند.

لوح تقدیر هیئت داوران در این بخش به فیلم «خسوف» به کارگردانی محسن استادعلی از ایران تعلق گرفت.

استادعلی به دلیل کسالت نتوانسته بود در مراسم حضور یابد و مصطفی شیری جایزه این کارگردان را دریافت کرد.

جایزه ویژه هیئت داوران بخش مستند بلند نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰۰ دلار ( هریک به مبلغ ۱۰۰۰ دلار) به طور مشترک به فیلم‌های «قهرمان گله» ساخته تون فان زانتفورت از کشور هلند و «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری از ایران تعلق گرفت.

دبیر سفارت هلند در ایران به نمایندگی از زانتفورت جایزه فیلم «قهرمان گله» را دریافت کرد.

تون فان زانتفورت در پیام ویدئویی که برای جشنواره فرستاده بود، گفت: خیلی خوشحالم که این فیلم دیده شد، من هفت سال روی فیلم کار کردم و همه من را به واسطه سوژه آن مسخره می‌کردند، به همین ترتیب تامین کمک مالی برای ساخت فیلم دشوار بود و پروسه سختی را پشت سر گذاشتم. با افتخار در این جشنواره حضور دارم و خوشحالم که توانستم در این جشنواره که رقابت بسیار داغ بود برگزیده شوم و ناراحتم که نتوانستم به دلیل مشغله کاری در این رویداد حضور پیدا کنم.

سام کلانتری هم پس از دریافت جایزه گفت: در این ۱۳ سال برگزاری جشنواره سینماحقیقت سال هایی داور بودم یا فیلم داشتم اما هیچ وقت این جایزه را دریافت نکرده بودم، فکر می کنم این جایزه بسیار مهمی برای هر فیلمسازی است. از صمیم قلب این جایزه را به همه اعضای تیم ملی هاکی بانوان ایران تقدیم می کنم.

جایزه بهترین کارگردانی مستند ‌بلند جشنواره نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰۰۰ دلار اهدا شد به فیلم «کنار رینگ» به کارگردانی آندره هورمان و تولیدکشورهای آلمان و آمریکا اختصاص یافت.

آندره هورمان که در سالن حضور داشت، بعد از دریافت جایزه اش از دعوت به جشنواره سینماحقیقت تشکر کرد و گفت: از دریافت این جایزه واقعا غافلگیر شدم. نمی دانم آیا مستند می تواند دنیا را تغییر دهد یا نه اما خوشحالم که افتخار حضور در سینماحقیقت به کشورم داده شد. امیدوارم مستندها به هر چه بهتر ارتباط برقرار کردن گفت و گو میان ملت ها کمک کنند و از جشنواره و هیئت داوران این بخش تشکر می‌کنم.

برگزیدگان جایزه شهید آوینی
تندیس طلای شهید آوینی در جشنواره «سینماحقیقت» به امیر اُصانلو کارگردان فیلم «پیرمرد و خواننده» تقدیم شد.

هیئت داوران بخش جایزه شهید آوینی متشکل از سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مسعود فراستی، مهدی قربان‌پور برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند.

تندیس برنز شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلون ریال به حامد سعیدی‌راد کارگردان فیلم «کاست» رسید.

همچنین تندیس نقره‌ شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال به امیرحسین نوروزی کارگردان فیلم «خاطرات موتورسیکلت» تعلق گرفت.

در نهایت تندیس طلای شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به امیر اُصانلو کارگردان فیلم «پیرمرد و خواننده» تقدیم شد.

اصانلو بعد از دریافت جایزه اش گفت: اگر برای ساخت فیلم «پیرمرد و خواننده» به منطقه ای جنگی رفتم به دلیل دوست داشتن جنگ نبوده است. بلکه می‌خواستم بخشی از واقعیت را به تصویر بکشم.

انتظامی: جشنواره «سینماحقیقت» هر سال موفق‌تر برگزار می‌شود

در پایان این مراسم حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی با حضور در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت ضمن خیرم مقدم به حضار گفت: گردهمایی سالانه سینمای مستند را تبریک می‌گویم و امیدوارم سینمای مستند سالانه خوش بدرخشد. از همکارانم در دبیرخانه جشنواره و همینطور دبیر محترم، هیات انتخاب، داوران، مهمانان خارجی قدردانم.

وی افزود: خوشبختانه سینمای مستند مسیر رو به تعالی دارد و یکی از جلوه‌های آن هم خود جشنواره است که سال به سال موفق تر برگزار می شود و خط بطلان مجددی بر تمامی باورهای غلط می کشد. خوشبختانه کمیت و کیفیت آثار نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است و من وظیفه خود می دانم از زحمات آقای طباطبایی نژاد تشکر کنم چون بخش عمده فیلم های جشنواره محصول تلاش های ایشان در زمان حضورشان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده است.

وی افزود: اینکه ایشان به ما در سازمان سینمایی پیوستند نشان می دهد فعالان حوزه سینمای مستند تا چه اندازه می توانند در حوزه سیاست گذاری کمک کنند، فیلم های امسال از نظر جغرافیای فیلمسازی تنوع خوبی داشتند.

رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: فیلم های مستند امسال متنوع بودند. بخش های جدیدی به جشنواره اضافه شده بود که از آن ها استقبال شد. همچنین نقطه عطف دیگر این دوره از جشنواره حضور صنوف در بخش سیاستگذاری جشنواره است.

رییس سازمان سینمایی با بیان این که مدتی است فرهنگ مستند دیدن رواج یافته است، اظهار کرد: این خبر خوبی برای مستندسازان است. این روزها صرفا مستند را در قاب تلویزیون نمی بینیم. همه ما باید همت کنیم که این فرهنگ بیش از پیش رواج یابد.

انتظامی اظهار کرد: برای سال آینده بودجه های حمایتی برای سینمای مستند همچنان که در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ افزایش یافته بود، افزایش می یابد. اگر مسئولی سیاستی را اعلام و نتیجه اش در عمل ثابت نشود، خوب نیست. بنابراین این تصمیم را در برنامه و بودجه که اعلام می شود خواهیم دید. همچنین در حوزه پخش و عرضه مستند نیز باید بودجه ای را برای سامانه های درخواستی درنظر بگیریم.

وی در پایان گفت: تداوم رایزنی با دستگاه ها برای همکاری و مشارکت در تولید مستند که جلوه اش در همکاری با اتاق بازرگانی اتفاق افتاد، نیز شاهد هستیم. ورود دستگاه هایی از این دست به خلق ارزش افزوده به شیوه ای که در منافع اثر نیز دخیل باشند، نیز کمک می کند.

رییس سازمان سینمایی به همه برگزیدگان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت تبریک گفته و برایشان آرزوی موفقیت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار