اختلاف 140 کیلومتری سیستان و بلوچستان با شاخص کشوری امداد و نجات

زاهدان (پانا) - سیستان و بلوچستان هر سال شاهد وقوع کلکسیونی از پدیده های مخرب جوی است این درحالی است که میانگین فاصله بین پایگاه‌های امداد و نجات در این استان ۲۰۰ کیلومتراست و 140 کیلومتر هم با میانگین شاخص کشوری فاصله دارد.

کد مطلب: ۱۱۲۲۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
اختلاف 140 کیلومتری سیستان و بلوچستان با شاخص کشوری امداد و نجات

سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با اقیانوس، کویر و کوهستان یک منطقه بلاخیز بوده و تقریباً با همه پدیده های مخرب جوی و مخاطرات ناشی از آن درگیر است . در طول سال این استان با اکثر قریب به اتفاق پدیده های مخرب جوی نظیر بارش های سنگین، سیل، صاعقه، تگرگ، طوفان گرد و خاک، طوفان حاره ای، خشکسالی، یخبندان، موج های گرمایی و گرمازدگی رو به رو است.

به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از یک طرف وسیع ترین چشمه های تولید گرد و غبار داخلی و خارجی در شمال و غرب این استان فعال است و از طرف دیگر به دلیل وجود ناهمواری های فراوان در جنوب و مرکز استان، سیل های زیادی با وجود بارندگی های کم جاری می شود.

وجود این شرایط در تمام فصول سال آمادگی کامل نیروهای امداد و نجات در سیستان و بلوچستان را می طلبد. از طرفی صعب العبور بودن برخی مناطق روستایی و فاصله زیاد نقاط روستایی و شهری از یکدیگر سبب می شود تا همیشه روند امدادرسانی با مشکل مواجه شود. به طور مثال در سیل دی ماه 98 امکان دسترسی و امداد رسانی به برخی روستاهای شهرستان چابهار فقط از طریق بالگرد میسر می شد.

با این حال به گفته استاندار سیستان و بلوچستان، این استان به دلیل وسعت و فاصله زیاد بین مراکز جمعیتی از میانگین کشوری شاخص‌های هلال احمر فاصله دارد.

به اساس گزارش استانداری سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی در نشست با رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این استان به دلیل وسعت و فاصله زیاد بین مراکز جمعیتی از میانگین کشوری شاخص‌های هلال احمر فاصله دارد که انتظار داریم به دلیل تعدد نوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی به میانگین شاخص‌های کشور در این حوزه برسیم.

وی افزود: میانگین فاصله استاندارد بین پایگاه‌های امداد و نجات در کشور ۶۰ کیلومتر بوده در حالی که این میزان در سیستان و بلوچستان ۲۰۰ کیلومتر است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بحران‌ها و حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیاری در استان رخ می‌دهد که به دلیل فاصله زیاد بین مراکز جمعیتی، سرانه هزینه‌های امداد و نجات بالاتر از سایر نقاط کشور است.

موهبتی راه‌اندازی شعب هلال احمر در همه شهرهای استان به ویژه شهرهای ساحلی را مورد تاکید قرار داد و خواستار توجه بیشتر به موضوعات آموزشی و فرهنگ‌سازی با محوریت مناطق حاشین‌نشین و کپرنشین و شتاب‌دهی در این حوزه شد.

اختصاص یک فروند بالگرد به سیستان و بلوچستان

رئیس جمعیت هلال احمر کشور نیز در این نشست از اختصاص خودروهای عملیاتی سنگین و نیمه سنگین، تجهیزات امداد و نجات جاده‌ای و دریایی به سیستان و بلوچستان خبر داد.

کریم همتی با اشاره به پراکندگی و فاصله زیاد بین روستاها و شهرها در سیستان وبلوچستان، گفت: بر اساس درخواست و پیگیری‌های استاندار و نیاز مبرم منطقه به اختصاص بالگرد دوم، پس از پایان ساخت آشیانه، یک فروند بالگرد امداد و نجات دیگر به این استان اختصاص داده می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان نیز عنوان کرد: کل اعتبارات مربوط به حوزه امداد و نجات استان در سال گذشته ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده که فقط ۳۰درصد آن تخصیص یافته است.

مهرداد عرب اول افزود: میزان اعتبارات این حوزه در سال جاری ۶ میلیارد تومان با تخصیص۶۳درصد بوده و از آنجایی‌که تقویت حوزه امداد و نجات برای استان مهم است درخواست داریم اعتبارات گلوبال در اختیار استان قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز در این نشست با اشاره به اینکه متوسط فاصله روستاها در استان ۵۵ کیلومتر است، اظهار کرد: این موضوع ارائه خدمات به‌ویژه خدمات امداد و نجات را در مواقع بحرانی سخت‌تر کرده است.

منصور بیجار گفت: سیلاب دی ماه سال گذشته با پیام رهبر معظم انقلاب و حضور رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی و کمک‌های انسان دوستانه مردم سایر استان‌های کشور به سیل همدلی تبدیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار