در گفت و گو با رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان شد:

بایدها و نبایدهای کرونایی در مدارس

زاهدان (پانا)_ این روزها چگونگی حضور دانش آموزان در مدارس یکی از داغ ترین مباحث گفت و گو در خانه‌هاست؛ موضوعی که مانند یک ترازوست و یک کفه آن در دست دانش آموزان و کفه دیگر آن در دست متولیان مدرسه است.

کد مطلب: ۱۱۲۱۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
بایدها و نبایدهای کرونایی در مدارس

چهار روز از بازگشایی مدارس می گذرد و همچنان بازار دغدغه های مخالفان و دفاعیات موافقان بازگشایی مدارس گرم است. اما واقعیت این است که هم اکنون مدارس باز است و اکثر دانش آموزان نیز در مدارس حاضر شدند؛ بنابراین باید آموزش رعایت نکات بهداشتی و نظارت بر اجرای درست آن سرلوحه کار مسئولان قرار داشته باشد تا موضوع اصلی، یعنی حفظ سلامت دانش آموزان فراموش نشود.

معلمان که در گذشته وظیفه آموزش و پرورش دانش آموزان را برعهده داشتند در سال تحصیلی جدید مراقبت از سلامت دانش آموزان نیز به وظایف آنان اضافه شده است که باید ضمن آگاهی از نکات ریز و دقیق بهداشتی تمام رفتار دانش آموزان را زیر نظر بگیرند تا مبادا خطا و اشتباهی گریبان گیر جمعیت حاضر در کلاس نشود.

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با پانا، پایبندی به اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی را زمینه ساز سلامت دانش آموزان عنوان کرد و گفت: مدیران و مربیان مدارس باید در فراهم کردن شرایط برای رعایت فاصله‌گذاری توسط دانش آموزان در سرویس، در زمان ورود به مدرسه، در کلاس درس، در زمان زنگ های استراحت و زمان خروج از کلاس و مدرسه با دانش‌آموزان همیاری و همکاری کنند.

قمر شهریاری، تهویه مناسب کلاس ها، استفاده الزامی معلمان و دانش آموزان از ماسک و فراهم کردن امکان شستشوی دست ها برای دانش آموزان و استمرار آموزش های بهداشت فردی به صورت مستمر را از مهمترین الزامات نظارتی در سطح مدارس عنوان کرد.

وی گفت: والدین محترم نیز در بحران کرونا با تهیه خوراکی سالم برای بچه ها ترجیحا به صورت لقمه، تهیه قمقمه یا بطری آب و با ارائه آموزش های لازم و تشویق کودکان در زمینه شستشوی مرتب دست در منزل و مدرسه و ایجاد شرایطی برای درآوردن لباس فرم مدرسه در مجاورت در وردی منزل در راستای پیشگیری از کرونا مشارکت کنند.

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطر نشان کرد: در محیط مدرسه باید از دست دادن و رو بوسی با یکدیگر پرهیز شود، ترجیحا هر یک از معلمان و دانش آموزان ماده ضد عفونی کننده شخصی به همراه داشته باشند .

شهریاری تصریح کرد: باید فاصله حداقل 1 متری بین دانش آموزان و معلمان جهت پیشگیری از بروز بیماری رعایت شود. همچنین شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون (به روش صحیح) و یا استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل در طول زمان حضور دانش آموزان در مدارس لازم است.

ترجیحا همه وسایل مورد استفاده شخصی باشد

وی خاطر نشان کرد: استفاده از وسایل حفاظت شخصی از جمله ماسک برای تمامی کارکنان، معلمان و دانش آموزان الزامی است.

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه مرتب باید به دانش آموزان یادآوری شود که از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان قبل از شستن یا ضدعفونی خودداری کنند، گفت: آموزش استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه یا سرفه کردن و یا در صورتی‌که دستمال وجود نداشت عطسه و سرفه کردن در قسمت داخلی آرنج نیز یکی از موارد مهم در پیشگیری از شیوع ویروس کروناست.

شهریاری تصریح کرد: گچ و یا ماژیک وایت برد مورد استفاده معلمان و دانش آموزان باید جدا باشد. در صورت امکان، دانش‌آموزان گچ و یا ماژیک وایت برد شخصی به همراه داشته باشند .

وی با بیان اینکه فعالیت بوفه ها و پایگاه تغذیه سالم مدارس ممنوع است ، گفت: ترجیحاً معلمان و دانش‌آموزان، لیوان کاغذی یک‌بار مصرف و یا قمقمه شخصی و دستمال کاغذی به همراه داشته باشند . همچنین دانش آموزان از آب‌ بطری شده و هر گونه نوشیدنی که قبل از مصرف روی بطری آن شسته شده است، استفاده کنند .

شهریاری ادامه داد: توصیه می شود دانش آموزان میان وعده خود را در منزل تهیه و جهت استفاده با بسته بندی مناسب به مدرسه بیاورند و از دست به دست کردن مواد غذایی و ساندویچ های خانگی توسط دانش آموزان خودداری شود.

توجه به تهویه مناسب کلاس ها

وی به بهداشت سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: تهویه منفی به صورت خروج هوا از اتوبوس و دیگر وسایط نقلیه مورد استفاده باید رعایت و مورد کنترل قرار گیرد .

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: هر روز قبل از ورود دانش‌آموز به سرویس ایاب و ذهاب مدرسه (صبح، قبل از انتقال دانش‌آموز به مدرسه و پس از اتمام مدرسه و قبل از انتقال دانش‌آموز به خانه)، وسیله نقلیه گندزدایی شود .

شهریاری خاطر نشان کرد: دو مرحله نظافت (با مواد شوینده) و گندزدایی جدا از یکدیگر بوده و نباید هیچ گونه اختلاطی بین شوینده و گندزدا ایجاد شود .

وی افزود: در مدارس دو نوبته، که حداکثر سه ساعت فاصله دارند، زمان کافی برای ضدعفونی کردن محیط مدرسه برای ورود شیفت بعدی دانش آموزان وجود داشته باشد .

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان حتی المقدور با پوشش مناسب در کلاس حضور داشته باشند ، گفت: در صورت نیاز به وسائل گرمایشی، هر یک ساعت یکبار هوای کلاسها تهویه شود و پنچره ها به مدت 10 دقیقه باز باشد .

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطر نشان کرد: باید نهایت دقت بر لزوم تهویه مناسب و طبیعی در تمام قسمت های کلاس ها و آزمایشگاه و نمازخانه و سالن ها و.... انجام شود و در صورت بهره گیری از کولر، ضمن گندزدایی کامل وسائل و ادوات کولر، هر یک ساعت نیز تهویه طبیعی کلاس با باز کردن در کلاس و پنجره ها به عمل آید. ضمن اینکه با پوشش مناسب حتی المقدور از وسائل خنک کننده کمتر استفاده شود .

نظافت و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی

شهریاری تاکید کرد: دستشویی‌ها و توالت‌ها، روزانه حداقل دو بار در طول ساعات کار مدرسه و یک‌بار در انتهای کار مدرسه یا انتهای نوبت بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده گندزدایی شوند . همچنین از گندزدایی های آنی و مورد تایید وزرات بهداشت استفاده شود تا امکان استفاده دانش آموزان از سرویس ها در هر نوبت وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در خصوص جداسازی و یا شستشوی روزانه لباس مدرسه دانش آموزان و وارد نکردن آن به فضای عمومی خانه به دانش آموزان و والدین تأکید شود .

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تا جایی که ممکن است از وسایل ورزشی و بازی دانش آموزان استفاده نشود و در صورت بازی این وسایل به ‎ طور مستمر گندزدایی شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار