عضو هیئت امنای سازمان دانش‌آموزی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد :

همه آنچه که باید از تاثیرگذاری تشکیلات دانش‌آموزی بدانید

اعضای منتخب مجامع دانش‌آموزی نقش بازوی مشورتی را برای سازمان دانش‌آموزی ایفا می‌کنند/نمایندگان دانش‌آموزان باید رابطی صالح و امین بین دانش‌آموزان و مسئولان باشند/رسیدن به مراتب بالاتر در مجامع دانش‌آموزی باعث شد تا افزون بر توانایی‌های قبلی، حس مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس تقویت شود

تهران (پانا) –_ رئیس مجمع دانش‌آموزان پسر و عضو هیئت امنای سازمان دانش‌آموزی بر اهمیت فعالیت‌های تشکیلاتی در تصمیم‌گیری‌های حوزه دانش‌آموزی و اهمیت این فعالیت‌ها در زندگی فردی و اجتماعی افراد تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد
همه آنچه که باید از تاثیرگذاری تشکیلات دانش‌آموزی بدانید

اهمیت به‌کارگیری تربیت مکمل خصوصا در زمینه جامعه‌پذیری و رشد اجتماعی نسل جوان در هر جامعه بر ضرورت ایجاد نهادی تاکید دارد که در کنار آموزش‌های رسمی دستگاه آموزش و پرورش، به رشد شخصیت و تقویت مهارت‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان اهتمام داشته باشد.

به همین دلیل نزدیک به دو دهه پیش، نهادی غیردولتی به نام سازمان دانش‌آموزی با هدف تربیت اجتماعی و تقویت روحیه نظم و قانونگرایی، تعلیم و تربیت اسلامی دانش‌آموزان در ابعاد فردی و اجتماعی، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان و دستیابی به خودباوری فرهنگی در نسل جوان آغاز به کار کرده است.

«مجمع اعضای سازمان دانش‌آموزی» متشکل از نمایندگان پیشتازان، باحضور در مجمع عمومی یا کنگره، که رکن چهارم سازمان دانش‌آموزی است، باهدف مشارکت در برنامه‌ریزی‌ها و مشاوره در تصمیم‌سازی‌ها ایفای نقش می‌کنند. اعضای مجامع از بین دانش‌آموزان پیشتاز سراسر کشور و با رأی مستقیم آنها در سه مرحله منطقه،شهرستان، استان و کشور برگزیده می‌شوند.

محمدمهدی نوری‌پور، رئیس مجمع دانش‌آموزان پسر و عضو هیئت امنای سازمان دانش‌آموزی که در پایه دوازدهم رشته علوم تجربی در دبیرستان نمونه‌دولتی رازی شیراز تحصیل می‌کند یکی از اعضای فعال تشکیلات سازمان دانش‌آموزی در سطح ملی است که در گفت‌وگویی با خبرنگار پانا به بیان توضیحاتی درباره مجامع سازمان دانش‌آموزی، اهداف این فعالیت تشکیلاتی و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی می‌پردازد.

آنچه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی پانا با این دانش‌آموز برگزیده تشکیلاتی است:

برای رسیدن به این سطح از فعالیت تشکیلاتی چه مراحلی را طی کردید؟

از ابتدا به عنوان یاور مربی مدرسه شروع به فعالیت کردم، بعد از آن در انتخابات مجامع دانش‌آموزی ناحیه، استان و در نهایت کشور شرکت کردم و در تمامی مراحل با کسب اکثریت آراء به ریاست مجمع دانش‌آموزان پسر و همچنین عضو هیئت امنای سازمان دانش‌آموزی انتخاب شدم.

به نظر شما مجامع دانش‌آموزی در سطوح پایین و سطح ملی، چگونه می‌توانند در تربیت فردی و اجتماعی دانش‌آموزان نقش‌آفرین باشند؟

مجامع دانش‌آموزی از ارکان اصلی سازمان دانش‌آموزی به شمار میرود که هدف از تشکیل، القا کردن حس مسئولیت‌پذیری، مطالبه‌گری و همچنین تربیت اجتماعی و فکری دانش‌آموزان است. در تمامی سطوح منطقه، استان و کشور اعضای منتخب مجامع دانش‌آموزی نقش بازوی مشورتی را برای سازمان دانش‌آموزی ایفا می‌کنند و در تدوین برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی مشارکت دارند. در سطح ملی، ۴ نفر از اعضای هیئت رئیسه مجامع دانش‌آموزی کشور (2 دختر و 2 پسر) از طریق آراء دانش‌آموزان برگزیده استان‌ها انتخاب و با حکم وزیر محترم آموزش و پرورش، به عنوان عضو هیئت امنای سازمان دانش‌آموزی منصوب می‌شوند که در این جایگاه نیز در سیاستگذاری و مدیریت کلان سازمان دانش‌آموزی نقش خواهند داشت.

از روزی که به تشکیلات دانش‌آموزی پیوستید تا امروز چه تغییراتی در خودتان، شخصیت اجتماعی و نگاهتان به محیط و آدم‌ها شاهد بودید؟

شور و نشاط و خلاقیت تعدادی از دوستانم که در تشکیلات بودند، توجه مرا جلب کرد و باعث شد تا عضو تشکیلات شوم. تشکیلات مرتبه‌ای بود که باعث شد نشاط و سرزندگی در من افزایش پیدا کند و رسیدن به مراتب بالاتر در مجامع دانش‌آموزی باعث شد تا افزون بر توانایی‌های قبلی، حس مسئولیت‌پذیری و اعتماد به نفس در من تقویت شود. من فکر می‌کنم دانش‌آموزانی که علاوه بر درس‌خواندن، یعنی بحث آموزش، در فعالیت‌هایی مثل کارهای تشکیلاتی شرکت می‌کنند از توانمندی‌هایی بیشتر از سایر دانش‌آموزان برخورداند.

بسیاری از دانش‌آموزان تشکیلاتی که می‌شناسم اهداف درازمدت سیاسی در سر دارند و این مسیر را تمرینی برای برنامه‌های آینده خود یعنی رسیدن به مسئولیت‌های سیاسی می‌بینند. آیا موضوع در مورد شما هم صادق است؟

به طور کلی فعالیت در تشکل‌های دانش‌آموزی، برای هر دانش‌آموزی قطعاً مفید واقع میشود اما یک تمرین فوق‌العاده برای کسانی است که در آینده قصد مدیریت سیستمی داشته باشند. من هم جزو این افراد هستم و مطمئناً خدمت برای این مردم و کشور مایه افتخار من هست.

به نظر شما دانش‌آموزان عضو تشکل‌های دانش‌آموزی چطور می‌توانند در فضای دانش‌آموزی و تصمیمات مهم این حوزه تاثیرگذار باشند؟

مهم ترین کاری که نمایندگان دانش‌آموزان باید انجام بدهند این است که رابطی صالح و امین بین دانش‌آموزان و مسئولان باشند و از این طریق نظرات دانش‌آموزان را به سطوح مدیریتی منتقل و در تصمیم گیری‌ها اعمال کنند. در گام بعدی، با توجه به شرح وظایف و اختیارات سازمان دانش‌آموزی، باید با استفاده از قدرت خلاقیت و ابتکار و ریسک پذیری، طرح‌هایی به وزارتخانه ارائه بدهند که باعث تعالی و پیشرفت دانش‌آموزان شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار