منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت و گو با پانا:

اصفهان 20 سال است در وضعیت خشکسالی به سر می‌برد

اصفهان (پانا)- منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان اعلام کرد بارش استان اصفهان یک هشتم بارش جهانی است و یک سوم بارش ملی را در بر می‌گیرد که کم تر از حد نرمال است و با این وضعیت در بیست سال گذشته استان اصفهان در وضعیت خشکسالی قرار گرفته است.

کد مطلب: ۱۱۲۰۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد
اصفهان 20 سال  است در وضعیت خشکسالی به سر می‌برد

منصور شیشه فروش در گفت و گو با پانا، در مورد مشکلات خشکسالی و آلودگی هوای اصفهان اظهاراتی مطرح کرد.

شیشه فروش گفت: جامعه اگر در بحث آموزش و پرورش توجه داشته باشد بسیار می تواند در حوزه های مثل جلوگیری از بحران ها کمک کند. یکی از اهداف نظام هم مبحث آموزش و پرورش است. در بحث مدیریت بحران از سال گذشته قانون مدیریت بحران در کشور تصویب شده که این قانون قبلا هم بوده، اما الان تغییراتی کرده است. در این قانون به چهار مرحله بحران اشاره شده استکه یکی از آن ها پیشگیری و آمادگی است، یعنی ما باید قبل از وقوع بحران، پیشگیری را داشته باشیم. پیشگیری یعنی کلیه امکانات را برای اجرای طرح ها فراهم کنیم. طرح هایی مثل پیشگیری از وقوع زلزله که امکان پذیر نخواهد بود، مگر با آماده سازی جامعه. در مرحله آمادگی بعد از پیشگیری، کلیه اقدامات در مبحث پیشگیری باید انجام شود که آموزش هم شامل آن می شود. در این مواقع باید جامعه را آماده کرد برای مقابله با حوادثی که اتفاق می افتد.

او ادامه داد: نکته مهم این است که در جامعه هرکس نقش و جایگاه خود را بداند. هدف اصلی ما در زمینه مدیریت بحران این است که جامعه را در برابر حوادث آماده کنیم و از رخداد حوادث پیشگیری کنیم و این امر ممکن نیست مگر با آموزش صحیح. به همین دلیل از سال های گذشته در کشور مانورهایی در مدارس و اماکن عمومی برگزار می شود. مثل مانور زلزله که هر ساله در تاریخ 8 آذر ماه برگزار می شود. ما توافق نامه ای را با آموزش و پرورش امضا کردیم درباره اینکه این هدف تحقق پیدا کند. در این زمینه یک شورای ایمنی در مدارس ایجاد شده که مدیر مدرسه اولیای دانش آموزان و نخبگان مدرسه و تعدادی از دانش آموزان تشکیل دهنده این شورا هستند و وظیفه آن ها کاهش احتمال خطرات در مدرسه است. هم خطرات درون سیستمی و هم خطرات برون سیستمی و در راستای رفع این مخاطرات اقداماتی را انجام می دهند.

او بیان کرد: خوشبختانه در چهارچوب وظایف مدیریت بحران آموزش های عمومی قرار دارد که این نقش را جمعیت هلال احمر، سازمان دانش آموزی، سازمان آتشنشانی، فوریت های پزشکی و همه دستگاه هایی که به نوعی با آن مرتبط هستند انجام می دهند.
شیشه فروش افزود: برای مثال پلیس راهنمایی و رانندگی که بر طبق تفاهم نامه با آموزش و پرورش برنامه همیار پلیس را طراحی کرده است. بسیج و سازمان دانش آموزی هم این آموزش ها را به طور عالی انجام داده اند. از سویی دیگر، مدیریت بحران در کتاب های درسی هم وجود دارد. در مرکز تحقیقات معلمان در زمینه تدوین کتاب هایی در رابطه با مدیریت بحران با ما همکار ی می‌شود.
شیشه فروش در ادامه با اشاره به خشکسالی استان اصفهان گفت: با توجه به وضعیت بارشی استان اصفهان که یک هشتم بارش جهانی است و یک سوم بارش ملی را در بر می‌گیرد، بارش اصفهان کم تر از حد نرمال است. در بیست سال گذشته استان اصفهان در وضعیت خشکسالی قرار گرفته و در واقع، اقلیم تغییر کرده است. زمستان ها دیگرخیلی سرد نیستند و ارتفاعات بالا دست زاینده رود رو به خشکی رفته است.

او در خصوص علل خشکسالی و راهکارهای صرفه جویی در اب در استان اصفهان گفت: علت خشکسالی شرایطی خاص است. از جمله اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود، سازگاری با کم آبی و مصرف بهینه آن است. در بحث کشاورزی استان اصفهان نیز، تاکنون 125000 هکتار آبیاری نوین انجام شده است، یعنی به جای اینکه از سیستم غرقابی استفاده شود، از روش های نوین استفاده شده است.
همچنین برای کاهش مصرف آب، 2000 هکتار کشت گلخانه ای انجام شده است. یکپارچه سازی اراضی، مدیریت مزرعه و حذف علف های هرز نیز در این راستا انجام شده است. در بخش شرب حتما باید خط دوم آبرسانی به اصفهان اجرایی شود. در بخش شرب نیز برای صرفه جویی اقدامات زوم بندی شبکه ای، تله متری، جلوگیری پرت آب از شبکه ها انجام شده است. در واقع می توان گفت، در استان اصفهان نسبت به سایر نقاط کشور الگوی مصرف بهتر اجرا شده است.
شیشه فروش تصریح کرد: 5000 لوازم کم مصرف آب در منازل نصب شده است. همچنین نشان داده شده اگر برای کولر سایه بان درست شود حدود بیست درصد در مصرف آب کولر صرفه جویی می شود.
در حال حاضر 150 روستا با تانکر آبرسانی می شود.
وی در ادامه در خصوص اقدامات مدیریت بحران برای صرفه جویی در مصرف آب گفت: در بخش صنعت هم کارهای مهمی انجام شده است. آب شرب از آب صنعت جدا شده است. همچنین، باز چرخابی آب در صنعت انجام شده و از پساب در صنعت استفاده شده است. صنایع حدود 300 میلیارد تومان در بخش صرفه جویی آب هزینه کرده اند. در بخش فضای سبز، 107 شهر در استان آب شرب را از آب فضای سبز جدا کرده اند که همه این ها با پیگیری مدیریت بحران استان انجام شده است. تصمیم گرفته شده درختانی که در هر منطقه کاشته می شود، متناسب با اقلیم منطقه باشد و شب ها آبیاری انجام شود. همچنین باید به کارگرها آموزش دهند از هدررفتن آب جلوگیری کنند. شهرداری ها روان آب هایی که هدر می روند را جمع آوری کنند که این امر در 50 شهر انجام شده است. از وزارت نیرو درخواست داریم طرح های احیای زاینده رود را هرچه سریعتر اجرا کند.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از مبتلا شدن دانش آموزان به کرونا نیز اقداماتی انجام شده که موثرترین اقدام، شستن دست ها و رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان، عنوان کرد: می توانیم بگوییم که دغدغه مدیریت بحران استان در خصوص سلامت، ضمن اینکه مواردی را باید رعایت کنیم در سه بخش تجمیع می شود که یک بخش مسئولیت با آموزش و پرورش است اعم از مدیر کل، معاونین، روسای نواحی، مدیر، معلم و اتاق بهداشت. دومین بخش دست خود دانش آموز است که متوجه شود چقدر در این اتفاق نقش مهمی دارد و سومین بخش والدین هستند. پس اگر این سه حلقه با هم متحد شوند، می توانند در راستای بهبود کرونا کمک کنند.
وی در ادامه در مورد صرفه جویی انرژی نیز توضیحاتی داد و تصریح کرد: انسان سالم، محور توسعه پایدار است، پس انسان باید بتواند در شرایط از منابع استفاده کند. ما نباید بارگزاری بیش از حد روی زمین انجام دهیم. مدت هاست که بشر انرژی های زیادی را مصرف می کند که تاثیرات زیادی در اقلیم به جا گذاشته است. اعم از اینکه در حال حاضر جو عوض شده، لایه ازن دچار دگرگونی شده است. سیلاب ها، زلزله ها، طوفان ها و خشکسالی اینها همه به علت دخالت بشر در اکوسیستم است. متاسفانه به دلیل گرم شدن زمین، اقلیم هم عوض شده است و باعث یک سری نگرانی هاست که به دلیل استفاده بیش از حد از انرژی است. پس ما باید نقش خود را در این کره بدانیم که از آب، برق و گاز درست مصرف کنیم.
ما در اصفهان در مدیریت بحران در زمینه پیشگیری از رخداد حوادث کارگروهی را با عنوان کارگروه مصرف بهینه انرژی ایجاد کرده ایم و خوشبختانه با عمل به تمامی اصول ها امسال در استان اصفهان هیچ خاموشی را نداشته ایم.
شیشه فروش در خصوص جلوگیری از ورود مسافران به اصفهان در شرایط کرونا تصریح کرد: ما قدم یه قدم با کرونا پیش آمدیم و به صورت شبانه روزی بیش از ۴۸ جلسه رسمی تشکیل شده است که با حضور استاندار محترم و تمامی اعضا بوده است. در این جلسات سیاست گذاری های لازم صورت گرفت و در جهت جلوگیری از این بیماری و اجرا کردن دستورات العمل هایی که از طرف ستاد ملی عنوان می‌شود‌، ۵۱۰ تیم ایستگاه بازرسی پیش بینی شد و ورودی ها بسته شد. مراسمات پر جمعیت کنسل شده، در نتیجه به فراخور وضعیت استان ها، ایستگاه هایی تعبیه شد و ارائه خدمت به مسافران در وضعیت قرمز صورت نمی گیرد.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از سفرها دو نکته قابل توجه است. 1) اطلاع رسانی وضعیت قرمز استان به مسافرین و. 2) ایجاد ایست بازرسی در مناطقی که تراکم جمعیت دارد.
شیشه فروش در رابطه با آلودگی هوای استان گفت: آلودگی هوا چند سالی است که شهرهای بزرگ را احاطه کرده است. علل این موضوع منابع متحرک، منابع ثابت، منابع نیروگاهی و منابع گرمایش گاز است. خوشبختانه سه مطالعه ویژه در دستور کار قرار گرفته شد که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی،شهرداری و سازمان محیط زیست استان صورت گرفت. این مطالعات شامل علت یابی منشا این آلودگی ها و تهیه سیاهه انتشار برای هر یک از آلودگی هاست. همچنین به‌روز رسانی طرح جامع کاهش آلودگی هوا که یک طرح ملی است، برای هشت شهر برنامه ریزی و تدوین شده است و الان در حال تحلیل سناریو هستند.
این مطالعات در اختیار محیط زیست قرار داده شده و جلساتی با اعضا تشکیل شده و تبدیل به سناریوی عملیاتی شده است که این سناریو به ما می‌گوید وضعیت آلودگی شهرها چگونه است و چه راهکار عملیاتی در مقابل آلودگی در فاز کوتاه مدت و بلند مدت پیش بینی شده است.

او ادامه داد: دومین نکته اینکه قانون هوای پاک توسط مجلس تصویب و ابلاغ شده است. تمامی وظایف و دستورالعمل های جلوگیری از آلودگی در این قانون آمده است. به عنوان نمونه، اطلاع رسانی به موقع هواشناسی و ثبت غلظت آلودگی هوا توسط محیط زیست. این اطلاعات را به سازمان بهداشت انتقال بدهند که در سه شرایط عادی، خطرناک و پر خطر تقسیم بندی شده و سازمان بهداشت با توجه به شرایط استان برنامه و راهکارهایی را در آن زمان پیشنهاد بدهد.
اما در شرایط عادی بایستی اداره صعنت، معدن و تجارت با همکاری محیط زیست واحدهای آلوده را شناسایی کنند تا خروجی دودکش هایشان را استاندارد کنند. دوم اینکه صنایع آلوده از شهر خارج شوند. سپس توسعه فضای سبز با روش های نوین آبیاری انجام شود. همچنین باید خودروهای فرسوده از سطح شهر پاکسازی شوند. سهولت در استفاده از مترو و اتوبوس ها نیز باید استانداردسازی شوند و توزیع سوخت پاک انجام شود تا با این قبیل برنامه ریزی ها، دبیرخانه محیط زیست از غلظت آلاینده ها بکاهد.

خبرنگاران: زهرا رستمی، فاطمه وفایی، مرضیه نادری.

عکاس: تینا صفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار