۱۲ درصد مرگ و میر در اصفهان منتسب به آلودگی هوا است

اصفهان ( پانا)- مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت بر پایه آخرین آمار ۱۲ درصد مرگ و میر در کلانشهر اصفهان منتسب به آلودگی هوا است.

کد مطلب: ۱۱۳۲۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد
۱۲ درصد مرگ و میر در اصفهان منتسب به آلودگی هوا است

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت استان اصفهان، مهدی میرجهانیان اظهار کرد: ۱۲ درصد آمار مرگ و میرهای کلانشهر اصفهان در سال ۹۷ منتسب به آلودگی هوا بوده است.

وی با بیان اینکه آمار سال ۹۸ هنوز جمع‌آوری نشده است، افزود: با توجه به تعداد روزهای ناسالم سال گذشته آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا ممکن است درصد بالایی باشد؛ این آمار بر پایه تعداد مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های تنفسی و قلبی و با شرایط و علت‌های مشابه در مراکز درمانی ثبت شده است که پس از بررسی پرونده بیماران به وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا به طور دقیق با این پدیده مرتبط است، خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی از جمله بیماری‌های منتسب با آلودگی هوا شناخته می‌شود اما ارتباط آلودگی هوا با انواع سرطان اثبات شده نیست.

کرونا اثر آلودگی هوا را تشدید می‌کند

میرجهانیان اضافه کرد: کودکان، زنان باردار، افراد ۶۰ سال به بالا و دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و مشکلات قلبی و عروقی بیشتر در خطر تهدید آلودگی هوا هستند و امسال کرونا که سیستم تنفسی را درگیر می‌کند اثر بیمار کنندگی آلودگی هوا را به شدت افزایش خواهد داد.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید بر لزوم همکاری همه سازمان‌ها و مردم برای کاهش آلودگی هوا در پاییز و زمستان پیش رو، گفت: نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی و کاهش تردد خودروهای تک سرنشین ضروری است؛ همچنین سوزاندن باقیمانده محصولات کشاورزی و فعالیت کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی آلاینده باید به شدت کنترل شود.

تهدید ریزگردها در اصفهان جدی است

میرجهانیان تصریح کرد: نه تنها حمل ونقل و فعالیت‌های صنعتی و خانگی بلکه موضوع ریزگردها باید به شدت کنترل شود و در دستور کار مسئولان استان باشد زیرا در حال حاضر مسئله مهمی که وجود دارد آلودگی‌ها با ذرات معلق است.

وی درباره پروتکل‌های کرونایی در هنگام آلودگی هوا، افزود: قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی کامل‌تر از هر شیوه نامه‌ای برای کنترل آلودگی هوا است زیرا در این قانون به طور دقیق وظایف و عملکردهای ارگان‌های متولی مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال علاوه بر مسائل کرونا که کادر درمان را در هشت ماه گذشته کامل درگیر کرده است، موضوع افزایش آلودگی هوا را نیز در پیش داریم از این رو صدا و سیما، اداره ورزش و جوانان، شهرداری، پلیس راهور و ستاد مدیریت بحران، سازمان صمت و محیط زیست برای شرایط اضطرار آلودگی هوا آمادگی دارند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید بر لزوم محدودیت تردد گروه‌های حساس و آسیب پذیر مانند بیماران قلبی ریوی، تنفسی، زنان باردار و افراد سالخورده در روزهای آلوده، گفت: سال‌های گذشته ممنوعیت تردد، تعطیلی مدارس و واحدهای آلاینده هوا و کوره‌های آجر و گچ در زمان افزایش غلظت آلاینده‌ها اعمال می‌شد و این موضوع امسال نیز اجرا می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار