شروین مهاجر: رقابت اینستاگرامی بین هنرمندان به وجود آمده است

تهران (پانا) - شروین مهاجر می گوید یک رقابت اینستاگرامی بین هنرمندان به وجود آمده است و حقی را که دولت به مساوات نداده است می خواهند از یک دیگر بگیرند. متاسفانه بسیاری از هنرمندان در ظاهر قربان صدقه یک دیگر می روند ولی اصلا چشم دیدن یک دیگر را ندارند.

کد مطلب: ۱۱۱۹۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد
شروین مهاجر: رقابت اینستاگرامی بین هنرمندان به وجود آمده است

شروین مهاجر نوازنده و مؤلف با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن در وضع فعلی موسیقی کشور، گفت: بیماری کرونا روی تمام شاخه های هنری از جمله موسیقی تاثیر منفی گذاشته و کنسرت ها کنسل شده است و تولید آثار بسیار سخت.با توجه به اخباری که می شنویم به این زودی ها از شر این ویروس راحت نمی شویم .درآمد بیشتر هنرمندان موسیقی شامل برگزاری کنسرت، فعالیت های ضبط استودیویی، آهنگسازی، نوازندگی و تولیدات موسیقی است و در نتیجه کار هنرمندان موسیقی وابسته به هم و اگر اقتصاد هنر دچار مشکل شود تاثیر آن روی همه است .

وی ادامه داد: هر چقدر در سال های اخیر تلاش کردیم نتوانستیم به قانون کپی رایت دست پیدا کنیم. به عنوان مثال صدا و سیما مهم ترین نقض کننده این قانون است زیرا فکر می کنند اگر اثری را بدون اجازه پخش کنند به بیشتر شنیده شدن آن اثر کمک می کنند اما سبب آسیب اقتصادی و روحی بیشتر شده است.

این هنرمند موسیقی در بخش دیگری از سخنان خود به حذف آلبوم های فیزیکی موسیقی اشاره کردو گفت: متاسفانه خرید نسخه فیزیکی آلبوم ها قبل از بیماری کرونا هم کمتر شده بود و آلبوم های موسیقی تبدیل به تک ترک های اینترنتی شدند، آلبوم ایران من اثر زیبای دوست هنرمندم سهراب پورناظری و همایون شجریان عزیز برای اولین بار از طریق پست پخش شد که نمی دانم با این روش چگونه از آن استقبال شد و من نیز آلبوم چهل سالگی را به صورت فلش در اختیار مخاطبانم قرار دادم .

مهاجر در ادامه با اشاره به این مطلب که پس از کرونا بیشتر شرکت ها هزینه تولید آلبوم را بر عهده هنرمندان قرار داده اند، گفت: بعد از شیوع بیماری کرونا شرکت ها تمامی هزینه های تولید اثر را به گردن هنرمندان انداخته اند و علاوه بر هزینه تولید آثار تمامی هزینه های تبلیغات هم به عهده هنرمند است. مسئله دیگر فروش اینترنتی است که متاسفانه مخاطبان ترجیح می دهند آثار را رایگان دانلود کنند در نتیجه فروش آثار موسیقی به طور کامل تعطیل شده است.برای هنرمندان این حوزه الان موضوع معنوی بیشتر مطرح شده و حتی تبلیغات در فضای مجازی یا سایت های معتبر بدون پرداخت هزینه میسر نیست. مهم ترین سوال این است که با این شرایط هنرمندان در کرونا چطوری باید زندگی خود را بگذرانند؟ این سوال باید از مسئولین وزارت ارشاد و متولیان موسیقی پرسیده شود.

این نوازنده کمانچه با اشاره به اینکه بیشتر مواقع این کمک ها فقط شامل حال گروه خاصی می شود، تاکید کرد: دولت فقط فکر می کند نوازنده ها و خواننده های حوزه پاپ نیاز به کار و حمایت دارند در نتیجه هنرمندان سنتی و کلاسیک داخل این محاسبات دولت قرار ندارند. حمایت های مردم و دولت فقط مختص موسیقی پاپ است و به ژانرهای دیگر نگاه جدی نمی شود.

وی ادامه داد: گروههایی که از نظر مالی توانایی بیشتری دارند می توانند فعالیت کنند و گروههایی که نیازمند بسته حمایتی دولت برای تداومشان هستند سقوط می کنند و منحل می شود.هنرمندان حقی را که دولت به مساوات نداده است را می خواهند به زور تخریب از یک دیگر بستانند. متاسفانه بسیاری از هنرمندان در ظاهر قربان صدقه یک دیگر می روند اما چشم دیدن یکدیگر را ندارند. بسیاری از موسیقی دان ها در هزینه های روزمره زندگی خود وا مانده اند. در همه جای دنیا و حتی کشور خودمان آثار تاریخی را مرمت می کنند ولی موسیقی اصیل ما در حال از بین رفتن است و اگر حمایت نشود شکل فرا موزه ای به خود می گیرد و متاسفانه سلیقه شنیداری مردم به فنا رفته است.

مهاچر یادآور شد: در کشورهای دیگر از جمله آذربایجان، ترکیه و ارمنستان از طریق موسیقی بیشترین تبلیغات هنری را با ویترینی شکیل به نمایش میگذارن پس چرا ما نمیخواهیم از آن ها الگوبرداری کنیم؟آیا پشت این قضایا سیاست خاصی وجود دارد و یا می خواهند موسیقی فاخر نابود شود؟تعداد نوازندگان تحصیل کرده این حوزه خیلی بیشتر شده ، باید فکری برای درآمدزایی آن ها کرد و اگر نمی خواهند کاری کنند جوابگو باشند که فارغ التحصیلان موسیقی بعد از تمام شدن درسشان چطور باید زندگی کنند؟
وی در پایان گفت: شوربختانه از نظر دولت و گمرک ابزار موسیقی کالای لوکس محسوب می شود و مالیات ۳۰۰ درصدی به این ابزار بسته اند و واردات آن هم بسیار سخت .بسیاری از شاگردان توان خرید یک ساز معمولی یا متعلقات آن را ندارند، قشر دیگری وجود دارد که مورد ظلم بسیار واقع شده که آن ها سازندگان ساز و همان سازگر هستند در صورتیکه این هنر و صنعت خیلی برای ما مهم ، حیاتی و ارزشمند است. نسل ما خیلی تلاش کردند که فاصله همکاران کمتر شود ولی نه تنها این فاصله ها کمتر نشد بلکه ما را هم رو به روی یک دیگر قرار دادند. باید بپذیریم که قبل از ویروس کرونا هم هنرمندان با هم مشارکت لازم را نداشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار