حمیدی: 21.2 درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی‌اند

زمان اجرای پروژه کنترل وزن و چاقی تشریح شد

تهران (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خبر داد 21.2 درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی‌اند، 14 درصد نوآموزان چاق هستند و اضافه وزن دارند.

کد مطلب: ۱۱۱۹۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد
حمیدی: 21.2 درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی‌اند

مهرزاد حمیدی در میزگرد سی و چهارمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش جزئیات پروژه کنترل وزن و چاقی را تشریح کرد و گفت: دانش‌آموزان به علت کرونا از فعالیت‌های اجتماعی دور شدند و خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و افزایش وزن برای آنها وجود دارد. در این شرایط کرونایی باید تلاش کنیم نسل خودمان را از بلیه اضافه وزن و چاقی نجات دهیم و اجازه ندهیم فاصله گذاری و عدم تحرک، مانع حفظ سلامت کودکان و نسل ایرانی شود.

معاون تربیت بدنی و امور سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پروژه ما مدرسه محور و خانواده محور است اظهار کرد: امسال طرح در شرایط سخت تری اجرا می‌شود و اگر حمایت و هدایت شما مدیران مناطق نباشد اجرای این پروژه در این شرایط سخت تر خواهد شد.

وی با اشاره به نیمرخ وضعیت سلامت کشور گفت: در این سال مبهم این پروژه را پذیرفتیم و تعهد کرده‌ایم. 59.31 درصد جمعیت کشور دچار اضافه وزن بالا و چاقی هستند که فاجعه است و افراد زیادی جانشان را به علت بیماری‌های ناشی از چاقی از دست می‌دهند.

طبقه بندی شاخص توده بدنی دانش‌آموزان

وی به طبقه بندی شاخص توده بدنی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: 21.2 درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی‌اند. 14 درصد نوآموزان چاق هستند و اضافه وزن دارند. فرزندپروری باید با مهارت همراه شوند. یکی از مسائلی که باید در دروه پیش دبستانی و مهدها مورد توجه قرار بگیرد همین کنترل وزن است.

حمیدی با تاکید بر اینکه درایام کرونا همکاری فعال خانواده‌ها افزایش پیدا کرده و درپسا کرونا یک تعادل بین دو نهاد مدرسه و خانه برقرار می‌شود اظهار کرد: باید آماده شویم که همکاری و مشارکت خانواده‌ها را به کار بگیریم. کنترل وزن و چاقی یک کار مشترک بین مدرسه و خانواده است. باید تلاش کنیم نقش خانواده در پیشبرد فعالیت‌های ورزشی و تربیتی افزایش یابد.

معاون تربیت بدنی و امور سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش به خانواده در حوزه فرزندپروری و کنترل وزن باید انجام و دیوار بین مدرسه و خانواده برداشته شود. نباید یک دست کودک را مدرسه و دست دیگر را خانواده بکشد؛ باید یک همسویی بین مدرسه و خانواده شکل بگیرد و این پروژه می‌تواند به این روند کمک کند.

وی با بیان اینکه در حوزه فرزندپروری باید بتوانیم تغذیه سالم را با جزوات تهیه شده به دانش آموزان آموزش دهیم گفت: شبکه شاد، رسانه‌ها و معلمان و خانواده‌ها می‌توانند همراه ما باشند. این مدل نشان دهنده مشارکت فعال و موثر خانه و مدرسه است و در نهایت در یک همکاری دوجانبه پروژه اضافه وزن هدایت می‌شود.

زمان اجرای طرح

حمیدی زمانبندی اجرای این پروژه را اعلام کرد و گفت: باید از اول تا 25 مهر توجیه منابع انسانی و والدین صورت گیرد. از 26 مهر تا 4 آبان غربالگری و ارزیابی اولیه دانش‌آموزان و ثبت در سناد انجام می شود. از 3 آبان تا 30 بهمن راهنمایی، حمایت و مشاوره کنترل تغذیه و افزایش تحرک بدنی را خواهیم داشت. از دوم تا هشتم اسفند غربالگری و ارزیابی ثانویه دانش‌آموزان انجام می شود.

معاون تربیت بدنی و امور سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: از 9 تا 12 اسفند بررسی نتایج و شرکت دانش‌آموزان در روز نیکوکاری را داریم و 14 اسفند دانش‌آموزان موفق یک کار خیر و نیکوکارانه را انجام می‌دهند و 16 اسفند و روز درختکاری به شکرانه دستیابی به وزن مناسب یک نهال غرس می‌کنند. در فروردین 1400 اختتامیه طرح در هفته سلامت انجام و احکام و مدال‌ها توزیع خواهد شد. قصد داریم 3 درصد از آمار دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی بکاهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار