در اجلاس سی و چهارم؛

حاجی میرزایی: سیم کارت شاد با اینترنت ایمن برای دانش‌آموزان تولید می‌شود

خانواده‌ها جگرگوشه‌ها‌ی‌شان را به امانت به ما سپردند و ما باید خود را به اندازه این امانت‌ها بزرگ کنیم/این وضعیت مأموریت ما را - که آموزش مردم است- در معرض خطر قرار داده است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح سی و چهارمین اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور به سخنرانی پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۱۹۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: سیم کارت شاد با اینترنت ایمن برای دانش‌آموزان تولید می‌شود

محسن حاجی‌میرزایی امروز سه شنبه 11 شهریور 99 در سی و چهارمین اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور که در نهاد ریاست جمهوری در حال برگزاری است و به طور زنده از شبکه شاد پخش می‌شود به تشریح مهم‌ترین مسئولیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت و مدیران آن در آستانه سال جدید تحصیلی و در شرایط دشوار کرونا پرداخت.

حاجی‌میرزایی در آغاز با اشاره به اهمیت شغل خطیر تعلیم و تربیت در جامعه اظهار کرد: «اهتمام شایسته به هر مسئولیت نیازمند آن است که درک دقیق‌تری از محتوای آن مسئولیت داشته باشیم. در میان همه مشاغل، شغلی که موضوعش انسان است از شرافتی ذاتی برخوردار است. اگر شغل و مأموریتی عظیم تر و خطیر تر از آموزش مردم وجود داشت خداوند انبیا را به آن کار مامور می‌کرد. کار ما کاری بزرگ و با اهمیت و مسئولیتی سنگین و خطیر است. ما در مسئولیتی خطیر قرار گرفته‌ایم، این فرصت و نعمت برای خدمت در این عرصه ناب نصیب ما شده است و باید آن را غنیمت شماریم، آن را ادراک کنیم و لحظه لحظه آن را با تمام عنایت و هوشیاری درک کنیم و به کار گیریم.»

وی افزود: «امروز بار سنگینی بر دوش ما گذاشته‌اند. جامعه آینده خود را به دست ما سپرده است. خانواده‌ها جگرگوشه‌ها‌ی‌شان را به امانت به ما سپردند و ما باید خود را به اندازه این امانت‌ها بزرگ کنیم. باید به اندازه این فرصت را درک کنیم و به جا آوریم. من از همکاران می خواهم این کار را یک کار اداری تلقی نکنند. اینجا عرصه و موضوع دیگری در میان است. باید با تمام عنایت و توجه در آن حضور پیدا کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به بحران کرونا در دنیای امروز پرداخت و گفت: «درک موقعیتی که در آن قرار داریم موضوع مهمی است. امروز دنیا با با این پدیده روبرو شده و همه مناسبات دنیا تحت تاثیر آن قرار گرفته است. در ادبیات جهانی از این دوران به دوران بحران یاد می‌شود. امروز ما هیچ تصویری از آینده این بیماری نداریم و در شرایط عدم قطعیت کامل به سر می‌بریم. خانواده‌ها نگران هستند و عده‌ای نیز به این نگرانی ها دامن می‌زنند. امروز با وضعیت ناشناخته‌ای روبرو هستیم که راه حل آن افزودن نگرانی‌ها نیست. ما امروز تصویر روشنی از مسیر آینده نداریم و نیازمند هوشیاری دقیق هستیم و باید با تمام توجه حضور داشته باشیم.»

وی تاکید کرد: «زمانی که با وضعیت‌های نوظهور مواجه می‌شویم باید دائماً هوشیار باشیم. اینجا عرصه عرصه توجه به همه جزئیات است. این وضعیت مأموریت ما را - که آموزش مردم است- در معرض خطر قرار داده است.»

این رویداد معیار تاب‌آوری ما و جامعه ماست

وزیر آموزش و پرورش با ذکر این مطلب که بحران فعلی محکی برای سنجش توانمندی‌های ما در دستگاه تعلیم و تربیت است افزود: «این رویداد معیار تاب‌آوری ما و جامعه ماست. باید بتوانیم تعادل خود را حفظ کنیم و این مسئله را به بهترین و جهت حل کنیم. این عزم و پیمان ما و تعهد مشترک ماست.»

وی ادامه داد: «در عمر خدمت هر فرد ممکن است موقعیت‌هایی پیش بیاید که عیاری برای همه ظرفیت‌های او باشد. امروز در این بحران، مدیریت، هماهنگی، نظارت، راهبری، انگیزه‌بخشی و توان سازماندهی ما به چالش کشیده شده است است. باید این موقعیت را بزرگ بدانیم.»

امسال ما تحت نظارت یک جمع نگران قرار داریم

حاجی میرزایی افزود: «کرونا با همه آسیب‌هایی که به جامعه زد و همه آلام و رنج‌هایی که به مردم وارد کرد، فرصت‌هایی برای بروز و ظهور خلاقیت آدم‌ها و فرصت‌هایی برای ورود به عرصه‌های نو ایجاد کرد؛ بنابراین باید این فرصت را غنیمت بشماریم. ما با زندگی یک سالِ یک نسل سر و کار داریم. مخاطره ما بزرگ است و به همان اندازه توجه ما باید عمیق و اساسی باشد.»

وی با اشاره به نگرانی مردم در موقعیت حاضر و انتظارشان از دستگاه تعلیم و تربیت گفت: «یکی دیگر از دلایل بزرگ بودن این این مسئولیت این است که ما هر روز مشاهده می‌شویم. خانواده‌ها هر روز ما را ارزیابی می‌کنند و اگر درست عمل نکنیم همه می‌فهمند. ما تحت نظارت هستیم ما همیشه تحت نظارت بوده‌ایم ولی امسال تفاوت بزرگی که وجود دارد این است که تحت نظارت یک جمع نگران قرار داریم.»

انتقال به زیست بوم جدید هم مخاطرات بزرگی به همراه دارد

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «ما باید پیوند بین خانواده و مدرسه را عمیق تر کنیم. این یک فرصت طلایی است و نباید اجازه دهیم از دست برود. در قرآن کریم مرتبه‌ای که انسان را از چهارپایان تنزل می‌دهد غفلت است و یکی از مصادیق مهمِ غفلت غفلت از امری‌ست که انسان در آن امر مورد سوال قرار می‌گیرد. این مسئولیت از اموری است که ما مورد سوال قرار می‌گیریم؛ پس شایسته است همه توجه خود را معطوف آن کنیم.»

وی ادامه داد: «ما امروز به زیست‌بوم جدیدی پرت شده‌ایم؛ زیست‌بومی که مناسبات دیجیتالی و فضای مجازی نهادهای تعلیم و تربیت را متاثر می‌کند. انتقال به زیست بوم جدید هم مخاطرات بزرگی به همراه دارد.»

سیم کارت شاد با اینترنت ایمن برای دانش‌آموزان تولید می‌شود

حاجی‌میرزایی یکی از فرصت‌های حاصل از بحران اخیر را رسیدن به عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی عنوان کرد و گفت: «این موقعیت فرصت خوبی برای دستیابی به عدالت اجتماعی و عدالت آموزشی و نیز ارتقای کیفیت آموزشی به وجود آورده است. اینجا عرصه‌ای است که جهش ما در آن اتفاق بیفتد. فرصت‌هایی ایجاد شده است که با استفاده از آن می‌توانیم بعضی مناطق را بالا بکشیم و همسانی ایجاد کنیم؛ البته مخاطراتی هم در این مورد وجود دارد که فضای اینترنت یکی از آنهاست.»

وی افزود: «به زودی هر دو اپراتور تلفن همراه «سیمکارت شاد» را تولید می‌کنند که دارای اینترنت ایمن برای دانش‌آموزان است.»

حاجی‌میرزایی گفت: «امروز ظرفیت مهمی برای اشاعه فرهنگ و ارزش‌های دینی طراحی شده و اگر از آن خوب استفاده کنیم مخاطرات را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده‌ایم.»

هیچ بخشی در کشورمان شبکه گسترده نظام تعلیم و تربیت را دارا نیست

حاجی میرزایی در ادامه به طرح انتظارات خود از مدیران آموزش و پرورش پرداخت و گفت: «یکی از انتظاراتی که از شما دارم فعال‌سازی شبکه ارتباطی است شبکه ارتباطی در آموزش و پرورش است. این ارتباطات با بهترین کیفیت باید در سطح همکاران ما اتفاق بیفتد. هیچ بخشی در کشورمان شبکه گسترده نظام تعلیم و تربیت را دارا نیست و ما باید از آن به بهترین وجه استفاده کنیم.»

هیچ کاری به اندازه آموزش و پرورش معنادار نیست

وی ادامه داد: «امروز دیگر کاغذ وسیله مناسبی برای انتقال پیام نیست ما باید ارتباطات مان را گسترده کنیم. هریک از همکاران باید مسئولیت ارتباط با مدارس، معلمان و سایر بخش‌های نظام آموزشی را به عهده بگیرند. حتی معلمان باید با دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان ارتباط موثر داشته باشند. این برای اهداف تعلیم و تربیت و آینده کشور مفید است.»

وزیر آموزش و پرورش از گفت‌وگوهای عمیق و همه جانبه به عنوان یکی از نیازهای اصلی نظام آموزشی برای هم‌افق شدن، همراستا شدن و هم‌افزایی نام برد و گفت: «اگر جدیتی در کار ما باشد مقاومتی هم نخواهد بود. توان انگیزه‌بخشی و معنا دادن به کار بسیار موضوع مهمی است. اگر آدم‌ها احساس مفیدبودن کنند دیگر زمان و پول برای آنها اهمیتی ندارد و باید بگویم هیچ کاری به اندازه آموزش و پرورش معنادار نیست.»

وی ادامه داد: «آموزش و پرورش مکانی است که خریدار همه دانش‌ها، تجربه‌ها و خلاقیت‌های افراد است. اینجا عرصه عظیمی است که مجال گسترده‌ای ایجاد می‌کند. اگر چشمی برای دیدن، گوشی برای شنیدن و قلبی برای ادراک وجود داشته باشد، خواهد دانست که سهم ما معلمان از دانش‌آموزان بسیار عمیق‌تر از چیزی است که ما به آنها منتقل می‌کنیم. باید کارمان را تبیین معناداری کنیم تا کار به نحو موثر پیش برود.»

مدارس حتماً باید در تمام روزهای تحصیل باز و فعال باشند

حاجی میرزایی درباره وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید گفت: «همان‌طور که گفته شد امسال اصل بر حضور دانش‌آموزان است. در سال تحصیلی جدید وضعیت ما بسیار متفاوت با نیمسال دوم سال گذشته است؛ کلاس و معلم جدید است و اگر به حضور دانش‌آموز اهمیت ندهیم نمی‌توانیم کار را مدیریت کنیم. همچنین هیچ روشی جایگزین روش حضوری نخواهد بود؛ چون مدرسه تنها محل آموزش نیست، بلکه مکانی برای افزایش مهارت‌های اجتماعی و توان ادراک آدم‌هاست.»

وی ادامه داد: «کلاس‌های حضوری اطمینان‌بخش‌تر و دشواری‌های آن کمتر است. مدارس حتماً باید در تمام روزهای تحصیل باز و فعال باشند، مگر در مواقعی که ستاد کرونا تعطیل عمومی اعلام کرده باشد. وقتی هم که مدرسه باز است، کلاس را برگزار می‌کنیم.»

تا جایی که می‌توانیم کلاس‌ها را حضوری برگزار می‌کنیم

حاجی میرزایی درباره شرایط کلاس‌های حضوری در مدارس مختلف گفت: «اگر تعداد دانش‌آموز در مدرسه زیاد باشد، باید گروه‌بندی کنیم؛ یعنی فضا و زمان را برای حضور دانش‌آموزان مدیریت کنیم. امروز همه بخش‌های کشور با وجود وضعیت قرمز شهرها فعال هستند، نمی‌دانم چرا وقتی نوبت به آموزش و پرورش می‌رسد همه چیز عوض می‌شود. باید امسال حداکثر سخت گیری را در رعایت پروتکل ها داشته باشیم، ولی فعالیت روزمره باید جریان پیدا کند. پس تا جایی که می‌توانیم کلاس‌ها را حضوری برگزار می‌کنیم. در هر مدرسه کارها از نظافت گرفته تا ارتباط با دانش‌آموزان و خانواده‌ها، باید بر اساس یک طرح آموزشی انجام شود. اگر مدرسه‌ای نتواند این کار را بکند، کوتاهی کرده است. نباید آبروی نظام و دستگاه تعلیم و تربیت را با عافیت‌طلبی عده‌ای سودا کنیم.»

وی گفت: «مسئولیت‌پذیری، ادای امانت و وفای به عهد از مصادیق دین‌داری است. هر مدرسه باید یک طرح مشخص داشته باشد. باید برنامه همه معلمان و دبیران دقیقاً مشخص باشد. مدرسه باید با خانواده‌ها ارتباط تنگاتنگ داشته باشد؛ به این وسیله می‌شود نگرانی خانواده‌ها را رفع کرد. خانواده‌ها باید از جزئیات برنامه‌های مدرسه مطلع باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار