باغداران، آفت پسیل پسته را جدی بگیرند

نی ریز(پانا)- مسئول حفظ نباتات جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز آفت پسیل معمولی پسته را که باغداران به آن شیره خشک می گویند از مهمترین آفات پسته خواند و از باغداران خواست تا آن را جدی بگیرند.

کد مطلب: ۱۱۱۷۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
باغداران، آفت پسیل پسته را جدی بگیرند

به گزارش اداره جهاد کشاورزی نی ریز، زهرا مستفیضی با اعلام این هشدار به خبرنگاران گفت: زندگی این آفت به گونه‌ای است که زمستان را به صورت حشره کامل می گذراند؛ اوایل اردیبهشت ماه معمولأ تخم ریزی می‌کند و نوزادهای آن از شیره نباتی تغذیه می کنند تا تبدیل به حشره بالغ شوند.

او گفت: پوره‌های پسیل با فرو بردن خرطوم در سطح برگ‌ها از شیره گیاهی تغذیه، مواد پروتئینی آن را جذب و مواد قندی را به صورت شیره دفع می‌کند که این مواد قندی در مجاورت هوا خشک شده و تبدیل به شکرک می‌شوند.
او با بیان اینکه این مواد چسبنده باعث جذب گرد و خاک شده و شاخ و برگ‌های درختان را بد منظره می‌کند، افزود: از دست رفتن شیره گیاهی باعث ضعف عمومی درختان پسته و ریزش برگ‌ها و جوانه‌ها، کوچک شدن دانه‌ها و افزایش درصد پوکی و دهان بستگی میوه می‌شود.
مستفیضی گفت: در حال حاضر موثرترین روش در کنترل پسیل، گوگرد است و علاوه بر اینکه ماده‌ای بسیار ایمن در مقایسه با سموم است می‌تواند برای خاک و گیاه نیز مفید باشد.
او ادامه داد: از سال گذشته با توجه به عدم کارایی سموم شیمیایی در کنترل پسیل، استفاده از گوگرد در مناطق پسته کاری رواج یافته است که رضایت نسبی بهره‌برداران را به دنبال داشته است.

به گفته او شهرستان نی ریز بیشترین سطح و تولید پسته استان فارس را داراست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار