تاکید بر توسعه مهارت‌های حرفه‌ای معلمان برای هدایت آموزش و یادگیری در فضای مجازی

تهران (پانا) - به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش آشنایی بیشتر و قدرت ترکیب سه دانش محتوایی؛ پداگوژی و دانش فناورانه، ضامن اثربخشی آموزش‌ها و وجه تمایز معلمان در عرصه آموزش‌های مجازی در سال تحصیلی آینده است.

کد مطلب: ۱۱۱۷۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
تاکید بر توسعه مهارت‌های حرفه‌ای معلمان برای هدایت آموزش و یادگیری در فضای مجازی

به گزارش معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی در اجتماع مدیران و اعضای شورای معاونان مناطق 34 گانه استان گیلان با اشاره به مواجه شدن نظام‌های آموزشی دنیا با موقعیت‌هایی کاملا ناپایدار و در عین حال مبهم از عوامل اصلی دشواری برنامه ریزی خواند و گفت در این شرایط مدیریت راهبردی به دلیل قابلیت انطباق بیشتر با شرایط متغیر، وجود خصیصه آینده نگری و انعطاف پذیری بالا مناسب‌ترین شکل مدیریت است و لازمه آن برنامه ریزی راهبردی است و قبل از همه نیازمند مدیرانی با تفکر راهبردی است.

وی گفت تفکر راهبردی قادر به ساخت چشم اندازهای الهام بخش، درک تناقض‌ها، بداهه اندیشی و ... است و اگر مدیران در این شرایط بدان مجهز نباشد احساس درماندگی و خستگی خواهند کرد و قادر به کنار آمدن با واقعیت‌های امروز نخواهند بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ویژگی دستورالعمل ارسالی مربوط به شروع فعالیت مدارس در 15 شهریور ماه را امکان انعطاف و انباق با شرایط دوره‌ها و استان‌ها و وضعیت‌های سه‌گانه زرد، سفید و قرمز خواند و گفت مدیریت استان، منطقه و مدرسه می‌تواند با رعایت اصول اعلام شده تمام ظرفیت‌های جامعه، خانوادها و مدرسه را برای کیفیت بخشی به جریان تربیت و یادگیری به خدمت بگیرد.

کمرئی در ادامه به اهمیت فهم مشترک مدیران از دستورالعمل اشاره کرد و گفت شناخت ظرفیت‌های دستورالعمل به آنان کمک می‌کند تا در قالب اختیارات ارائه شده حداکثر تلاش را برای استفاده از فرصت‌های موجود بکار بگیریم و برای مواجهه با هر شرایطی آماده باشیم.

وی متذکر شد مهمترین نقش استان و منطقه در شرایط حاضر آن است که اطمینان حاصل کنند مدرسه و معلمان به قدر کفایت پیام‌ها را دریافته‌اند و برای ایفای نقش کلیدی خویش آماده شده‌اند.

رئیس ستاد پروژه مهر وزارت آموزش و پرورش آمادگی و ایفای نقش موثر مدیران مدارس و معلمان در فضای مجازی را در گرو توسعه شناخت و تجهیز آنها به توانایی ترکیب سه دانش محتوایی، دانش پداگوژیک و دانش فناوری؛ دانست و افزود شناخت ابزارهای فعالیت و آموزش در فضای مجازی و مهارت بکارگیری آنها، تنها وجه تمایز معلمان اثربخش در عرصه آموزش‌های مجازی با دیگران خواهد بود و کیفیت آموزش‌ها را تا حد زیادی تضمین خواهد کرد.

کمرئی از مدیران خواست در هفته‌های باقی مانده به ترغیب معلمان به توسعه مهارت‌های حرفه‌ای خویش برای هدایت آموزش و یادگیری در فضای مجازی بپردازند و با افزایش این مهارت ضمن تبحر و اجرای دقیق‌تر نقش خود در یاددهی به اثربخشی آن نیز اطمینان بیشتری پیدا کنند.

وی ادامه داد وزارت آموزش و پرورش و معاونت متوسطه اکنون دوره‌های مهارت افزایی آموزش در فضای مجازی را در سه دوره مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته پیش بینی کرده است که معلمان، مدیران و مجموعه همکاران بخش متوسطه می‌توانند با ثبت نام و قرار دادن خود در مسیر یادگیری بیشتر این مهارت پر اهمیت را در خود تقویت کرده و ارتقاء دهند.

معاون آموزشمتوسطه وزارت آموزش و پرورش در این جلسه ضمن دریافت گزارشات و بررسی آمادگی استان برای شروع فعالیت مدارس در 15 شهریور به رفع ابهامات مناطق و استان در شیوه تنظیم برنامه‌ها در سال تحصیلی آینده پرداخت. این ماموریت در پی بررسی وضعیت آموزش و پرورش شهر تهران و استان مازندران در روزهای اخیر، سومین سفر استانی معاون آموزش متوسطه است که بنا به ابلاغ ویژه وزیر آموزش وپرورش صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار