ضرورت انجام طرح‌های پژوهشی در حوزه جامعه عشایر

شیراز (پانا) - مدیر کل امور عشایر فارس، "حرکت" و تعامل نزدیک با "محیط‌ زیست" را وجه تمایز اساسی جامعه عشایر با جامعه "ایستا و ساکن" روستا و شهر دانست و عنوان کرد این خصیصه، نگاه ویژه‌تر، تخصصی‌تر و پژوهش‌گرایانه‌تری را در حوزه عشایری می‌طلبد.

کد مطلب: ۱۱۱۶۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت انجام طرح‌های پژوهشی در حوزه جامعه عشایر

روح الله بهرامی با بیان اینکه جامعه عشایری در کنار جامعه شهری و روستایی سومین جامعه انسانی استان فارس را تشکیل می‌دهد افزود: این جامعه همچون دو جامعه ذکر شده طیف گسترده‌ای از خواسته‌ها و نیازها، پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها،‌ محدودیت‌ها را دارد که برخی شناخته شده هستند و برخی نیاز است بررسی و شناسایی شود.

وی اظهار کرد: از سال 1392 با استفاده از اعتبارات موضوع "ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 1 مصوب سال 1384"، تاکنون 7 طرح پژوهشی با استفاده از اعتبارات یاد شده و با مساعدت و همکاری شایسته استانداری محترم و مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و‌ آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با موضوع های مختلفی چون "فقر اقتصادی، اثرات خشکسالی، استفاده از بیوگاز، کوچ نوین، توسعه گردشگری عشایری، روش‌های گردآوری آب باران در مناطق عشایری" انجام شده و یک قرارداد پژوهشی نیز از محل اعتبارات سال 1398، با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با موضوع "معیشت پایدار عشایر و ارتقا تاب‌آوری آنها در شرایط اقلیم" منعقد شده است.

بهرامی بیان کرد: 9 عنوان پژوهشی نیز در راستای محورهای پنج‌گانه پژوهشی استان در سال 1399، به کارگروه پژوهش و آموزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام شده است.

مدیر کل امورعشایرفارس افزود: همچنین تفاهم نامه هایی نیز با دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در جهت بهره‌گیری از پتانسیل نظام نوین ترویج کشاورزی و یاوران تولید در راستای علمی‌سازی و دانش بنیان کردن تولیدات عشایری، مبادله شده است.

تجربه نشان داده است، پژوهش‌های انجام گرفته در حوزه عشایر نسبت به جامعه روستایی و شهری به لحاظ کمیت، وزن بسیار اندکی دارند که این اداره کل، ضمن دعوت و درخواست از اساتید دانشگاه‌ها،‌ مراکز پژوهشی و پژوهشگران و بویژه دانشجویان عزیز جهت ورود به حوزه پژوهشی عشایر، آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری اعلام می دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار