نایب رئیس کمیسیون امنیت مجلس:

امنیت را ما در عراق ایجاد کردیم و ترکیه سود تجاری آن را می‌برد

تهران (پانا)‌-  نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت بازار عراق، می‌گوید ایران برای ایجاد شعاع امنیتی در عراق تلاش بسیاری کرده، اما کشور ترکیه از مزایای تجاری آن استفاده می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۱۰۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
امنیت را ما در عراق ایجاد کردیم و ترکیه سود تجاری آن را می‌برد

به گزارش ایسنا،‌ شهریار حیدری در نشست کمسیون تجارت اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی کشور، افزود: تنها راه برون رفت از این شرایط استفاده از ظرفیت مرزهای کشور در زمینه مبادلات خارجی است.

وی از وجود 144 مرز زمینی، دریایی و هوایی در کشور یاد کرد و ادامه داد: کمتر کشوری این تعداد مرز برای مبادلات خارجی دارد.

نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تلاش کنیم از همه 14 رویه تجاری که وجود دارد استفاده کنیم، اظهار کرد: متاسفانه هم اکنون از سه، چهار رویه بیشتر استفاده نمی‌شود.

حیدری خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت بازار عراق هم شد و عنوان کرد: در زمینه تامین امنیت در عراق ما پای کار بودیم و انتظار داشتیم سهم بیشتری در صادرات به این کشور داشته باشیم، اما ترکیه جایگزین ما شده است.

وی در ادامه از تجارت به عنوان یک زنجیره به‌هم پیوسته یاد کرد و با بیان اینکه در کنار استفاده از زیرساخت‌های مرزی باید سیاست‌های اقتصادی مناسبی هم در این زمینه داشته باشیم، گفت: در حال حاضر تیم اقتصادی دولت درگیر بی‌نظمی و ناهماهنگی‌هایی است که گاهی شرایط کار را دشوار می‌کند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه از سیاست‌های بانک مرکزی هم انتقاد کرد و گفت: این سیاست‌ها باعث بی‌انگیزگی تجار شده است.

وی گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید نامگذاری شده، تیم اقتصادی باید شرایط را بیش از پیش برای جهش تولید در کشور فراهم کنند.

نایب رئیس کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهش تولید بدون سرمایه‌گذاری و پشتوارنه مالی میسر نخواهد شد، خواستار همکاری بیشتر بانک‌ها در این شرایط برای کمک به بخش تولید شد.

حیدری اظهار کرد: در شرایطی که قیمت دلار از 12 هزار تومان به 25 هزار تومان می‌رسد، تامین مواد اولیه برای بخش تولید بسیار دشوار خواهد بود و باید نقدینگی بیشتری برای این منظور اختصاص دهند.

همیاری شهرداری مانع اصلی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای هم به مشکلات استان کرمانشاه داشت و افزود: با وجود این همه ظرفیت که برای جذب سرمایه‌گذاری داریم، اما در بسیاری از مواقع در شاخص فلاکت، نرخ بیکاری و برخی از معضلات اجتماعی رتبه اول کشور را داریم که این امر زیبنده استان نیست.

نماینده قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی از تصمیم و اتحاد مجمع نمایندگان استان برای پیگیری امور کرمانشاه با اتکا به ظرفیت‌های ملی هم خبر داد و افزود: اگر مشکلی از درون استان حل نشود، سعی می‌کنیم از اختیاراتی که در مجلس داریم، برای حل آنها استفاده کنیم.

حیدری اضافه کرد: بخش خصوصی و تشکل‌های مرتبط با آن نیز باید در این زمینه به ماه پیشنهاد و خط مشی بدهند.

وی یکی از مهمترین کارهایی که باید برای کرمانشاه انجام شود را جذب سرمایه‌گذار دانست و بر لزوم همدلی و هماهنگی نمایندگان مجلس با مسئولین استان در این زمینه تاکید کرد.

حیدری یادآور شد: از سوی دیگر باید شرایط سرمایه‌گذاری هم در کرمانشاه تسهیل شود. دلیلی ندارد با وجود آنکه قوانین سرمایه‌گذاری در سراسر کشور یکسان است، اما یک سرمایه‌گذار در کرمانشاه چندماه معطل بماند و در استان دیگر چند روزه جذب شود.

عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه از ظرفیت خوب مرزهای استان هم یاد کرد و ادامه داد: با پیگیری‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شد، توانستیم سه مرز شیخ صله، شوشمی و سومار را رسمی کنیم که این امر پتانسیل خوبی برای رونق اقتصادی کرمانشاه است.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین هم تاکید کرد و گفت: متاسفانه سازمان همیاری شهرداری‌ها مانع اصلی سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

حیدری اضافه کرد: این سازمان به دنبال سود و منافع خود است و دغدغه‌ای برای رفع مشکلات مردم ندارد.

نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب عنوان کرد: این عملکرد نامناسب وضعیت سایر مرزها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

حیدری از مشکلاتی که در مرز پرویزخان وجود دارد هم انتقاد کرد و افزود: گمرک عامل این بی‌نظمی‌ها است.

وی با بیان اینکه در شرایط بیماری کرونا که مرزهای دیگر بسته بود باید از ظرفیت مرز پرویزخان بیشتر استفاده می‌کردیم، خاطرنشان کرد: در این مدت چندین نفر از تجار اعلام کردند که از انجام مجدد معاملات در مرز پرویزخان به دلیل مشکلاتی که دارد، توبه کرده‌اند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه همچنین از پیگیری برای بازگشایی مرز "تیله‌کوه" هم خبر داد و افزود: به اعتراف عراقی‌ها این مرز می‌تواند همپای بسیاری از مرزهای دیگر فعال باشد و نباید ظرفیت آن را نادیده بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار