مخالفت ۶۷ کشور با تحریم آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی

تهران (پانا) - بیش از نیمی از اعضای دیوان کیفری بین‌المللی در واکنش به تهدید آمریکا علیه کارکنان این دادگاه بین المللی دائمی رسیدگی به جنایت‌های جنگی، بر حمایت خود از این دیوان تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۰۹۲۷۹۱
لینک کوتاه کپی شد
مخالفت ۶۷ کشور با تحریم آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۶۷ کشور از ۱۲۳ کشور عضو دیوان بین المللی کیفری در بیانیه مشترکی که کاستاریکا و سوئیس آن را ارائه دادند حمایت خود را از دیوان بین‌المللی کیفری اعلام کردند که نخستین تلاش‌ها برای نشان دادن موضع واحد اعضا از سوی کشورهای همه قاره‌ها است.

در این بیانیه آمده است: «ما بار دیگر بر حمایت تزلزل ناپذیر خود از دادگاه به عنوان یک نهاد قضایی بی‌طرف و مستقل تاکید داریم. دیوان بین‌المللی کیفری «بخش لاینفک» نظم قضایی بین‌المللی و «نهاد محوری در مبارزه با مصونیت است». دولت دونالد ترامپ می‌گوید مخالف دیوان کیفری بین‌المللی است زیرا به ادعای آمریکا، نگران پیگرد قانونی آمریکا و متحدش اسرائیل تحت عنوان انگیزه‌های سیاسی است.»

فاتو بنسودا دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواستار تحقیقات درباره جنایت‌های جنگی احتمالی در افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴میلادی از جمله کشتار جمعی غیر نظامیان توسط تروریست‌های طالبان و شکنجه زندانیان به دست مسئولان افغان، نیروهای آمریکایی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است. مجوز این تحقیقات در مارس گذشته (اسفند) صادر شد.

ریچارد دیکِر مدیر بخش قضایی بین‌المللی دیوان کیفری گفت این بیانیه مشترک «حامل پیامی قوی به اعضا درباره حمایت دادگاه از آن‌ها است» و «تعهد آن‌ها به اجرای عدالت مرعوب نمی‌شود.» این بیانیه به نوشته رویترز بسیار مهم است زیرا اعضای دیوان کیفری بین‌المللی در سراسر جهان و از جمله متحدان آمریکا مخالف اقدام آمریکا هستند.

آمریکا اعلام کرده است که اعضای دیوان بین‌المللی کیفری که درباره شهروندان این کشور یا هم‌پیمانان آمریکا از جمله اسرائیل تحقیق کنند، تحریم می‌کند و به آنان و خانواده‌شان روادید آمریکا نمی‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار