کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌وگو با پانا

تحریم «قیصر» جنایت اقتصادی آمریکا علیه مردم و دولت سوریه و نقض قوانین بین‌المللی است

حسین هانی‌زاده: آمریکا نمی‌تواند با قیصر وضع سوریه را دگرگون کند/ سازمان ملل سیاست دوگانه‌ای به مسائل جهانی دارد و تابعی از اراده آمریکا است/ خارج کردن نام ائتلاف سعودی در جنایت جنگی علیه مردم یمن در گزارش سالیانه سازمان ملل مایه تاسف است

تهران (پانا) - یک کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه مردم و دولت سوریه تحت عنوان «قیصر» یا «سزار» تاکید کرد قطعا آمریکا نخواهد توانست وضع سوریه را با این تحریم‌ها دگرگون کند.

کد مطلب: ۱۰۹۱۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
تحریم «قیصر» جنایت اقتصادی آمریکا علیه مردم و دولت سوریه و نقض قوانین بین‌المللی است

حسین هانی‌زاده درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه سوریه به پانا گفت: «اقدام اخیر آمریکا در اعمال تحریم‌های سنگین علیه دولت و ملت سوریه، نقض قوانین بین‌الملل است. زیرا این تحریم‌های یکبجانبه خارج از چارچوب سازمان ملل علیه این مردم صورت می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «در طول 9 سال گذشته آمریکا و هم‌پیمانان آمریکا از هر ابزاری برای تغییر ساختار قدرت در سوریه استفاده کردند، اما با شکست مواجه شدند، آمریکا با کمک عربستان در طول 9 سال بحران سوریه، ده‌ها و صدها نفر از عناصر داعش و جبهه النصره، جیش‌ الاسلام و لواء ‌التوحید و ... را در سوریه تقویت کردند تا شرایط سوریه را به نفع رژیم صهیونیستی و عوامل آمریکا در منطقه مثل عربستان و امارات تغییر دهند، اما با ناکامی مواجه شدند و دلیل این امر هم این است که هم دولت و هم ملت سوریه و هم محور مقاومت در برابر تاخت و تاز گروهک‌های تروریستی ایستادگی کردند و در طول سالیان گذشته، عناصر اصلی تروریست‌ها در سوریه سرکوب شدند.»

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: «با توجه شکست و ناکامی آمریکا در جبهه نظامی، فاز تحریم اقتصادی علیه سوریه آغاز شده تا با این تحریم‌ها که "قیصر" یا "سزار" نام دارد و اعمال تحریم علیه موسسات و سازمان‌های اقتصادی و مردمی سوریه با هدف تغییر ساختار این کشور است، سوریه بشکند. در این تحریم، حدود 39 شخصیت، شرکت و موسسه اقتصادی سوریه تحت تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند.»

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: «این یکی از ابزارهای فشار آمریکا علیه سوریه است، هرچند که اکنون ساختار اقتصادی سوریه شکننده است اما با توجه به اینکه این تحریم‌ها یکجانبه است و هم ایران، چین و روسیه و برخی از کشورهای منطقه با آن مخالفت کردند، قطعا آمریکا نخواهد توانست وضعیت سوریه را با این تحریم‌ها دگرگون کند و ملت و دولت سوریه در مقابل این تحریم‌ها، ایستادگی خواهند کرد.»

هانی‌زاده با بیان اینکه این تحریم‌ها یک جنایت اقتصادی و تروریسم اقتصادی در عرصه بین‌المللی تلقی می‌شود، گفت: «همچنان که آمریکا در طول سالیان گذشته، تحریم‌های بسیار سختی علیه ایران، چین و ... اعمال کرده است، اما نتوانسته تغییرات اساسی در این کشورها به وجود بیاورد، اکنون در مورد سوریه هم با شکست مواجه خواهد شد. آمریکا چون در حوزه نظامی کاری از پیش نبرده است به تحریم مردم و دولت سوریه روی آورده است، تا بتواند به اهداف خود دست پیدا کند و شرایط خود را بر دولت سوریه تحمیل کند. یکی از شرایط آمریکا این است که سوریه از محور مقاومت خارج شود و با اسرائیل پیمان صلح ببندد و در واقع جزئی از بلوک آمریکا و اسرائیل قرار بگیرد.»

این تحلیلگر مسائل منطقه خارج کردن نام ائتلاف سعودی در جنایت جنگی و کودک‌کشی در یمن در گزارش سالیانه سازمان ملل را محکوم کرد و ابراز تاسف در این باره، ادامه داد: «سازمان‌های بین‌الملل مخصوصا شورای عالی امنیت ملی سازمان ملل به ابزاری در خدمت آمریکا تبدیل شده است. این در حالی است که متاسفانه عربستان سعودی بیش از پنج سال است که مردم بی‌دفاع یمن را زیر بمباران‌های خود قرار می‌دهد و هزاران کودک را در یمن به شهادت رسانده است، نقش تخریبی عربستان در منطقه، محاصره اقتصادی قطر توسط عربستان و امارات و ... اما با همه اینها، سازمان ملل و نهادهای بین‌الملل در برابر جنایت جنگی عربستان سکوت اختیار کنند.»

هانی‌زاده در پایان تاکید کرد:‌ «با توجه به نقش تخریبی آمریکا در منطقه مخصوصا در مورد جنایات آمریکا در سوریه و عراق، سازمان ملل سکوت اختیار کرده است و این نشان می‌دهد که سازمان ملل سیاست دوگانه‌ای به مسائل جهانی دارد و تابعی از اراده آمریکا است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار