ژاپن از آموزش آنلاین عقب ماند

تهران (پانا) - مدارس سراسر جهان در پی شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و حدود یک میلیارد و 500 میلیون دانش آموزش هفته‌ها یا ماه‌هاست که از رفتن به مدرسه محروم شده‌اند. در بسیاری از کشورها آموزگاران درس‌هایشان را به صورت آنلاین ارایه کردند اما مدارس دولتی ژاپن در بکارگیری این مدل عملکرد کندی داشتند.

کد مطلب: ۱۰۹۲۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد
ژاپن از آموزش آنلاین عقب ماند

مدرسه ابتدایی کیتاسووا در شهر تامای توکیو یکی از مدارس دولتی بود که تصمیم گرفت در زمان تعطیلی، آموزش از راه دور ارایه نکند. در عوض مسئولان مدرسه به 500 دانش آموز خود مطالب آموزشی را به صورت چاپ شده دادند تا در خانه به تنهایی به یادگیری آنها بپردازند.

معلمان به دنبال ارایه درس‌ها به صورت آنلاین بودند اما به دلیل نگرانی درباره نابرابری، این ایده را کنار گذاشتند. همه دانش آموزان آنها به دستگاه رایانشی و خدمات اینترنت مطمئن دسترسی نداشتند.

بررسی که از سوی وزارت آموزش و پرورش ژاپن در اواسط آوریل انجام گرفت، نشان داد که مدارس دولتی ژاپن تا چه حد در وفق یافتن با وضعیت فعلی ضعیف عمل کرده‌اند. طبق یافته‌های این بررسی، تنها پنج درصد از موسسات آموزشی در سراسر ژاپن کلاس‌های آنلاین را برنامه ریزی کردند در حالی که مدارس به دلیل شیوع پاندمی ویروس کرونا تعطیل بودند. در مقابل، 100 درصد از آنها آموزش در خانه از طریق کتابهای درسی یا مطالب چاپی را برنامه ریزی کردند.

اما اکنون برخی از مردم خواستار تغییر شده‌اند. در شهر موساشینو در توکیو، والدین از شهردار خواسته اند آموزش آنلاین برای همه دانش آموزان مدرسه دولتی فراهم شود. نظرسنجی از 1500 نفر از والدین نشان داد که 96 درصد آنها از آموزش آنلاین حمایت می‌کنند. یکی از سازماندهندگان این نظرسنجی به شبکه ژاپنی NHK اظهار کرد که کلاس‌های آنلاین به دانش آموزان فرصت تعامل با دوستانشان و پیگیری تحصیلاتشان را فراهم می‌کند.

ایشیدو ناناکو، استاد دانشگاه کی یو می‌گوید: مدارس ژاپن هرگز اشتیاقی به آموزش دیجیتالی نشان ندادند و در نتیجه برای وفق پذیری با بحران ویروس کرونا آمادگی نداشتند. مردم نگران برابری هستند. این موضوع یکی از دلایل عمده ایست که باعث شده ژاپن همچنان سبک آموزش مرسوم را که در آن دانش آموزان با قلم و کتاب در کلاس درس می‌نشینند حفظ کند. این وضعیت بیش از یک قرن است که تغییر نگرده و ژاپن از نظر فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش از سایر کشورهای جهان عقب مانده است.

آمار 2018 برنامه ارزیابی بین‌المللی دانش آموز سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) نشان داد که ژاپن تا چه حد در معرفی ICT در آموزش کند بوده است. در این بررسی از دانش آموزان 15 ساله سوال شد در طول هفته تا چه حد از دستگاههای دیجیتالی در کلاس‌های درس استفاده می‌کنند. 89 درصد از آنها اظهار کردند که هرگز یا به ندرت از آنها در کلاسهای ریاضی استفاده کرده اند و 75.9 درصد گفتند که در درسهای علوم از آنها استفاده کرده‌اند. هر دو آمار پایین‌ترین رکورد در میان کشورهای عضو OECD بود. تصویر مشابهی در بیرون کلاس درس وجود دارد. تنها سه درصد گفته اند که تکالیفشان را در رایانه انجام می‌دهند در حالی که نرخ میانگین در کشورهای عضو حدود 20 درصد است.

به گفته ایشیدو، تعطیلی سراسری مدارس اهمیت ICT در مدارس و خانه را آشکار کرد. ما نمی‌خواهیم شکاف فعلی در زمینه دسترسی آنلاین را افزایش دهیم اما از سوی دیگر نمی‌خواهیم کاری نکنیم. در عوض باید تلاش‌هایی برای بهبود دسترسی به فناوری‌های جدید صورت بگیرد.

دولت ژاپن زمانی که پاندمی آغاز شد، اصلاحات ساختاری را آغاز کرده بود و بحران طرح‌های مذکور را تسریع کرد. مقامات اکنون می‌خواهند تا بهار آینده بین دانش آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه تبلت‌ها یا لپ تاپ‌هایی را توزیع کنند.

منبع: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار