هاشمی: ظرفیت حمل و نقل عمومی تهران پاسخگوی جابجایی حجم بالای مسافر با رعایت فاصله اجتماعی نیست

تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران گفت اجرای طرح ترافیک و بازگشایی مشاغل موجب افزایش استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی در تهران شده است که این موضوع با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاه‌ها در نیمه شهریور ماه تشدید خواهد شد و متاسفانه ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به‌خصوص در زمینه اتوبوس و مترو به‌هیچ وجه پاسخگوی جابجایی حجم بالای مسافر با رعایت فاصله اجتماعی نیست.

کد مطلب: ۱۰۹۱۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد
هاشمی: ظرفیت حمل و نقل عمومی تهران پاسخگوی جابجایی حجم بالای مسافر با رعایت فاصله اجتماعی نیست

محسن هاشمی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران اظهار کرد: با توجه به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا بر آغاز فعالیت همه فعالیت‌ها در کشور، ضرورت مراقبت نسبت به بروز خطرات شیوع موج دوم کرونا در کشور بخصوص شهر تهران ضرورت دارد.

وی افزود: اجرای طرح ترافیک و بازگشایی مشاغل موجب افزایش استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی در تهران شده است که این موضوع با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاه‌ها در نیمه شهریور ماه تشدید خواهد شد و متاسفانه ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به‌خصوص در زمینه اتوبوس و مترو به‌هیچ وجه پاسخگوی جابجایی حجم بالای مسافر با رعایت فاصله اجتماعی نیست.

رئیس شورای شهر تهران گفت: پیک مسافر مترو و اتوبوس تهران در سال گذشته به حدود دو ونیم میلیون نفر در روز رسید که اگر قرار باشد که فاصله اجتماعی در مترو و اتوبوس رعایت شود، حداقل باید سرفاصله یا هدوی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در ساعت پیک نصف گردد که با توجه به عدم افزایش تعداد اتوبوس و واگن مترو در سال‌های اخیر هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته است و وظیفه مدیریت شهری این است که هشدارهای لازم به مسئولان وافکار عمومی داده شود که از بروز بحران و فاجعه در سال تحصیلی جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: مساله مهم دیگر شهروندان در ماه‌های اخیر جهش در قیمت خرید و اجاره منازل مسکونی است که موجب شده است تا بسیاری از مردم قادر به تمدید اجاره منزل نباشند یا توان خرید برای آپارتمان هدف خود را از دست بدهند. البته شرایط کلی اقتصاد کشور و تحریم‌های ظالمانه که موجب کاهش شدید ارزش پول ملی و جهش تورمی شده در قیمت خرید و اجاره مسکن موثر است اما به نظر می‌رسد فقدان الگوی مشخصی برای توسعه و عرضه مسکن در تهران موجب شده است تا سفته بازی در ملک و افزایش بی‌رویه قیمت زمین خرید و اجاره مسکن مناسب را از دسترس بسیاری از شهروندان خارج کند.

هاشمی تصریح کرد: یکی از راهکارهای ایجاد تعادل در بازار مسکن و همچنین ساماندهی ترافیک و آلودگی هوا در تهران، تعریف پهنه T به‌عنوان حمل و نقل و بارگذاری در حاشیه کردیدورهای پر ظرفیت حمل ونقل عمومی و ایستگاه‌های مترو است. در گذشته برای تامین نقدینگی اداره شهر، بارگذاری‌های عمده در مناطق مرغوب شمال ومرکز شهر بصورت تجاری، اداری و مسکونی انجام می‌شده که هم خرید این املاک از دسترس بخش عمده جامعه خارج بوده و هم این بارگذاری موجب تشدید آلودگی هوا و ترافیک می‌شده است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: شهرداری باید در یک اقدام اصولی، در الگوی شهرسازی برای مدیریت عرضه و همچنین ساماندهی ترافیک و آلودگی هوا تجدید نظر کرده و با تعریف پهنه T، هم مشکل عرضه و نقش قیمت زمین در مسکن را کاهش داده و هم منابع لازم برای توسعه سیستم حمل ونقل عمومی را فراهم کرده وهم آلودگی هوا وترافیک را کاهش دهد. اگرچه بیش از یکسال است که این موضوع به عنوان یکی از راهبردهای مورد نظر شورا به شهرداری ابلاغ و پیگیری شده است اما در اینجا از رسانه‌ها و افکار عمومی می‌خواهم که اصلاح الگوی شهرسازی را برای ایجاد تعادل در بازار مسکن و اصلاح سیستم حمل ونقل شهری بعنوان یک مطالبه عمومی پیگیری کنند.

وی گفت: اقداماتی نظیر تشدید عوارض نوسازی خانه‌های خالی و تشویق وکاهش هزینه‌های ساخت وساز در مناطق ارزانتر نیز می‌تواند از اقدامات تکمیلی در این حوزه باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار