شیوع کرونا مراسمات عروسی را مختل کرده است

عزای عروسی

لرستان (پانا)- با شیوع ویروس چموش کرونا که حال و هوای دنیا را عوض کرد، بسیاری از امور روزمره و بعضاً مهم با مشکل مواجه شد و برخی از این امور مُهر "تعویق" خورد.

کد مطلب: ۱۰۹۰۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
عزای عروسی

به گزارش ایسنا، این شرایط در ایران با توجه به شیوه زندگی از بیشتر کشورها سخت‌تر بود. از برنامه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و غیره گرفته تا برگزاری مراسم عزا و عروسی که این آخری همچنان چالش دارد.

بیشتر مراسم ترحیم در لرستان فقط اوایل شیوع کرونا برگزار نشد و پس از آن با روش‌های خاص و بعضاً با تعداد جمعیت زیاد به‌طور عادی برگزار می‌شد و در این بین چندین نفر از بستگان ورزشکاران و مسئولان استان نیز به دیار باقی شتافتند که مراسم ترحیم مثل زمان پیش از کرونا و با جمعیت زیاد به انجام رسید.

آن زمان قرار بود با چاپخانه‌های استان که اعلامیه فوت چاپ می‌کنند، برخورد و مسیر تمام آرامستان‌ها مسدود شود که این کارها خیلی جدی دنبال نشد و بازماندگان نیز با این شرایط به برپایی مراسم ترحیم آن هم به طور کامل اقدام کردند و مشکل خاصی نیز وجود نداشت.

اقوام، دوستان و آشنایان، کسبه و... نیز با میل و برخلاف میل در این‌گونه مراسم شرکت می‌کردند، چون به قول خودشان نمی‌خواستند گلایه‌ای باشد.

تکلیف مراسم ترحیم به این شکل مشخص شده، اما هنوز برای مراسم عروسی در لرستان چالش وجود دارد و برگزاری مراسم از دغدغه‌های خانواده عروس و داماد بوده و از طرفی مدعوین نیز برای حضور در مراسم مشکل دارند.

یک جوان خرم‌آبادی که در شرف ازدواج است، گفت: یکی از بدترین دوران زندگی‌ام را تجربه می‌کنم؛ به‌علت شیوع کرونا چندین بار تاریخ مراسم عروسی را به تعویق انداخته‌ایم، اما هنوز مشخص نیست چه زمانی باید مراسم بگیریم.

وی ادامه داد: واقعاً زندگی ما با مشکل مواجه شده، چون با خانواده عروس در خصوص برگزاری مراسم به توافق نرسیده‌ایم و حتی کار به جایی رسیده که امکان جدایی وجود دارد.

او تأکید کرد: برخی معتقدند در خانه مراسم بگیریم، بهتر است و برخی می‌گویند در باغ، اما راستش فعلاً به نتیجه نرسیده‌ایم و از طرفی باید مدعوین را نیز درنظر بگیریم که با توجه به وضعیت شیوع کرونا آنان نیز برای حضور در مراسم مشکل دارند.

مگر آدم چند بار ازدواج می‌کند؟

یک جوان دیگر نیز در این خصوص عنوان کرد: دوست دارم مراسم عروسی را آن‌طور که آرزو دارم بگیرم، اما خانواده داماد مخالف هستند. من هم نمی‌خواهم برای کسی مشکلی ایجاد شود و برخی از اولویت‌هایم را نیز حذف کرده‌ام.

وی ادامه داد: مگر آدم چند بار ازدواج می‌کند که از ما می‌خواهند مراسم نگیریم، می‌توانیم در این شرایط نیز مراسم عروسی خوبی برگزار کنیم، اما باید مکان خوبی باشد و همچنین برخی از رسوم را نادیده بگیریم.

او در پاسخ به پرسشی که اگر در مراسم شما چند نفر به کرونا مبتلا شوند، خودتان را می‌بخشید؟ گفت: نمی‌دانم چه بگویم و واقعاً در شرایط سختی قرار داریم و اگر بدانیم کرونا یک‌سال دیگر نیز از بین می‌رود حاضریم تا آن زمان صبر کنیم.

هر روز چالش برگزاری مراسم را داریم

مادر یک داماد نیز با بیان اینکه آرزوهای زیادی برای مراسم عروسی پسرم داشتم، افزود: لعنت به کرونا که روزگار ما را سیاه کرده و به‌جای اینکه الان برای عروسی پسرم برنامه‌ریزی کنم، هر روز چالش برگزاری مراسم را داریم.

وی تصریح کرد: یک تالار در خرم‌آباد که برای فروردین رزرو کرده بودیم به پسرم زنگ زده و گفته است که این روزها برای برگزاری مراسم مشکل نداریم و می‌توانید مراسم را برگزار کنید و این در حالی است که بیشتر اقوام ما گفته‌اند که به عروسی پسرم نمی‌آیند، چون وضعیت خرم‌آباد در حال حاضر قرمز است.

او تاکید کرد: اگر تالارها بازگشایی نشود، این مشکل نیز برای ما پیش نمی‌آید و از روزی که صاحب تالار به پسرم زنگ زده، دوباره مشکلات ما شروع شده و چند روزی می‌شود که قلب درد دارم.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که رئیس اتحادیه تالارداران، رستوران‌داران و اغذیه‌فروشان خرم‌آباد تاکید می‌کند تمام تالارهای این شهرستان پس از شیوع کرونا تاکنون تعطیل بوده‌اند.

ضرر حدود ۶۰ میلیاردی تالارهای پذیرایی خرم‌آباد

ایمان میردریکوند، رئیس اتحادیه تالارداران، رستوران‌داران و اغذیه‌فروشان خرم‌آباد، اظهار کرد: حدود ۲۰ تالار پذیرایی در خرم‌آباد فعالیت دارند و از هفته اول اسفند به دلیل شیوع ویروس کرونا این تالارها بسته شده و تاکنون بازگشایی نشده‌اند.

وی ادامه داد: این تالارها میانگین ۴۰ نیرو دارند که متاسفانه برخی تعدیل نیرو داشته و منجر به بیکاری شده و در سامانه کارا هنوز برای کسی از تالارداران تسهیلاتی پرداخت نشده است.

میردریکوند در خصوص ضرر تالارهای خرم‌آباد گفت: با توجه به دورریز مواد غذایی، عودت بیعانه و سایر هزینه‌ها، هر تالار به طور میانگین بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان خسارت دیده و باید این را هم درنظر بگیریم که طی این مدت مناسبت‌های زیادی از دست رفته و هیچ‌گونه مراسمی اعم از عروسی، تولد و... نیز برگزار نشده است.

رئیس اتحادیه تالارداران، رستوران‌داران و اغذیه‌فروشان خرم‌آباد با اشاره به دستور رئیس جمهور برای فعالیت تالارها در مناطق کم‌خطر با ۵۰ درصد ظرفیت، تصریح کرد: این موضوع شامل حال لرستان نمی‌شود، چون در بحث شیوع کرونا وضعیت استان ما همچنان هشداری است.

وی با اشاره به اینکه این ایام در لرستان مراسم عروسی را در خانه برگزار می‌کنند، تاکید کرد: اگر تالارها بازگشایی شود این زیرساخت را داریم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم برگزار شود و با نظارت روزانه اماکن، بدون تردید شرایط از برگزاری عروسی در منازل بهتر خواهد بود و شیوع کرونا کمتر می‌شود.

میردریکوند تصریح کرد: برگزاری مراسم عروسی در خانه به علت جمعیت زیاد و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، سبب افزایش مبتلایان شده است.

رئیس اتحادیه تالارداران، رستوران‌داران و اغذیه‌فروشان خرم‌آباد با بیان اینکه امیدواریم در اوایل تیر ماه وضعیت استان در بحث کرونا رو به بهبودی باشد و تالارها بازگشایی شوند، افزود: روزانه زوج‌های جوان برای برگزاری مراسم به ما مراجعه می‌کنند و امیدواریم در چند روز آینده با اعلام ستاد استانی تالارها نیز بازگشایی شود.

تعطیلی تالارها اشتباه است!

یک تالاردار خرم‌آبادی نیز در این خصوص بیان کرد: با توجه به شرایط لرستان به نظرم تعطیل کردن تالارها در شرایط کنونی کار درستی نیست، چون مراسم عروسی در خانه، باغ، سفره‌خانه و غیره بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و کسی هم بر آن نظارت ندارد.

علی زنجی بیرانوند تاکید کرد: تعطیلی تالارها نه‌تنها باعث برگزار نکردن مراسم نشده، بلکه به روش بدتر انجام می‌شود و همین سبب افزایش مبتلایان و از طرفی ضرر زیاد تالارها شده است.

وی با تاکید بر اینکه عدم مدیریت سبب افزایش مبتلایان کرونا در کشورمان شده، تصریح کرد: در بحث مراسم عروسی می‌توانستیم به راحتی این موضوع را مدیریت کنیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جمعیت کم و در حضور مامور بهداشت بسیار بهتر بود تا اینکه در خانه یا باغ و بدون هیچ گونه نظارتی برگزار شود.

این صاحب تالار با بیان اینکه پایان کرونا مشخص نیست، اضافه کرد: چاره کار بدون شک تعطیلی تالارها نیست و همانطور که شاهد هستیم مراسم عروسی در نقاط مختلف برگزار می‌شود و بنده چند وقت پیش برای حضور در یک عروسی دعوت شدم که مراسم در خانه برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت ضرر زیادی را متحمل شده، گفت: بسیاری از مواد غذایی را دور ریختیم و برخی را نیز بین مردم توزیع کردیم و متاسفانه تاکنون خبری از حمایت مشاغل آسیب‌دیده از کرونا ندیده‌ایم.

مراسم عروسی در خرم‌آباد کم و بیش برگزار می‌شود

منوچهر اسبکوه، رئیس اتاق اصناف خرم‌آباد نیز در این خصوص گفت: بازگشایی تالارها با ۵۰ درصد ظرفیت شامل حال لرستان نمی‌شود، چون در شیوع کرونا وضعیت خوبی نداریم.

وی با بیان اینکه مراسم عروسی در خرم‌آباد کم و بیش برگزار می‌شود، ادامه داد: این مراسم بیشتر در خانه، باغ و سفره‌خانه بوده و متاسفانه باعث افزایش بیشتر مبتلایان شده است.

اسبکوه تاکید کرد: تالارداران در این شرایط با مشکلات زیادی مواجه شده و برخی نیز تعدیل نیرو داشته و از طرفی با دورریز مواد غذایی ضررهای زیادی متحمل شده‌اند.

برگزاری مراسم عروسی در کوه‌ها

نعمت‌الله دستیاری، فرماندار رومشکان نیز در این خصوص گفت: با توجه به روند افزایشی کرونا در رومشکان، شورای تامین مصوب کرده که هرگونه مراسم عزا و عروسی برگزار نشود و با کسانی که در این خصوص همکاری نکنند، برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه موضوعی که الان در رومشکان باب شده این است که بیشتر عروسی‌ها را در کوه‌ها و با حضور افراد زیادی برگزار می‌کنند.

دستیاری افزود: به علت تعطیلی تالارها مراسم عروسی در چنین نقاطی هم برگزار می‌شود و این در حالی است که ما برخورد می‌کنیم.

در ایام کرونایی برگزاری مراسم عروسی یکی از چالش‌های مهم عروس و داماد، خانواده‌های آنان، نزدیکان و مدعوین بوده است. خبر ابتلای افراد زیادی در مراسم عروسی منتشر شده و به نوعی رعب و وحشت‌هایی نیز ایجاد کرده، اما همچنان عروسی‌ها کجدار و مریز برگزار می‌شود و به نوعی این عروسی‌ها برای برخی‌ مثل عزا است و شادی ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار