اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عزم جدی همه دستگاهها را می طلبد

یزد (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد، در نشست با اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اعلام کرد در ادبیات توسعه، آموزش و پرورش، محور توسعه است، اما تا زمانی که کارکردهای نظام آموزشی ، تحول یافته و توسعه یافته نشوند نمی توان کارکردهای توسعه یافتگی را از نظام آموزشی کشور انتظار داشت.

کد مطلب: ۱۰۸۹۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد
اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عزم جدی همه دستگاهها را می طلبد

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، " عباسعلی دانافر" بیان کرد: برنامه راهبردی و اصلی آموزش و پرورش در سالهای اخیر اجرای سند تحول بنیادین است و پیش فرض این سند ناکارآمدی آموزش و پرورش موجود و عدم توانمندی آن در پاسخگویی به تحولات محیطی و نیازهای امروز و فردای جامعه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه سند یاد شده با این پیش فرض تدوین شد و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و در دستور کار قرار گرفته است افزود : تربیت افراد خلاق، کارآفرین، مشارکت جو، مسوولیت پذیر ، اخلاق مدار، نقاد و نقدپذیر ، اهل گفت و گو و مدارا ، دارای مهارت، با تقوی و دین مدار از اهداف این سند است.

وی با بیان اینکه علل و عوامل و مشکلاتی بر سر راه اجرای این سند وجود دارد که رفع و حل آنها می تواند در اجرایی شدن آن کمک کند گفت:بی ثباتی مدیریت ،کمبود نیروی انسانی ، کمبود منابع مالی ، پیچیدگی و انتزاعی بودن مفاهیم سند از جمله این موانع است.

دانافر خاطر نشان کرد: مفاهیم سند باید ساده سازی شود و به صورت ملموس و عینی در آید تا نتایج اجرایی شدن آن را همه احساس و درک کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد تاکید کرد: اجرای سند تحول بنیادین فقط برعهده آموزش پرورش نیست بلکه همه دستگاهها باید پای کار باشند افزون بر 40 دستگاه در این زمینه باید همکاری کنند و آموزش پرورش به تنهایی نمی تواند این سند را اجرا کند و نیاز به یک عزم جدی است.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست این سند، باید توقعات و مطالبات خانواده ها از نظام پرورشی تغییر کند و از منظر سند تربیت دانش آموزان باید تمام ساحتی و همه جانبه باشد.

دانافر ادامه داد: آموزش دانش آموزان نباید تک ساحتی و تک بعدی باشد بلکه باید در کنار علم آموزی و کسب دانش، در سایر زمینه های تربیتی نیز رشد کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد خاطر نشان کرد: ساحت تربیتی، اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اقتصادی و حرفه ای، علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی و شناختی و هنری از ساحت های شش گانه در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان است.

وی گفت: همچنین از منظر سند معلم یعنی مربی و مربی کسی است که خودش آمادگی تربیت در ساحت های شش گانه را داشته باشد، سپس مسولیت دانش آموزان را برعهده بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه رویکرد دیگر سند تحول آموزش و پرورش را مهارت محوری بیان کرد و گفت: بر اساس اهداف قانون برنامه ششم توسعه، تا پایان این برنامه پنج ساله، ۵۰ درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه باید در هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کار دانش تحصیل کنند که این رقم در استان یزد ۳۸/۵ درصد است.

وی ایجاد محیط شاد و با نشاط، تشویق دانش آموزان به رقابت گروهی و جمعی، حذف مشق شب، ممنوعیت ورود منبع غیردرسی، ممنوعیت برگزاری آزمون در دوره ابتدایی را تلاشی جهت کاهش استرس و افزایش شادی و نشاط در مدارس قلمداد کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد یکی از رویکردهای این سند را کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از رفتارهای پر خطر در بین دانش آموزان بیان کرد و گفت: پژوهش ها نشان می دهد جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیاز به آموزش مهارت های زندگی است.

وی از کم تحرکی دانش آموزان بعنوان یک رفتار پرخطر در حوزه سلامت نام برد و گفت: ارتقا سطح سواد حرکتی دانش آموزان در این زمینه ضروری است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد یادآور شد: ما می خواهیم همانگونه که در عرصه های دیگر و سایر شاخص های آموزشی و پرورشی سرآمد هستیم در مقوله اجرای سند تحول هم پیشتاز و پیشگام باشیم.

وی افزود: استان یزد یکی استانهای پیشرو در این زمینه است و موضوع گفتمان سازی سند به جلب همکاری حداکثری سایر سازمان ها و نهادها تلاش در همین مسیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار