ایمنی غذایی یک مسئولیتی همگانی است

بوشهر(پانا) - یک کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت ایمنی و سلامت مواد غذایی از موضوعات بسیار مهم در حوزه سلامت هر جامعه بوده و یک مسئولیت همگانی است.

کد مطلب: ۱۰۸۹۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
ایمنی غذایی یک مسئولیتی همگانی است

پریوش بهادری در گفتگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت حدودا 600 میلیون نفر در جهان یعنی حدودا یک نفر از هر 10 نفر در کل دنیا بعد از خوردن غذای آلوده بیمار می‌شوند.
بهادری تصریح کرد: در بین بیماری‌هایی با منشا مواد غذایی عوامل عفونی که ایجادکننده اسهال هستند هم چنان از مهم‌ترین عوامل ایجاد بیماری در سراسر جهان به شمار می‌روند، البته نقش آلاینده‌های شیمیایی و مخاطرات آن‌ها در تامین ایمنی مواد غذایی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.
وی تصریح کرد: در زمان بحران دسترسی به مواد غذایی ایمن و سالم بیشتر از هر زمان دیگری در معرض خطر است.
بهادری بیان کرد: همه‌گیری کووید 19 موجب تأثیر بر وضعیت امنیت تغذیه، کاهش فعالیت فیزیکی افراد جامعه، از دست دادن شغل و کاهش و یا از دست دادن کامل درآمد، محدودیت واردات و صادرات مواد غذایی و در نتیجه موجب افزایش قیمت مواد غذایی و عدم دسترسی به مواد غذایی کافی و باکیفیت می‌شود.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان افزود: کووید 19 موجب افزایش چاقی و اضافه‌وزن و بیماری‌های غیر واگیر مرتبط با چاقی و اضافه‌وزن (مانند دیابت، کبد چرب، فشارخون، اختلالات چربی و درنهایت تضعیف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن می‌شود.
وی گفت: از آنجایی که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در مورد کووید 19، به‌طورقطع مشخص نیست که غذا منتقل‌کننده این بیماری است یا خیر رعایت برخی نکات به ایمن شدن محصولات غذایی کمک می‌کند.
بهادری اظهار کرد : افراد باید فاصله حدود 1 متر را حین خرید رعایت کرده، اطمینان حاصل کنند فروشندگان مواد غذایی بهداشت فردی را رعایت کرده و ضدعفونی محلی که برای تهیه غذا آماده‌شده را در دستور کار دارند.
وی تأکید کرد: باید اطمینان حاصل کنید که دست‌های شما تمیز بوده، موقع رسیدن به خانه دست‌هایتان را بشویید، قبل از تهیه غذا دست را با آب و صابون شست و شوی بهداشتی دهید و اگر می‌خواهید میوه و سبزی خام مصرف کنید، حتماً شست و شوی بهداشتی انجام‌شده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار