در گفت‌وگو با پانا

نادر فریاد شیران: «تاج» و «کفاشیان» فوتبال ایران را به این روز انداختند؛ چون منتقد بودیم می‌گفتند به ما تیم ندهند

زمانی که درباره «کی‌روش» حرف می‌زدیم کسی باور نمی‌کرد اما امروز همه منتقد شده‌اند

تهران (پانا) - مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران معتقد است مشکلات امروز فوتبال ایران ثمره مدیریتی است که علی کفاشیان و مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال داشته‌اند.

کد مطلب: ۱۰۸۸۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد
نادر فریاد شیران: «تاج» و «کفاشیان» فوتبال ایران را به این روز انداختند؛ چون منتقد بودیم می‌گفتند به ما تیم ندهند

در بین فوتبالی‌ها و آنهایی که سابقه خوبی در فوتبال ایران داشته‌اند، در کنار امثال محمد دادکان، محمد مایلی کهن و علی کریمی که طی سال‌های اخیر منتقد سیستم مدیریت فدراسیون فوتبال بوده‌اند، باید از نادر فریاد شیران هم نام برد. دستیار محمد مایلی کهن در تیم ملی فوتبال ایران که با حضور روی نیمکت تیم ملی طلایی‌ترین نسل فوتبال ایران پس از انقلاب را معرفی کرد و در جام ملت‌های 1996 عنوان سومی جام را با تیم رویایی 1998 بدست آورد. به بهانه کریم باوی پیشکسوت فوتبال ایران که این روزها در بستر بیماری است با فریاد شیران به گفتگو نشستیم اما همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم از کریم باوی به مسائل مدیریتی و ضعف‌های این روزهای فوتبال ایران رسیدیم. البته ذکر این نکته ضروری است که برخی مسائل مطرح شده توسط مربی سابق تیم ملی ایران به رسم امانت نزد پانا باقی خواهد ماند.

شنیده‌ایم برای کمک به کریم باوی دست به کار شده‌اید و تدارکاتی هم در نظر گرفته‌اید.

« بله، به دنبال جمع کردن کمک برای کریم باوی هستیم که در بیمارستان بستری است و در تدارک بازی بین پیشکسوت‌های پرسپولیس و نام‌آوران کرج هستم تا بتوانیم گره‌ای از کار ایشان برداریم، دو نفر زندانی هم چند وقت اخیر آزاد کرده‌ایم. علاوه بر اینکه وظیفه انسان دوستانه خود می‌دانم، این وظیفه ذاتی فدراسیون فوتبال، باشگاه‌ها و خود وزارت ورزش است که تصمیم بر تامین رفاه اجتماعی ورزشکاران بگیرد اما می‌بینید که متاسفاته اوضاع خوب نیست و دیگران به فکر انجام این ‌کارها هستند. »

تکلیف صندوق حمایت از قهرمانان در این میان چیست؟

« برخی از ورزشکاران ما از صندوق رفاه ورزشکاران استفاده کردند و رقم‌های مناسبی دریافتی دارند. اما این پول‌ها اول باید در سفره ورزشکاران افتخارآفرین که الآن گرفتار هستند، برود. بهتر است آنهایی که نیاز ندارند، دستی بگیرند و گرفتاری را از دوش مردم بردارند. صندوق، بودجه محدودی دارد نه کسی را سیر می‌کند و نه کسی را می‌کشد. این قضیه باید توسط مجلس پیگیری شود و اعتبارات ویژه‌ای برای صندوق حمایت از قهرمانان و به ‌خصوص بیمه و تأمین اجتماعی در نظر بگیرند. نباید از بازیکنانی که پول خود را از باشگاه نگرفته‌اند مالیات بگیرند. زمانی که من در ملوان بودم قراردادم سیصد میلیون تومان بود اما کل دریافتی که داشتیم حدود صد و چند میلیون بود. »

برای چه مبلغی از شما مالیات می‌خواستند؟

« اداره مالیات انزلی مالیات برای سیصد میلیون پولی که نگرفته بودم را از من می‌خواستند چون ملاکشان قرارداد بود، من که می‌دانستم ملوان پولی ندارد به من بپردازد، رفتم باشگاه و نوشتم که پولم را بخشیدم تا دیگر مالیات پولی که نگرفته‌ام را پرداخت نکنم. »

یکی از مشکلاتی که سال‌هاست از آن حرف زده می‌شود وجود نداشتن بیمه تأمین اجتماعی برای ورزشکاران است. راه حل این موضوع چیست؟

« حتی شده به زور، ورزشکارانی را که قرارداد می‌بندند باید درصدی بگیرید و بیمه‌شان کنند، چون بازیکنان در جوانی یک پولی دستشان می‌آید و به سن میان‌سالی که می‌رسند، زمین می‌خواند و نمی‌توانند بلند شوند. باید سیستمی باشد که آینده‌شان را تأمین کند تا در میان‌سالی زمین نخورند. امیدوارم دیگر، بازیکنان افتخارآفرین در آینده دچار چنین گرفتاری‌هایی نشود. حدود 25 سال پیش به پیشنهاد آقای هاشمی‌طبا این صندوق درست شد، من و آقای مایلی‌کهن جزو مدیران آن دستگاه بودیم اما من کارت عضویتم را نگرفتم و یکبار هم این پول دریافتی نداشتم؛ چون فکر می‌کردم برای آدم‌های افتاده است، برای آدم‌های گرفتار است که به آن نیاز دارند و الآن هم می‌گویم باید آن را به کسانی دهند که هیچ درآمدی ندارند. »

از بحث صندوق حمایت از ورزشکاران خارج شویم. بعد از ملوان دیگر شاهد حضور شما به رغم داشتن سابقه مربیگری در تیم ملی، در تیمی نبودیم.

« از آنجا که ما همیشه منتقد فدراسیون فوتبال بودیم، این را می‌دانیم که اگر تیمی هم بخواهد با ما صحبت کند، نمی‌گذراند. می‌گویند این‌ها را نیاورید، چون هر روز علیه ما صحبت می‌کنند، مدیران و مربیان را تهدید می‌کنند. مدیر هم شخصی است که انتصابش کرده‌اند و به حرفشان گوش می‌دهد. برای مثال در همین باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، هیات مدیره و مدیرعامل منصوب است و طبیعی است فردی که مخالف باشد را روی کار نمی‌آورند. اینگونه است که طرف تحت تأثیر قرار می‌گیرد و می‌گوید نباشد.. ما الآن سه تا چهار سال است که فعالیت فوتبالی نداریم، آیا شما به عنوان رسانه دوست ندارید آقای مایلی کهن در فوتبال باشد؟ »

بله. خوب قطعاً حضور محمد مایلی کهن می‌تواند به فوتبال ما کمک کند.

« آن موقع که آقای مایلی‌کهن حرف‌هایش را درباره قرارداد کی‌روش و رفتارهای فدراسیون زد، هیچ کس باورش نمی‌شد و کسی هم حرفی نمی‌زد. ولی الآن همه منتقد فدراسیون هستیم. البته یک چیزی را هم باید به عنوان یکی از اعضا کانون مربیان بگویم، چند وقت پیش همراه با برخی از اعضا خدمت وزیر رفتیم و برخی جلسات کانون مربیان در وزارت ورزش انجام شده و ما را به رسمیت می‌شناسد و به خاطر این موضوع جا دارد تشکر کنم؛ چون فدراسیون فوتبال که متولی امر هست ما را راه نمی‌دهد. 20 سال است کانون مربیان ثبت شده است ولی هنوز ما را در مجمع راه نمی‌دهند و این خیلی جالب است. »

شما طی سال‌هایی که کارلوس کی‌روش حضور داشت از منتقدان روش مدیریت او بودید. در جلسه‌ها با وزیر ورزش این نکات را به وزیر هم گفتید؟

« در صحبتی که با آقای وزیر داشتیم، آنچه که در خصوص آقای تاج بود در حضور خودش گفتم و تأکید کردم به حرمت شما و دوستانم هست که اینجا می‌نشینم. اصلاً جایی که ایشان باشد یک دقیقه هم حاضر نیستم باشم. وقتی ایشان به دادگاه فرهنگ رسانه می‌نویسد که " آقای مایلی کهن و فریاد شیران دشمن و معاند نظام هستند و چشم دیدن موفقیت‌های نظام جمهوری اسلامی را ندارند" چه باید بگوییم؟ حالا شما شده‌اید نظام شناس و ما شدیم ضدانقلاب؟ سه ماه پیش در باشگاه انقلاب وزیر را دیدم و گفتم از ما فاصله بگیر آقای سلطانی، گفتند چرا؟ گفتم رئیس فدراسیون من و آقای مایلی کهن را معاند و دشمن نظام معرفی کرده، به یک همچنین آدمی اجازه می‌دهد در چرخه فوتبال حضور داشته باشد اما آقای مایلی کهن با آن‌همه تحصیلات و سابقه باید بیکار باشد. آدم‌هایی که رابطه و بزن و در رو دارند، آمدند و به جایی رسیدند و هستند. یکسری از دوستان 22 سال در لیگ کشورمان مربیگری می‌کنند و یک فصل بدون تیم نیستند. مربی داریم که الآن 25 سال است در لیگ مربیگری می‌کند و به غیر از یک عنوان که آن هم بحث جادوگر وسط بود، چه عنوان دیگری آورده است؟ ولی همیشه در گردونه هست. »

چرا؟ مگر عامل بقا موفقیت نیست؟

« برای اینکه انتقاد نمی‌کند اگر انتقادی هم کند از سیستم‌های اداری می‌گوید و در مورد فرد صحبت نمی‌کند، در صورتی که فرد فوتبال ما را نابود کرده، آقای تاج و آقای کفاشیان فوتبال را به این روز انداخته‌اند. باشگاه‌های معتبر ما بدهی‌های کلان دارند، فدراسیون هم بدهی دارد و یک ورشکسته کامل است و این ثمره مدیریت آقای تاج و آقای کفاشیان است. در فوتبال ما دلال‌ها حکومت می‌کنند و بازیکنان باید تبعیت کنند. بازیکنان جوان هستند و فکرشان نمی‌رسد به این چیزها و می‌خواهد بازی کند و درآمدی داشته باشد. دلالی که خون فوتبال را می‌مکد قرارداد مارک ویلموتس را می‌بندد. این مربی دستمزدش در سنگال 700هزار دلار بوده اما ما با افتخار می‌گوییم 2میلیون و 200هزار یورو قرارداد بسته‌ایم اما بعد صدایش در می‌آید که چقدر گرفته است. چرا؟ مدیری که سالم و یقه‌گیر باشد، وجود ندارد. یکی با خنده و جوک مثل کفاشیان امورات را می‌گذراند یکی هم مثل آقای تاج که با تهدید و شکایت پیش می‌رود.خواهش می‌کنم بروید دادگاه فرهنگ و رسانه که خیلی چیزها دستگیرتان خواهد شد. ببینید در دوران آقای تاج از چند خبرنگار شکایت کرده است و چند پرونده دارد؟ یک بار رفتم پیش آقای دشتی که قاضی پرونده ما بود، گفتم یک شعبه مخصوص فدراسیون فوتبال و آقای تاج بزنید. نباید همچون آدم‌هایی در فوتبال باشند، باید بروند و دیگر نیایند نه که مثل دیگر مدیرعامل‌ها در مجموعه بچرخند. »

طی سال‌های اخیر بازار خارجی‌ها هم در فوتبال ایران داغ شده و طلبکار خارجی زیادی در فیفا داریم.

« خواهش می‌کنم مقامات رسمی وسط آمده و پرونده‌ها را بررسی کنند. مبالغ زیادی خرج شده ولی خرج جیب برخی از این دوستان چون مشخص نیست. کلی مربی و بازیکن به درد نخور مثل ویلموتس، کالدرون، استراماچونی آمده و در کنار این‌ها تعداد زیادی بازیکن بی‌کیفیت هم آمده‌اند. همین پرسپولیس را نگاه کنید، باید کاپ قهرمانی بازیکن خارجی بی‌کیفیت را به آنها بدهیم. این موارد از دید من خیانت است و باید همه پاسخگو باشند و بگویند چه کار کرده‌اند! بخشی از این موارد به خاطر مدیرهایی است که ارتباطی به فوتبال ندارند. کسی که منصوب می‌کند و آن کسی که قبول می‌کند هردو خیانت کرده‌اند. کسی هم که اعتراض نمی‌کند باز خیانت کرده است. »

از سکوت فوتبالی‌ها گفتید. چرا در برابر این همه فاجعه سکوت می‌شود؟

« عده‌ای را می‌آورند و با پست‌های کیلویی ساکتشان می‌کنند. مثل آن شاعری که وام گرفت و شعرش آرام گرفت. من بیرون هستم و هر روز انتقاد می‌کنم و سینه‌چاک می‌کنم که این‌ها کی هستند. برخی هم همین‌طور هستند اما به محض اینکه پست می‌گیرند ساکت می‌شوند، تازه به من هم میگویند آقا چقدر شما غر می‌زنید! اینجا گل و بلبل است. »

به عنوان سوال آخر؛ شما پیشکسوت نفت هم هستید. چرا اوضاع تیم‌های نفتی ما این‌طور شده است و همه از بی‌پولی گله دارند؟

« چند وقت پیش بیانیه‌ای راجع به آقای زنگنه وزیر نفت در باره پرداخت نکردن بودجه به تیم‌های نفتی مثل صنعت نفت، نفت مسجد سلیمان و پارس جنوبی، دادم و گفتم شما وزیر هستید امروز هستی فردا نه؛ نباید به خودت اجازه دهی که با تاریخ فوتبال شهرهای مهمی مثل آبادان و مسجد سلیمان بازی کنی. چرا صنعت نفت آبادان نباید بتواند یک بطری آب بخرد؟ چطور وزارت صمت تیم‌هایی مثل فولاد، سپاهان و ذوب آهن را دارد و مشکلی هم نیست و هزینه می‌کنند، همین که می‌رسد به نفت می‌گویند پول نیست. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار