همه انتظارات دستگاه تعلیم و تربیت از استارت‌آپ‌های آموزشی

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در نشستی با مدیران استارت‌‌آپ‌های آموزشی به بیان انتظارات دستگاه تعلیم و تربیت از استارت‌آپ‌ها در توسعه آموزش‌های دیجیتال پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۸۸۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
همه انتظارات دستگاه تعلیم و تربیت از استارت‌آپ‌های آموزشی

محسن حاجی میرزایی در نشست مشترک خود و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با مدیران استارت‌آپ‌های آموزشی، با ارائه یک جمع‌بندی از مجموعه انتظارات دستگاه تعلیم و تربیت از استارت‌آپ‌های آموزشی در توسعه آموزش‌های دیجیتال بیان کرد: «ما باید در آموزش و پرورش به سمت آموزش‌های الکترونیکی می‌رفتیم و شرایط اخیر (کرونا) باعث تسریع کار شد. ممکن است به دلیل فرصت محدود در این کار با کاستی‌هایی مواجه باشیم اما نمی‌توانستیم کار را متوقف کنیم. استمرار آموزش با همان محتواها، مناسبات و روش‌ها در بستر مجازی جریان یافت. امروز این فرصت را داریم تا به رفع کاستی‌ها و ارتقای برنامه‌های آموزش دیجیتال بپردازیم.»

جهت‌گیری‌های آینده ما به سمت تحقق سند تحول است

وی ادامه داد: «امروز می‌توانیم در فرصت‌های جدیدی که در اختیار ما است در روش‌ها، محتوا و کیفیت دستیابی به اهداف بازنگری و بر روی ظرفیت‌های جدید برنامه‌ریزی کنیم. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنای کار ماست و جهت‌گیری‌های آینده ما به سمت تحقق این سند است.»

حاجی میرزایی انتظار از استارت‌آپ‌ها را به اختصار به شرح زیر مطرح کرد و گفت: «باید بین آموزش و تربیت اتصال برقرار کنیم، باید تربیت در ساحت‌های مختلف دیده شود، همچنین آموزش باید فایده‌مند شود چون اکنون این نقد بر ما وارد است.»

وی ادامه داد: «قرار بود زمانی که دانش‌آموز آموزش متوسطه را به پایان می‌رساند یک مهارت برای ادامه زندگی فرا گرفته باشد، گرچه تمرین‌ها و اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما این مسئله همچنان مطرح است. بنابراین برای آموزش‌های مبتنی‌بر عملیات (آموزش‌های عملی) باید فکری اندیشیده شود.»

ممکن است ناگزیر به استفاده از رویکرد ترکیبی باشیم یعنی دوره‌ای کلاس‌ها تشکیل شود و دوره‌ای آموزش حضوری تعطیل باشد. سوم اینکه در صورت منتفی شدن مشکل کرونا باید به تدریج بخشی از محتوا را به عرصه دیجیتال منتقل کنیم

وزیر آموزش و پرورش درباره سناریوهای برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی جدید گفت: «فعلا تصویر روشنی از مهر آینده نداریم اما باید آمادگی داشته باشیم تا اگر با شرایط بهمن و اسفند 98 مواجه شدیم بدون غافل‌گیری بتوانیم به کار ادامه دهیم. همچنین ممکن است ناگزیر به استفاده از رویکرد ترکیبی باشیم یعنی دوره‌ای کلاس‌ها تشکیل شود و دوره‌ای آموزش حضوری تعطیل باشد. سوم اینکه در صورت منتفی شدن مشکل کرونا باید به تدریج بخشی از محتوا را به عرصه دیجیتال منتقل کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: «ساماندهی نیروی انسانی، بالا بردن بهره‌وری از نیروی انسانی، پاسخگویی به نیازهای آموزشی و توسعه مهارت‌ها از جمله انتظاراتی است ما از ابزارهای دیجیتال داریم.»

باید مدیریت آموزشی را ارتقا دهیم و عدالت آموزشی را برقرار کنیم

وی ادامه داد: «یکی از خواسته‌های ما ارتقای ظرفیت حکم‌رانی در آموزش و پرورش است. ما باید جریان تعلیم و تربیت را از این طریق تحت کنترل درآوریم، مدیریت آموزشی را ارتقا دهیم و عدالت آموزشی را برقرار کنیم.»

حاجی میرزایی یکی دیگر از امکانات آموزش‌های دیجیتال را «اختصاصی کردن آموزش متناسب با ذوق و سلیقه و توانمندی افراد» مطرح کرد و گفت: «این موضوع باید در بستر دیجیتال دیده شود. باید فضایی ایجاد کنیم تا هر فردی استعداد خود را پرورش دهد. همچنین این نرم‌افزارها می‌تواند به عنوان دستیار معلم و دستیار دانش‌آموزش عمل کند.»

«کمک به اجتماعی شدن افراد» یکی دیگر از انتظارات دستگاه آموزش و پرورش از رسانه‌های دیجیتال بود که حاجی میرزایی درباره آن گفت: «یکی از کارکردهای مدرسه کمک به اجتماعی شدن افراد و توسعه ظرفیت‌های ناشی از تعاملات بین افراد است که باید ببینیم رسانه‌های آموزشی چگونه می‌توانند این کارکردهای متنوع را گسترش دهند و فرآیند جامعه‌پذیری را تقویت کنند.»

وی افزود: «ما در این میان مثلثی با سه ضلع «نهاد سیاستگذار (آموزش و پرورش)»، «بهره‌بردار (دانش‌آموز و معلم)» و «ارائه‌دهندگان خدمات آموزش دیجیتال (استارت‌آپ‌ها)» داریم باید ببینیم چگونه می‌توانیم منفعت مشترک را از این مثلث حاصل کنیم تا برای هر یک از اضلاع فایده‌مندی مؤثری حاصل شود.»

کیفیت آموزشی؛ یکی از مأموریت‌های آموزش و پرورش

حاجی میرزایی به موضوع «کیفیت آموزشی» به عنوان یکی دیگر از مأموریت‌های آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «موضوع کیفیت امروز با چالش جدی مواجه است که باید استارت‌آپ‌ها آن را مد نظر قرار دهند.»

وزیر آموزش و پرورش در پایان بیان کرد: «اینها زمینه‌هایی است که می‌توانیم کار مشترکی انجام دهیم. ظرف زمان امروز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد؛ اگر کرونا به پایان برسد فشار زمانی کمتری خواهیم داشت اما حالا که این نیاز و این تقاضا وجود دارد باید ظرفیت را لازم فراهم کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار