رییس اداره ارزیابی عملکرد شهر تهران در گفتگو با پانا:

در انتصاب مدیران مدارس اعمال سلیقه شخصی نداریم

گزارش های مردمی باعث شناخت بهتر ما از مدارس می شود

تهران (پانا) - یداله شهباز بیگی، رییس اداره ارزیابی عملکرد شهر تهران، درباره فلسفه فعالیت این اداره که ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش است و نه بازرسی سخن گفت. وی درباره دو موضوع مهم این روزهای آموزش و پرورش یعنی، نحوه رسیدگی به ثبت نام دانش آموزان و آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس مناطق نوزده گانه شهر تهران نیز توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۰۷۷۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد
در انتصاب مدیران مدارس اعمال سلیقه شخصی نداریم

یداله شهباز بیگی، رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران در رابطه با ثبت نام دانش آموزان در سال جدید گفت: امسال موضوع ستاد ثبت نام به معاونت محترم ابتدایی سپرده شده و مسایل مربوط به ثبت نام را این معاونت پاسخگو هستند اما، چون سالها این مسئولیت برعهده اداره ارزیابی و عملکرد بوده طبیعتا سعی می کنیم با این دوستان همراه باشیم تا هم از تجربه ای که هست استفاده کنند و هم اینکه ما مجموعه ای هستیم که قرار نیست کار به نام شخص یا حوزه خاصی ثبت شود . ثبت نام ها آغاز شده اما مشکلی که در تهران وجود دارد این است که به دلیل کمبود فضاهای فیزیکی که وجود دارد طبیعتا با اعتراض هایی روبرو هستیم. بسیاری تقاضا دارند در محلی که زندگی می کنند فرزند خود را ثبت نام کنند و این ممکن است عملی نشود، چون ما محدودیت فضا داریم. با توجه به اینکه تراکم برای هر مقطع بصورت متفاوت در مدارس ما تعریف شده است و طبیعتا اینکه مدیر مدرسه بتواند همه را راضی کند، ممکن نیست. محدودیت هایی هست که همین ها منجر به شکواییه می شود و به ما می رسد و ما سعی می کنیم با توجه به محدودیتهایی که هست نگاه مان مثبت باشد و اگر امکان ثبت نام در آنجا هست، عملیاتی می کنیم در غیر اینصورت، ما شرمنده اولیا می شویم و سعی می کنیم به مکان هایی نزدیک به محل زندگی شان معرفی کنیم تا ثبت نام شان را انجام دهند.
شهباز بیگی افزود: ثبت نام میان پایه ها نیازی به حضور ندارد اما پایه های اول مثل کلاس اول، هفتم و دهم بیشتر نیاز به ثبت نام حضوری دارند. البته ما تقاضا می کنیم که تاجاییکه ممکن است کار ثبت نام را بصورت سیستمی و طبق دستورالعملی که صادر شده و در اختیار اولیا گذاشته شده، انجام پذیرد. معاونت ابتدایی هم برنامه ای برای حضور اولیا دارد تا بصورت نامنظم در مدرسه حضور پیدا نکنند.
رییس اداره ارزیابی عملکرد شهر تهران با اشاره به احتمال استقبال زیاد یا ریزش متقاضیان ثبت نام در مدارس غیر انتفاعی گفت: با توجه به اینکه سال تحصیلی که گذشت محدودیت هایی بخاطر کرونا وجود داشت، باید هرگونه احتمال در موضوع ثبت نام در مدارس دولتی و غیر دولتی را در نظر بگیریم. شاید مجبور شویم که مدارس را دو نوبته کنیم. از این رو مدیران مناطق در حال برنامه ریزی هستند تا اگر شرایط تغییر کرد و به این سمت رفت غافلگیر نشوند.
شهبازبیگی همچنین درباره انتصاب و انتخاب مدیران مدارس و آزمونی که قرار است برگزار شود، گفت: همانطور که در جریان هستید برای اینکه اعمال سلیقه رخ ندهد و با توجه به شکایتهایی که وجود داشت، تصمیم گرفته شد انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در قالب امتحان حضوری و مصاحبه برگزار شودو بر این اساس مدیران مدارس انتخاب شوند. این امتحان در خرداد ماه برگزار می شود و البته با توجه به شرایط فعلی ممکن است تغییراتی داشته باشد و به تیرماه هم کشیده شود.
وی افزود: رویه انتخاب مدیران مدارس بدینصورت است که از سال قبل مناطق اعلام کرده اند که این تعداد مدارس ما نیازمند مدیر مدرسه هستند. بعد از اینکه اعلام شد ثبت نام از داوطلبین انجام شد. تاریخ امتحان کتبی اعلام شده و بعد اعلام زمان مصاحبه است. مصاحبه در منطقه انجام می شود. ترکیبی که برای این مصاحبه در نظر گرفته می شود شامل مدیر منطقه و به تشخیص ایشان کارشناس ها و کارشناس مسئولان مرتبط در حوزه های تخصصی حاضر می شوند.در این روال اداره ارزیابی و حراست هم حضور دارند و البته تاکید شده یک مشاور هم حضور داشته باشد. ما نیاز داریم کسی که مدیر آینده محسوب می شود جدای از معلومات بتواند بخوبی از ظرفیتها استفاده و مدیریت کند مدیران مدارس بازوی توانمند مدیران مناطق هستند و اگر حساسیت لازم به کارنرود مشکلات مناطق افزوده می شود.
وی افزود: برای مصاحبه ما یک استاندارد داریم و طبیعتا مصاحبه کننده های مناطق ما هم وظیفه دارند بر اساس آن استاندارد ها، مصاحبه را انجام دهند و اعمال سلیقه شخصی قابل قبول نیست. در سال گذشته راهنمای مصاحبه ای در نظر گرفتیم و مناطق بر همان اساس می توانند کار پرسشگری شان را انجام دهند و بیشتر پرسش ها براساس تخصص است.
وی در رابطه با وجود شکایت های احتمالی از مصاحبه انتصاب مدیران گفت: کسانیکه آزمون را قبول شده اند و به مصاحبه شان شکایت دارند می توانند به ما اعلام کنند. ما مستندات را بررسی می کنیم.
شهبازبیگی درباره تفاوت این آزمون با سال گذشته گفت: تفاوت آزمون انتصاب مدیران با سال گذشته این است که سال گذشته سن مطرح نبود و هرکسی که شرایط اولیه را می داشت می توانست حضور پیدا کند اما با توجه به اعلامیه سازمان امور استخدامی یک محدودیتی اعمال شد و اینکه کسانیکه به سن ۴۵ سال رسیده اند امکان حضور در این آزمون را ندارند. حسن این موضوع این است که می توانیم از نیروهای جوان استفاده کنیم اما برای تهران مشکلاتی را در بر دارد و امکان انتخاب نیروی شایسته رااز ما خواهد گرفت . فرض کنید در یک منطقه که ۳۰ نفر داوطلب دارد و ۳۰ نفر نیرو نیاز دارد، امکان تشخیص کم شده و عملا شایسته سالاری از بین می رود. مدیریت مدرسه در آموزش و پرورش، موضوع جدی و مهمی است و اگر این محدودیت برداشته شود نیروهای های شایسته تری را می توانیم برای کار مدیریت دعوت کنیم.
شهباز بیگی، رییس اداره ارزیابی عملکرد شهر تهران درباره فلسفه فعالیت این اداره گفت: تعریفی که ما از ارزیابی داریم بخوبی جانیافتاده است. نام اداره "ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات" است که این تعریف بخوبی جا نیافتاده است و با تعریفی که عموم دارند متفاوت است. معمولا اینجا را بازرسی هم یاد می کنند و من اعتقادی به این واژه ندارم، البته برای پست های بازرسی احترام قایلم ولی ما مجموعه فرهنگی هستیم که واژه بازرسی و بازپرسی مناسب این جایگاه نیست و برای همین به نام ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات تغییر نام داده شد.

وی افزود: اینجا دو بخش داریم. بخش ارزیابی عملکرد همکاران در مجموعه که اتفاقا بخش مهمی است زیرا براساس ارزیابی سالانه برنامه جدید نوشته می شود. طبیعتا بین معاونت های مختلف باید بازخوردها تحلیل شود و به ما ارائه کنند. ما هم بر اساس عملکرد آنها تحلیلی داریم و بازتاب آن این است که براساس ارزیابی صورت گرفته برای سالهای بعدی چه اقدامی کنند تا نقاط ضعف تقویت شود و نقاط قوت ادامه پیدا کند. متاسفانه این بخش ارزیابی عملکرد کمرنگ است و تصور براین است که این اداره صرفا محلی برای طرح و رسیدگی به شکایت است.

شهبازبیگی گفت: ما برای پاسخگویی به شکایت ها سامانه داریم و هرکدام به نوعی پاسخگوی شکواییه ها هستند. حالا بخشی مربوط به شکواییه های بازرسی کل کشور و استان ماست و بخشی هم مربوط به آموزش و پرورش است و بخشی هم مربوط به شکواییه های مردمی است که بدست ما می رسد.
جدای از این سامانه ها بخش اعظم دیگر شکایت هایی است که بصورت حضوری انجام می شود و ما باتوجه به نوع درخواست به آن رسیدگی می کنیم.
شهبازبیگی افزود: شکواییه های مردمی بسیار به ما کمک میکندو باعث ارزیابی دقیق بهتر ما از مدارس است واتفاقا اولویت ما گزارش های مردمی است. ارزیابی عملکرد باید فضای امنی برای حضور همه همکاران و اولیا و دانش آموزان باشد. با نگاه چکشی و مچ گیری به مسایل نمی توانیم انتظار بهبود داشته باشیم. من و مجموعه ارزیابی عملکرد شهر تهران تمام تلاش مان بر ایجاد اعتماد و رسیدگی به دغدغه های مردمی است و برای این مهم نیاز به اعتماد مردم خصوصا فرهنگیان،دانش آموزان واولیا محترم را داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار