اسدی: انتخاب رشته چالشی بزرگ برای دانش آموزان و خانواده هاست

تهران (پانا)- احمد اسدی، معاون آموزش متوسطه منطقه ۱۳، در مورد اهداف هدایت تحصیلی و اهمیت انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی در پایه نهم سخن گفت.

کد مطلب: ۱۰۷۷۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
اسدی: انتخاب رشته چالشی بزرگ برای دانش آموزان و خانواده هاست

احمد اسدی در گفتگو با پانا گفت: انتخاب رشته لحظه حساس و مهمی است، چرا که تصمیم گیری برای سرنوشت آینده دانش آموزان است. انتخاب باید آگاهانه صورت گیرد. چنانچه انتخاب رشته درست انجام نشود و به واقعیت های موجود توجه نشود، ادامه تحصیل موفقیت آمیز نخواهد بود و منجر به تغییر رشته و یا ترک تحصیل خواهد شد. هدایت تحصیلی فرآیندی است که به انتخاب رشته تحصیلی و شغلی کمک می کند.
وی افزود: اهداف هدایت تحصیلی شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی های شخصیتی دانش‌آموزان، کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی، مسیر آینده شغلی و حرفه ای دانش آموزان و کمک به هدایت متوازن دانش آموزان به شاخه ها و رشته های تحصیلی بر اساس سیاست های توسعه ای کشور است.
اسدی ملاک و عوامل هدایت تحصیلی را نظر دانش آموز، عملکرد تحصیلی، آزمون های مشاوره ای، نظر والدین، نظر دبیران و نظر مشاور بیان کرد.
وی با اشاره به وضعیت هدایت تحصیلی برای دانش آموزان سال نهم گفت: انتخاب رشته تحصیلی بسیار حائز اهمیت است و همیشه به عنوان یکی از چالش های بزرگ دانش آموزان و خانواده ها محسوب می شود. همچنین فرآیند انتخاب درست رشته تحصیلی و شغلی به علت پیشرفت سریع دانش و فناوری، هر روز پیچیده تر می شود. برای دانش آموزان پایه نهم تلاش می شود همزمان با تحویل کارنامه فرم هدایت تحصیلی نیز ارائه شود.
وی در مورد نقش مشاوران در هدایت تحصیلی اظهار کرد: مسئولیت اصلی انتخاب رشته بر عهده دانش آموزان است و مشاور، والدین، معلمان و سایرین نقش راهنما را دارند. بنابراین با افزایش آگاهی و جمع آوری اطلاعات هرچه بیشتر در شناخت از خود و رشته های تحصیلی می توان مسیر را با دقت انتخاب کرد تا از تغییر رشته جلوگیری شود. بنابراین نقش و جایگاه مشاوره تحصیلی در دستیابی دانش آموزان به اهداف آموزشی ضرورت دارد تا نقش بی بدیل مشاوره تحصیلی در آینده شغلی و حرفه ای دانش آموزان دوره متوسطه تبیین شود.
وی در ادامه تصریح کرد: کمیته هدایت تحصیلی منطقه ۱۳ در سال تحصیلی جاری اقدامات زیادی انجام داده است که تعطیلی مدارس نیز چندان تاثیر گذار در این امر نبوده است. از جمله اقدامات؛ برگزاری جلسات کمیته هدایت تحصیلی، برگزاری نمایشگاههای معرفی مشاغل در هنرستان ها در بهمن ماه ۹۸، طرح (یک روز در هنرستان) در دی و بهمن ماه ۹۸، نمایشگاه مجازی معرفی مشاغل، حضور معاون متوسطه، کارشناسان، مسئول مشاوره در جلسات دبیران و دانش آموزان و اولیای سال نهم در پنج ماهه اول، تشکیل جلسات برای مدیران و مشاوران و ارسال مطالب و بخشنامه در رابطه با هدایت تحصیلی به مدارس بوده که در منطقه صورت پذیرفته است.
اسدی در پایان گفت: برنامه مشاوره و هدایت تحصیلی دانش آموزان در منطقه پویا و هدفمند بوده و این رابطه مبتنی بر مشارکت مشاور و دانش آموزان با روش های منطبق بر نیازمندی های دانش آموزان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار