منابع عبری فاش کردند

مذاکرات محرمانه ریاض و تل‌آویو در مورد قدس و الاقصی!

تهران (پانا) - روزنامه "یسرائیل هیوم" از تماس‌های محرمانه میان ریاض و تل آویو درابره قدس و الاقصی از دسامبر سال گذشته خبر دادند. این مذاکرات درخصوص طرح ضد فلسطینی معامله قرن دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو است و هدف از آن، اعطای جایگاه و نقش به عربستان در اداره اوقاف اسلامی قدس و در رأس آن، حرم قدسی و ملحق کردن نمایندگانی از عربستان به "شورای مدیریت اوقاف" در قدس اشغالی است.

کد مطلب: ۱۰۷۷۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
مذاکرات محرمانه ریاض و تل‌آویو در مورد قدس و الاقصی!

به گزارش ایسنا، روزنامه یسرائیل هیوم نوشت، دیپلمات‌های عالی رتبه سعودی در مصاحبه با این روزنامه اذعان کردند که صحبت‌ از تماس‌های حساس و محرمانه با حضور دیپلمات‌ها و طرف‌های امنیتی از اسرائیل، آمریکا و عربستان به عنوان بخشی از تلاش‌هایی است که هدفش پیشبرد طرح معامله قرن است.

این روزنامه از یک منبع سعودی عالی رتبه نقل کرد که چند ماه قبل، اردن به عنوان اداره کننده امور اوقاف اسلامی قدس به شدت مخالف هرگونه تغییری در شورای اوقاف اسلامی در مسجد الاقصی بودند.

این روزنامه نوشت، طرف اردنی در پی رخدادهای باب الرحمه در سال گذشته و مناقشه بر سر درب‌های الکترونیک در سه سال قبل، از اعتراض نسبت به گسترش شورای اوقاف اسلامی قدس دست برداشت و در گامی استثنائی بر خلاف توافق‌های اسلو، با ملحق شدن نمایندگان فلسطینی به این شورا موافقت کرد.

این روزنامه نوشت که در پی این امر، طرف اردنی به اسرائیل و آمریکا پیام‌ داد که خاندان حاکم در اردن آماده نرمش در مواضع خود و موافقت با ملحق شدن نمایندگان سعودی به شورای اوقاف قدس است؛ بدون اینکه این مساله بر جایگاه ویژه اردن تاثیر بگذارد.

در مقابل، طرف اردنی شرط گذاشت تا سعودی‌ها حمایت‌های مالی از جمعیت‌های اسلامی فعال در قدس اشغالی و مسجد الاقصی داشته باشند و فشارهای سیاسی را برای خارج کردن جمعیت‌های ترکیه‌ای فعال در این شهر با پوشش فلسطینی اعمال کنند.

این روزنامه از یک دیپلمات عرب عالی رتبه نقل کرد که اگر اردنی‌ها به ترک‌ها اجازه می‌دانند که با آزادی کامل در مسجد الاقصی فعالیت کنند، آنها چند سال دیگر نامشان در اسناد به عنوان صاحبان جایگاهی ویژه در مدیریت اماکن مقدس ثبت می‌شد. طبق گفته این دیپلمات، اردن برای مقابله با اردوغان، به پول و نفوذ عربستان نیاز دارد و این امر با منافع اسرائیل و آمریکا همسو است، چراکه این دو طرف در تلاش هستند تا حمایت و تایید عربستان را برای طرح ترامپ و نتانیاهو و عملیات الحاق کرانه باختری به دست آورند، به ویژه اینکه با موضع‌گیری عربستان، تایید امارات و بحرین نیز حاصل می‌شود.

این منبع عنوان داشت: هنوز زود است که گفته شود این گام به مرحله اجرا رسیده است. هدف این است که نام نمایندگان سعودی فقط به عنوان ناظر و به صورت غیر الزام آور ثبت شود تا جایگاه انحصاری اردن در این مکان مقدس آسیب نبیند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار