در نشست خبری مطرح شد؛

رزاقی: مهلت ثبت‌نام مدارس شاهد برای کلاس اولی‌ها تا ۲۰ خرداد تمدید شد

استراتژی ما در اداره کل شاهد بحث استانداردسازی مدارس شاهد است

تهران (پانا) - مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات ثبت‌نام مدارس شاهد توضیحاتی داد و به فعالیت و ماموریت‌های این اداره کل اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۶۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
رزاقی: مهلت ثبت‌نام مدارس شاهد برای کلاس اولی‌ها تا ۲۰ خرداد تمدید شد

محمدرضا رزاقی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: اداره کل شاهد و ایثارگران در ساختار وزارت آموزش و پرورش جز آن دسته از حوزه‌هایی است که زیرنظر مستقیم وزیر فعالیت می‌کند و به عبارتی در ساختار، حوزه‌ای است که مستقل از سایر حوزه‌ها براساس ماموریت‌ها و وظایف عمل می‌کند.

وی ادامه داد: این اداره کل برای اینکه بتواند فعالیت‌های خود را انجام دهد تابع ساختاری است که این ساختار را شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب طرح شاهد تعیین کرده است. از این منظر اداره کل ما در راستای تحقق اهداف طرح شاهد شکل گرفته است اما هرآنچه در آن اتفاق می‌افتاد در ساختاری در قالب ۳ مجموعه دیگر پیگیری می‌شود.

رزاقی اضافه کرد: شورای طرح و برنامه، مجموعه قوانین طرح شاهد را که باید وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، حوزه و دانشگاه آزاد رعایت کنند را تدوین و ابلاغ می‌کند. شورای بعدی ستاد برنامه ریزی است و مطالب و موضوعاتی که می‌تواند در سیاست گذاری تصویب کند را جمع بندی می‌کند. نقش اداره کل شاهد ابلاغ مصوبات شورای مرکزی و نظارت برای اجرای آنان است.

۳ ماموریت اداره کل

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش رسیدگی به موارد ثبت‌نام و اجرای طرح پراکنده، ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و جهاد و شهادت، پیگیری و رسیدگی به امور حقوق همکاران ایثار را از جمله ماموریت‌های این اداره کل نامید. همه این فعالیت‌ها براساس اساسنامه شاهد صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: استراتژی ما در اداره کل شاهد به یکی از موارد اساسنامه برمی‌گردد و آن بحث استانداردسازی مدارس شاهد است. باید چارچوبی در مدارس شاهد داشته باشیم و محتوای فعالیت‌ها متناسب با فعالیت‌های هر مدرسه باشد.

رزاقی گفت: ساعت مکمل و کلاس‌های پیش نیاز در اختیار مدارس شاهد است و با نگاه کیفیت بخشی فعالیت‌هایی در این راستا صورت می‌گیرد. ما استانداردسازی را با سبک منسجم از درون مدرسه پیگیری می‌کنیم و از سال ۹۶ در قالب کارگاه‌هایی ابتدا با مدیران مدارس و سپس با شورای مدارس و آموزگاران مدارس ابتدایی برگزار کردیم.

تهیه شناسنامه مدارس شاهد

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: خروجی این کارگاه‌ها با حضور مدیران مدارس بررسی شد تا بستر و ماهیت اقدام و اجرا را از درون‌ مدرسه واقعیت دهیم لذا تدوین یک دفترچه و نظام نامه تحت عنوان شناسنامه فعالیت آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد تهیه شد.

وی بیان کرد: اساسا مدارس شاهد مانند تمام مدارس تابع قوانینی هستند که تمام مدارس آنان را اجرا می‌کنند به طور مثال طرح تدبیر و تعالی در مدارس ما نیز اجرا می‌شود.

رزاقی هدف را در این موضوع و تهیه شناسنامه مدارس شاهد این بحث دانست که سند تحول بنیادین به عنوان یک سند بالادستی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اگر آموزش و پرورش بخواهد یک الگویی را در چارچوب عملی سند تحول پیگیری کند شاید مدارس شاهد پایلوت خوبی در این راستا باشد چون دانش‌‌آموزان مدارس شاهد با دانش‌‌آموزان مدارس دیگر فرقی ندارند.

وی در ادامه صحبت‌های خود در این نشست وجود هزار و ۳۵۰ مدرسه شاهد در آموزش و پرورش را ظرفیت خوبی دانست‌. رزاقی گفت: به دنبال این هستیم از ظرفیت مدارس شاهد به نحو احسن استفاده کنیم تا الگویی برای سایر مدارس شود.

جزئیات فرایند ثبت‌نام‌ در مدارس شاهد

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از اول خرداد ثبت‌نام ورودی پایه اول ابتدایی آغاز شده که این مهلت تا ۲۰ خرداد تمدید شده است. ثبت‌نام پایه هفتم از اول تیر تا ۱۴ تیر و پایه دهم نیز از ۵ تا ۲۱ تیر خواهد بود.

وی افزود: بعد از پایان ثبت‌نام مدارک دانش‌‌آموز از سوی ستاد ثبت‌نام بررسی و در سامانه سجا تایید می‌شود براساس ظرفیتی که به مدرسه داده شده است، از ۲۰ تا ۲۷ خرداد در پایه اول ابتدایی، از ۱۷ تا ۲۷ تیر در پایه هفتم و از ۲۴ تا ۳۱ تیر در پایه دهم بررسی مدارک از سوی ستاد ثبت‌نام صورت می‌گیرد. از ۲۷ خرداد تا ۳ تیر برای پایه اول ابتدایی، از ۲۸ تا ۳ مرداد برای پایه هفتم و از اول تا ۱۵ مرداد برای پایه دهم فرصت ثبت‌نام قطعی درنظر گرفته شده است.

توسعه مدارس شاهد در دستورکار نیست

وی ادامه داد: اگر مدرسه‌ای با آمار جامعه ایثارگری پایین داشته باشیم آن مدرسه تبدیل می‌شود. برای ایجاد مدرسه شرط قانونی وجود دارد اگر ۲۵ درصد جامعه آماری مدرسه‌ای طرح شاهد باشد، می‌توان آن را ایجاد و توسعه داد، لذا بحث گسترش این مدارس در دستورکار ما نیست ما باید به بهینه شدن این تعداد مدارس بسنده کنیم.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش سامانه سجا را گام موثری برای ثبت‌نام در مدارس شاهد دانست افزود: در طرح پراکنده فرزند شهید، فرزند جانباز ۲۵ درصد به بالا و جانباز ۳ سال به بالا وجود دارد در جامعه ایثارگری نوه رزمنده که پایین ترین امتیاز را دارد تا نوه جانباز معرفی می‌شوند. همچنین دانش‌آموزانی که از نظر علمی دارای توانمندی هستند نیز مورد توجه هستند. خیرین مدرسه ساز نیز می‌توانند فرزند با نوه خود را برای ثبت‌نام به مدارس شاهد معرفی کنند.

رزاقی افزود: ماموریت اصلی آموزش و پرورش تعلیم و تربیت است لذا تمام مدارس، نیز باید این موضوع را در چارچوب اسناد بالادستی دنبال کنند. منظور از الگو بودن در مدارس شاهد این است مدارس شاهد مدارسی باشند که قوانین موضوعه آموزش و پرورش را به کامل ترین شکل اجرا کنند اما باید در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدامات موثرتری را انجام دهند.

وی ادامه داد: رئیس شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وزیر و قائم مقام این شورا نیز یکی از معاونان وزیر تعیین شده است تا تمام حوزه‌های وزارتخانه در این بحث فعالیت داشته باشند.

تحصیل ۳۹۱ هزار دانش‌آموز در مدارس شاهد

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش به وجود ۳۹۱ هزار دانش‌آموز محصل در مدارس شاهد اشاره کرد و گفت: تاامروز پیش ثبت‌نام حدود ۵۷ هزار دانش‌آموز پایه اول انجام شده است که سال گذشته این آمار ۶۳ هزار نفر بود پیش بینی ما این است که امسال ثبت‌نام کمتری نسبت به آمار سال گذشته داشته باشیم.

وی گفت: سال گذشته ۳۸۰ هزار دانش‌آموز داشتیم که بنظر امسال این تعداد به ۴۰۰ هزار نفر برسد. امسال تلاش داریم‌ تعداد ثبت‌نامی‌ها را در ابتدایی محدودتر کنیم. شهریه این مدارس در ستاد مرکزی شاهد تحت عنوان کمک سرانه تعیین می‌شود این رقم برای پوشش کلاس‌های مکمل و پیش نیاز درنظر گرفته شده است.

میزان شهریه اعلام شده مدارس شاهد

رزاقی درباره شهریه مدارس شاهد اضافه کرد: برای امسال تقریبا افزایش ۲۰ درصدی شهریه را نسبت به سال گذشته داشتیم. شهریه امسال در ابتدایی ۴۵۰ تا ۹۲۰ هزار تومان، متوسطه اول ۵۳۰ تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان،متوسطه دوم ۶۴۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش درباره پیگیری امور حقوقی فرهنگیان مدارس شاهد بیان کرد: سال گذشته نشستی را در این باره با مسئولان مربوطه برگزار کردیم تا تمامی قوانین مصوب برای ایثارگران را احصا کنیم. این اقدام ما باعث شد بخش قابل توجهی از موارد و فعالیت‌های تعطیل شده مدارس شاهد به جریان بیافتد. در بحث بیمه تکمیلی ایثارگران نیز پرداخت فوق العاده ایثارگران را پیگیری کردیم.

وی در ادامه ضمن ارائه یک آمار گفت: حدود ۵ هزار شهید معلم، ۳۶ هزار شهید دانش‌‌آموز، ۲۵ هزار جانباز، ۵ هزار آزاده و ۷۱ هزار رزمنده داریم. بستگان شهدای شاغل در آموزش و پرورش نیز ۳۶ هزار نفر و آمار کل جامعه ایثارگران ۱۰۰ هزار نفر هستند.

رزاقی درباره انجام فعالیت‌های تابستانی مدارس شاهد گفت: ما تابع سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در این زمینه هستیم فرصت‌های مدارس شاهد به نحوی است که سایر مدارس نیز می‌توانند از آن استفاده کنند یکی از این موارد کلاس‌های پیش نیاز است.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: ۱۶ هزار دانش‌‌آموز طرح شاهد با فرزند جانباز ۲۵ درصد، ۳۳ هزار دانش‌آموز می‌شوند، که در مدارس شاهد تحصیل می‌کنند، ۲۰۰ هزار دانش‌‌آموز جامعه ایثارگر، ۱۸۰ هزار دانش‌آموز حافظ قرآن، برگزیده علمی، خیر مدرسه ساز و سایر افراد غیرایثارگر داریم. حدود ۶۵ درصد جامعه آماری ما نیز را جامعه ایثارگری به خود اختصاص می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار