آخرین وضعیت خشکسالی در ایران

تهران (پانا) - به‌گفته رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی آخرین وضعیت خشکسالی در ایران بر اساس مدل‌های خشکسالی تابستان امسال دمای هوا در کشور حدود یک درجه بیش از نرمال خواهد بود.

کد مطلب: ۱۰۷۳۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت خشکسالی در ایران

به‌گزارش ایسنا، احد وظیفه با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۸۲ میلیمتر بارش در کشور داشتیم، اظهار کرد: این میزان حدود ۳۰ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت در ایران است همچنین سه استان گیلان، مازندران و لرستان بیشترین بارش‌ها طی سال آبی جاری را دریافت کرده‌اند، به طوری‌که در گیلان حدود ۸۱۱ میلیمتر، در مازندران ۶۶۳ میلیمتر و در لرستان ۵۸۲ میلیمتر بارش داشتیم.

استان هرمزگان بیشترین درصد افزایش بارش را دارد

وی ادامه داد: استان هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بیشترین درصد افزایش بارش نسبت به میانگین بلند مدت خود را داشته و در این استان بارش‌ها نسبت به نرمال ۲۳۱ میلیمتر بیشتر شده است بنابراین حدود ۱۴۰ درصد افزایش بارش در استان هرمزگان رخ داده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه تصریح کرد: در سایر مناطق کشور از جمله جنوب و جنوب شرق مانند کرمان و سیستان و بلوچستان و مناطق مرکزی مانند قم، تهران، البرز و استان مرکزی بارندگی‌ها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد نسبت به نرمال بیشتر شده است به طوری‌که در استان سیستان و بلوچستان بارش‌ها ۷۵ درصد بیشتر میانگین بلند مدت و در استان‌های قم و کرمان به ترتیب ۷۳ و ۶۳ درصد افزایش بارش گزارش شده است.

بارش‌ها در غرب کشور کمتر از نرمال است

وظیفه با بیان اینکه می‌توان در بیشتر مناطق کشور به‌ویژه جنوب شرق و شرق بارش‌ها بیشتر از نرمال است، گفت: با وجود این در حوزه زاگرس مرکزی و غرب کشور، بارش‌ها طی سال آبی جاری کمتر از نرمال و در شمال غرب کشور در حد نرمال است. از این‌رو بارش در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل نسبت به میانگین بلندمدت نرمال و در استان‌های کرمانشاه (حدود ۷ درصد) ، کهگیلویه و بویر احمد (حدود ۹ درصد) و چهار محال و بختیاری (حدود ۱۲ درصد) کمتر از نرمال است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه بارش‌های خوبی در شمال کشور نیز طی سال آبی جاری داشتیم، اظهار کرد: برای مثال بارش در استان مازندران حدود ۳۱ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت بوده است البته باید این نکته را در نظر گرفت که مازندران سالانه بارش‌های قابل ملاحظه‌ای دارد و ۳۲ درصد افزایش بارش حدودا معادل ۱۶۰ میلیمتر و تقریبا برابر با بارش سالانه استانی مانند هرمزگان است.

وضعیت خشکسالی در کشور بر اساس شاخص‌ها SPI

وی در ادامه درباره وضعیت بارش‌ها در کشور با توجه به شاخص‌های خشکسالی توضیح داد: بر اساس شاخص SPI که معرف بارش و دما به صورت توامان است، می‌توان گفت که طی یک ماه گذشته تا پایان فروردین ماه غرب کشور شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه و جنوب خوزستان در شرایط خشکسالی متوسط تا خفیف و استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل در شرایط نرمال تا خشکسالی خفیف بودند. سایر استان‌های کشور از جمله خراسان رضوی، سمنان، قم و تهران و... در شرایط ترسالی در بازه ضعیف تا شدید قرار داشتند.

به گفته وظیفه همچنین طی دوره سه ماهه تا پایان فروردین نیمه شمالی کشور از نظر بارش در شرایط ترسالی متوسط تا شدید بود و نیمه جنوبی ایران ترسالی و خشکسالی را در کنار یکدیگر داشت.

شاخص یکساله خشکسالی کشور چه می‌گوید؟

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس شاخص یکساله خشکسالی از اردیبهشت سال گذشته تا فروردین ماه امسال در برخی مناطق غربی کشور مانند غرب کردستان، ایلام، خوزستان، غرب کرمانشاه، شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی خشکسالی‌های شدید تا متوسط گزارش شده است اما در بقیه نقاط کشور از جمله مناطق مرکزی، سواحل شمالی، شمال شرق، مناطق جنوبی استان فارس، کرمان، هرمزگان و بخش‌های سیستان و بلوچستان ترسالی حاکم بوده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه بررسی شاخص ۱۰ ساله خشکسالی در کشور نشان می‌دهد که ما با خشکسالی انباشته مواجه هستیم، تصریح کرد: این موضوع بیشتر نقاط کشور از جمله سیستان و بلوچستان، خوزستان، فارس، اصفهان، چهار محال و بختیاری، ایلام، اردبیل، آذربایجان شرقی، جنوب تهران و قم را شامل می‌شود و در دسته خشکسالی‌های متوسط تا شدید حتی بسیار شدید قرار می‌گیرد.

وظیفه افزود: برآیند بارش‌های ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که ما در ایران دو سال ترسالی و ۸ سال خشکسالی داشتیم که در نتیجه آن با خشکسالی انباشته مواجه شدیم اما طی دو سال اخیر در بیشتر نقاط کشور به جز نوار غربی و شمال غربی با ترسالی مواجه بودیم.

آغاز بارش‌های موسمی در کشور از اواخر خرداد

وی با اشاره به اینکه سال آبی زراعی جاری تقریبا در نیمه جنوبی و مرکزی کشور به پایان رسیده و در حال حاضر تنها در برخی استان‌ها از جمله نوار شمالی کشور فرصت برای دریافت بارش باقی مانده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که طی اواخر خرداد ماه بارش‌های موسمی در ایران آغاز شود و جنوب شرق را دربرگیرد. از این‌رو در جنوب فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان ابرهای جوششی در بعد ازظهر رگبار و رعد و برق‌هایی را به صورت محلی موجب می‌شوند که البته بارش‌های زیادی به همراه نخواهند داشت و انتظار می‌رود که تنها در جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان منجر به سیلاب‌های محلی شود.

آغاز دیرهنگام بارش‌های پاییزه در ایران

وظیفه ادامه داد: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که تابستان امسال فعالیت بارش‌های موسمی در محدوده نرمال و بالای نرمال باشد و این موضوع بارش‌های بیش از نرمال در جنوب شرق ایران را به دنبال دارد همچنین بر اساس مدل‌های عددی در نتیجه فعالیت موسمی در ایران سیستم‌های بارشی غربی در فصل پاییز امسال دیرتر به کشور خواهند رسید و می‌توان گفت که بارش‌های پاییزه در ایران دیرتر از حد حد معمول آغاز می‌شوند و شاید حتی تا آبان ماه بارش‌ها کمتر از نرمال باشد.

به گفته رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی طی خرداد ماه و تابستان امسال دمای هوا در کشور حدود یک درجه بیش از نرمال خواهد بود و باتوجه به اینکه تابستان به نسبت گرمی در پیش داریم انتظار می‌رود که گرمای هوا تا ماه‌های ابتدایی پاییز و بیش از حد معمول در کشور ادامه داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار