رئیس جمعیت هلال احمر: 17 میلیون نفر در ایران از خشکسالی رنج می‌برند

عملکرد هلال احمر در هفته دولت تشریح شد

تهران (پانا) - رئیس جمعیت هلال احمر عملکرد هلال احمر را از هفته دولت در سال گذشته تا کنون تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۴۹۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس جمعیت هلال احمر: 17 میلیون نفر در ایران از خشکسالی رنج می‌برند

علی‌اصغر پیوندی صبح امروز در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به گزارش عملکرد هلال احمر از شهریورماه سال گذشته تا کنون اظهار کرد: جمعیت هلال احمر به عنوان ارگان امدادی تلاش کرده است، هر مشکلی برای مردم پیش آمد در کنار مردم باشد. در این راستا مهم‌ترین وجه غالب هلال احمر در خدمت‌رسانی، حوادث متعددی بوده است که از سال گذشته در کشور رخ داد و خسارت زیادی به بار آورد از جمله سیل فروردین ماه 98 که خسارات زیادی را به مردم استان‌های مختلف وارد کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: همچنین حوادث ترافیکی سنگین، برف و کولاک در زمستان از جمله حوادثی است که روی داده و تلاش شده است با بضاعت و امکاناتی که در اختیار هلال احمر قرار دارد، مشکل مردم کمتر شود و مصدومیت کاهش یابد و جلوی تلفات گرفته شود که این مهم با لطف خدا و همت مردم اتفاق افتاد.

وی افزود: در موضوع جوانان تلاش بر این بوده است، جوانان بیشتری در کشور جذب شود. از طرفی آموزش را ساماندهی کرده‌ایم و تلاش کردیم فضایی ایجاد کنیم که امید و نشاط به جامعه تزریق شود. فضای بسیار خوبی را برای همکاری داوطلبان ایجاد کردیم و فضا را برای مشارکت سازمان‌های مردم نهاد ایجاد کردیم. اعتقادمان این است اگر آموزش همگانی را جدی بگیریم در موضوع جلوگیری و کاهش صدمات می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

پیوندی ادامه داد: کشور ما اقلیم بسیار جذابی دارد ولی آبستن حوادث بدی بوده است و همه باید آماده و گوش به زنگ باشیم که بتوانیم خدمت‌رسانی خوبی را داشته باشیم.

بیش از 220 میلیاردتومان در سیل فروردین ماه به حساب‌های هلال احمر واریز شد

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به کمک‌های مردمی در موضوع سیل فروردین ماه امسال گفت: بالغ بر 220 میلیارد تومان به حساب‌های جمعیت هلال احمر از طرق مختلف واریز شد و فقط در یک هشتگ مشخص 3.5 میلیون نفر مشارکت داشتند که نشان دهنده این است که مشارکت بسیار بالاست که حاکی از همدلی مردم است. به غیر از این 160 میلیارد تومان اجناس غیرنقدی به سیستم‌های ما ارسال شد.

وی درباره مشکلاتی که در ارسال کمک‌های مالی کشورهای دیگر با توجه به تحریم‌ها وجود داشت نیز گفت: علی‌رغم اینکه طبق کنوانسیون بین‌المللی و حقوقی نباید کارهای بشردوستانه تحت تاثیر قرار بگیرد اما نتوانستیم از کمک‌های نقدی دیگر کشورها و فدراسیون جهانی استفاده کنیم. اکنون حدود 3 میلیون یورو پول در فدراسیون جهانی پول آماده است که به جمعیت هلال احمر ارسال شود تا بتوانیم برای رفع نیازمندی‌های مردم آسیب‌دیده در استان‌های مختلف هزینه کنیم اما فقط توانستیم با تلاش‌هایی که شد کمک‌های غیرنقدی کشورها از جمله 17 کشور را به داخل کشور ارسال کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: تلاش کردیم در موضوع حقوقی با ملاقات‌هایی که با رئیس کمیته صلیب سرخ جهانی و ارسال نامه‌های متعدد به معاون بشردوستانه سازمان ملل صورت گرفت و با اینکه حق را به ما می‌دهند و می‌گویند خلاف کنوانسیون بین‌المللی است، این پول‌ها را وارد کنیم اما تا بحال نتوانستیم حتی یک یورو یا دلار را به صورت رسمی به داخل کشور از طریق حساب‌های ارزی که داریم، وارد کنیم چون سوئیفت‌های حساب‌های هلال احمر مسدود است و این حاکی از دورویی و نفاقی است که در استکبار جهانی وجود دارد.

پیوندی درباره مشکلاتی که در اورهال بالگردهای هلال احمر وجود دارد نیز گفت: هلال احمر به عنوان بزرگترین سازمان غیرنظامی در کشور خدمات بسیار خوبی از طریق بالگردهای خود ارائه داده است اما بالگردها نیاز به قطعات مختلف دارند. ما در جریان سیل در گلستان، لرستان، ایلام و خوزستان هزار سورتی پرواز داشتیم. تجهیزات بالگردها باید تعویض شود و لازم است که وسایل از خارج کشور تامین شود حتما لازم است تبادل ارزی اتفاق بیفتد و ما مجبور هستیم در بازار آزاد تجهیزات را با قیمت بیشتری خریداری کنیم تا مشکل را حل کنیم اما رسما نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

17 میلیون نفر در ایران از خشکسالی رنج می‌برند

رئیس جمعیت هلال احمر درباره اجرای طرح نذر آب گفت: ایران، کشور خشکسالی است و حدود 17 میلیون نفر از خشکسالی رنج می برند و 8.5 میلیون نفر در استان‌های جنوب شرقی کشور هستند. خشکسالی یک معضل جدی برای مردم سیستان و بلوچستان است و هلال احمر با منابع داخلی که دارد طرح نذر آب 1 را از سال گذشته آغاز کردیم و سیستان وبلوچستان را به مناطق مختلفی تقسیم کردیم. در 502 روستایی که از خشکسالی رنج می‌بردند 1200 مخزن آب در حجم‌های متفاوت ارسال و نصب کردیم. در عین حال کاروان‌های سلامت که را اعزام کردیم و 19 کاروان سلامت در 19 شهرستان استان سیستان اعزام شد. امسال هم طرح نذر آب 2 را به استان کرمان، هرمزگان، سیستان و خراسان جنوبی گسترش داده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هلال احمر در چارچوب قانون اجازه دارد برای تامین برخی نیازهای خود فعالیت اقتصادی انجام دهد؟ گفت: در حدود 15 سال قبل شورای عالی هلال احمر و اساسنامه آن اجازه داده است که کارهای اقتصادی را انجام دهد به این معنی که هلال احمر بتواند نیازهای خودش را بر اساس منابع داخلی خودش تامین کند. به همین دلیل هلدینگ‌هایی در هلال احمر طراحی شد ولی تا بحال نتوانسته‌اند موفق شوند. در هر صورت در تلاش برای بازسازی هلدینگ‌ها هستیم و امیدواریم هلدینگ‌ها را به مسیر شفافیت برسانیم تا عملکرد خوبی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار