رئیس اداره اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش قزوین:

نگاه سنتی نسبت به روابط عمومی ها کنار گذاشته شود

قزوین (پانا) - رئیس اداره اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش استان قزوین اعلام کرد با تغییر و کنار گذاشتن نگاه سنتی، به روز بودن به جای روزمرگی متداول، بتوان به عنوان هدایت کنندگان ذهن جامعه و تولید کنندگان فرآورده های فکری روابط عمومی را تبدیل به یک کانون فکر ورزی فعال و مقتدر کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد
نگاه سنتی نسبت به روابط عمومی ها کنار گذاشته شود

روح اله مومنی در نشست با روابط عمومی مناطق 14 گانه استان قزوین، اظهار کرد: بی شک روابط عمومی در هیچ دستگاهی به اندازه آموزش و پرورش دارای اهمیت نیست، زیرا آموزش و پرورش به عنوان پرمخاطب ترین و حساس ترین نهاد اجتماعی کشور با بیش از 40 میلیون مخاطب به عنوان یک دستگاه حاکمیتی بزرگ محسوب می شود.

وی افزود: موفقیت آموزش و پرورش در گرو تعامل سازنده و ایجاد پل ارتباطی بین اجزای مثلث حیاتی نظام آموزشی یعنی معلم، دانش آموز و خانواده با نهاد های سیاست گذار و تصمیم گیر است؛ اما آیا می توان در عصری که با حضور انواع ابزار های ارتباطی، شاهد انقلاب رسانه ای هستیم، گام های موثر و تحول آفرین برداشت؟

رئیس اداره اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش استان قزوین تأکید کرد: نباید حضور و مسئولیت در روابط عمومی به عنوان یک شغل اداری دیده شود، بلکه یک حضور برای ایجاد شور و شوق در سازمان است، در واقع روابط عمومی تلفیقی از یک علم، هنر و فن است.

مومنی با بیان اینکه هنر روابط عمومی رمز نفوذ و هدایت مسیر صحیح افکار عمومی است، تصریح کرد: روابط عمومی کارآمد زمانی اتفاق می افتاد که به مهارت های حوزه روابط عمومی به عنوان یک هنر دیده شود، زیرا تمام عناصر هنر در آن وجود دارد و زمینه خلاقیت به عنوان خلق ایده های نو همواره در آن جاری و ساری است.

وی ادامه داد: مگر غیر از این است که فضاسازی ذهنی مخاطبین بر عهده روابط عمومی است؟ چرا که انعکاس و به تصویرکشیدن نقش تعلیم و تربیت را بر پرده ذهنی جامعه برعهده دارد.

مومنی، هویت بخشی را امری ضروری دانست که با تغییر و کنار گذاشتن نگاه سنتی، به روز بودن به جای روزمرگی متداول، بتوان به عنوان هدایت کنندگان ذهن جامعه و تولید کنندگان فرآورده های فکری روابط عمومی را تبدیل به یک کانون فکر ورزی، فعال و مقتدر کرد.

این فعال حوزه ارتباطات تأکید کرد: بی اختیاری و بی اعتمادی به روابط عمومی منجر به بی اعتمادی به گفتگو و بی هویتی این نهاد می شود؛ زیرا که روابط عمومی نقش بی بدیلی در مسئولیت نگاه جامعه به آموزش و پرورش را دارد.

مومنی افزود: باید یک سبک منسجم را دنبال کنیم تا مخابره اخبار هم دیدنی، هم شنیدنی و هم قابل فهم باشد و روابط عمومی صاحب سبک زمانی اتفاق خواهد افتاد که به عنوان مبدل کننده جسم و کالبد فعالیت ها به روح و جان پاسخگویی موثر، دقیق و در لحظه به مخاطبان خود باشیم.

وی، دنیای امروز را دنیای استفاده بهینه از فرصت ها دانست و گفت: شبکه های اجتماعی فرصت های بی نظیری را در این زمینه به وجود آوردند و حضور روابط عمومی ها به عنوان افسران رسانه ای آموزش و پرورش در فضای مجازی بسیار پررنگ شده است.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: به تصویر کشیدن تمامی فعالیت های معلمان از ایده تا اجرا برعهده روابط عمومی ها است چراکه به نمایش گذاشتن به هنگام روایت عشق و ایثار معلمان باید تداعی کننده اوج یک رویداد و تبدیل شدن آن به یک اثر خلاقانه بعنوان خبر باشد و اهمیت آن زمانی بیشتر می شود که موجب تقویت فضای عمومی کشور در جهت اثربخشی اقدامات معلمان عزیز خواهد بود.

مومنی با اشاره به ویروس کرونا، اظهار کرد: آموزش و پرورش در بحران شیوع ویروس کرونا با تصمیمی علمی و جهادی نقش معلمان را با نیازهای جامعه هم خوانی داده و مقابله با این تهدید جهانی و تبدیل آن به فرصت های نوین آموزشی و استفاده هوشمندانه از تکنولوژِ های روز نشاط و پویایی آموزشی را برای خانواده ها به نمایش گذاشت و موجب آن شد بار روانی تهدیدات آموزشی که سایه سنگین خود را به روی تحصیل دانش آموزان گسترده بود، برچیده شود و رضایتمندی بدنه جامعه فراهم شود، شاید بتوان به جرات گفت یکی از ارکان اصلی مبارزه با این تهاجم آموزشی روابط عمومی ها بوده اند که با کار شبانه روزی با حداقل امکانات ذهنیت جامعه هدف خود را به یک ثبات امنیت فکری رساندند و اولیا و دانش آموزانی که سردرگم آموزش و تحصیل بودند را با تدابیر به موقع و مدبرانه مقام عالی وزارت در ایجاد شبکه شاد با اطلاع رسانی گسترده ای گام به گام با دانش اموزان در منزل آموزش ها را پیش رفتند.

وی با اشاره به برخی پیشنهادات، گفت: داشتن منابع نیروی انسانی کارآمد، برنامه ریزی استراتژیک، توسعه سازمانی و تشکیلاتی، خلق روش ها و استفاده از فناوری های نوین و فراهم کردن زیرساخت های مناسب اطلاع رسانی می تواند آموزش وپرورش را از بروز چالش ها و پیامدهای بعدی مصون کند.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: تشکیل شورای پژوهش های روابط عمومی با مشارکت متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی، برنامه سازان صدا وسیما، خبرنگاران برجسته رسانه ها و افراد با تجربه در این حوزه می تواند کمک شایانی در اعتماد سازی و توجه به امر افکار سنجی و نیاز سنجی این دستگاه حاکمیتی بزرگ را به دنبال داشته باشد.

مومنی افزود: استفاده از نرم افزارهای نظر سنجی و نیاز سنجی برای درک بهتر از وضعیت و نگاه و نگرش بیرونی به آموزش و پرورش لازم است و حضور روابط عمومی ها به عنوان مشاور دستگاه می تواند از چالش های موجود و پیش رو و موانع موجود فرصت های بی نظیری برای توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش را خلق کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار