معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با پانا؛

تا زمانی که واکسن کرونا کشف نشود و مردم واکسینه نشوند هیچ‌کس ایمن نیست

زاهدان (پانا) - معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد بیماری‌های عفونی، شبیه به کوه یخی هستند که عمده آن در زیر آب دریاست و از سطح آب قابل مشاهده نیست؛ بر این اساس در بیماری کرونا ۸۰ درصد موارد یا بدون علامت اند یا علائم خفیفی دارند؛ بنابراین تا زمانی که واکسن این بیماری کشف نشود و مردم نیز واکسینه نشوند هیچ‌کس از آن ایمن نیست.

کد مطلب: ۱۰۷۳۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
تا زمانی که واکسن کرونا کشف نشود و مردم واکسینه نشوند هیچ‌کس ایمن نیست

سید مهدی طباطبایی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: با توجه به اینکه بیماری کرونا واکسن و دارویی ندارد تنها راهی که برای کنترل این بیماری داشته ایم، مواردی چون رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اطلاع رسانی و آگاه‌سازی مردم، رعایت بهداشت فردی با تاکید بر بهداشت دست و شست و شوی مرتب دست ها، رعایت آداب سرفه و عطسه و ماندن در منزل عمدتاً محورهای فعالیتی بود که در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای مقابله با بیماری کرونا صورت پذیرفته است.

او ادامه داد: این دانشگاه برای مدیریت بیماری کرونا در گام نخست پیش بینی امکانات بستری و موارد ابتلا را در نظر گرفته است. بر این اساس تمامی بیمارستان ها تحت پوشش این دانشگاه به صورت آماده‌باش قرار گرفتند که در این بین بیمارستان بوعلی در شهر زاهدان با ۸۵ تخت به دلیل داشتن کادر مجرب شامل متخصصین عفونی برای کرونا تخصیص یافته است و علاوه بر آن ۲۰۰ تخت برای بستری در تمامی بیمارستان های تحت پوشش در نظر گرفته شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه علاوه بر مدیریت این بیماری در استان اقدامات دیگری نظیر بررسی اطرافیان بیماران کرونا ویروس و همچنین نمونه برداری از موارد مشکوکی که در تماس با بیماران مبتلای مثبت بوده‌اند را انجام داده ایم، بیان کرد: سالم‌سازی محیط و گندزدایی محیط نیز در این راستا صورت گرفته است.

بیماری های عفونی شبیه به کوه یخی هستند که عمده آن در زیر آب دریاست و از سطح آب قابل مشاهده نیستند بر همین اساس در ایده آل ترین شرایط در بیماری کرونا ۸۰ درصد موارد یا بدون علامت هستند و یا علائم خفیفی دارند.

۸۰ درصد بیماران مبتلا به ویروس کرونا یا بدون علامت هستند و یا علائم خفیفی دارند

او افزود: خوشبختانه در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۴ آزمایشگاه فعال وجود دارد که از مجموع آن 2 آزمایشگاه در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و در این شهر وجود دارد، یک آزمایشگاه در شهرستان زابل و یک آزمایشگاه نیز در شهرستان ایرانشهر وجود دارد.

طباطبایی خاطرنشان کرد: بیش از ۵ هزار تست در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان صورت گرفت است که تا این لحظه در استان سیستان و بلوچستان ۹۰۷ مورد بیمار از ابتدای همه گیری این بیماری شناسایی شده که از این تعداد ۶۱۶ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بوده و ۱۷۴ مورد نیز مربوط به دانشگاه علوم پزشکی زابل و ۱۱۷ مورد دیگر هم مربوط به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بوده است.

دقت تشخیص تست کرونا در واقع حدود ۷۰ درصد یعنی در ۳۰ درصد موارد هم ممکنه علی‌رغم این‌که نتیجه مثبته است، منفی تشخیص داده شود.

بیماران با علائم شدید تنفسی الزاماً بیمار کرونایی نیستند

معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه دقت تشخیص تست کرونا در واقع حدود ۷۰ درصد است؛ عنوان کرد: یعنی در ۳۰ درصد موارد هم ممکن است نتیجه مثبت باشد اما؛ منفی تشخیص داده شود. برخی از بیماران با علائم شدید تنفسی مراجعه می کنند که الزاماً همه آنها بیمار کرونایی نیستند زیرا ممکن است بیماری های دیگری هم دارای این علائم باشند که از این افراد نیز تست گرفته می شود که عمدتا بیشتر آنها تست شان منفی است.

او افزود: ما در نظام مراعات بیماری ها برای آن که دقت شناسایی را بالا ببریم اصطلاحات وسیع‌تری را استفاده می کنیم در واقع وقتی می گوییم بیماری حاد تنفسی یا بیماری شدید تنفسی منطور آن است که هر کسی که با تب، سرفه، تنگی نفس مراجعه کند؛ جزو این گروه قرار می‌گیرد. زیرا بیماری هایی که این علائم را نشان می دهند؛ فقط کرونا نیست و ممکن است بیماری هایی نظیر(آسم، copd سالها استعمال سیگار داشته است، کسی که مشکل قلبی دارد و یا بیماری سل) باشد.

طباطبایی تاکید کرد: در عفونت حاد تنفسی؛ هر شخصی را که نزد ما با علائم تنفسی مراجعه کند؛ به عنوان بیمار مبتلا به کرونا ویروس تلقی کرده و نمونه گیری از آن انجام می دهیم که بر اساس نتایج نمونه آن شخص است که می توانیم اعلام کنیم آن بیمار مثبت کرونا هست یا خیر. زیرا ملاک و معیار در همه جای دنیا تست مثبت کرونا است.

او با اشاره به اینکه در بحث کرونا ویروس رنگ بندی های مختلفی مطرح شده است، گفت: در واقع این طبقه بندیهای دائمی نیست و صرفاً برای لحاظ کردن تاب آوری اجتماعی و تاب آوری اقتصادی است.

رنگ‌بندی‌های صورت‌گرفته تنها برای تاب‌آوری اجتماعی و تاب‌آوری اقتصادی است

معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: ملاک های وزارت بهداشت برای رنگ بندی مناطق مختلف کشور شامل میانگین تعداد موارد بستری و تعداد موارد فوت در دو هفته گذشته است؛ بدین صورت که اگر کمتر از ۱ مورد در روز باشد آن را به عنوان سفید تلقی می کنند. اما این به آن معنا نیست که این شرایط شرایط پایداری است. زیرا ممکن است یک منطقه بر اساس آمار در حال حاضر وضعیت سفید باشد اما چند روز دیگر با افزایش تعداد مبتلایان، منطقه قرمز اعلام شود.

او ادامه داد: به دلیل اینکه سطح ایمنی اصطلاحاً آن چیزی که ما به آن ایمنی گروهی می گوییم در جامعه پایین است در واقع این طبقه بندی نمی تواند یک طبقه بندی دائم باشد.

کرونا تمام نشده است و تا زمانی که واکسن آن کشف نشود و مردم واکسینه نشده اند؛ نمی توان گفت داستان کرونا تمام شده است

تا زمانی که واکسن کرونا کشف نشود هیچکس در امان نیست

طباطبایی تاکید کرد: کرونا تمام نشده است و تا زمانی که واکسن آن کشف نشود و مردم واکسینه نشده اند؛ نمی توان گفت داستان کرونا تمام شده است و آن افرادی هم که به این بیماری مبتلا شده اند نیز هنوز مشخص نیست که آیا تا پایان عمر ایمن می شوند یا خیر و در آن تضمینی نیست.

او افزود: ساخت واکسن کرونا ویروس در خوشبینانه ترین حالت ممکن است بین ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول انجامد و اگر واکسن آن ساخته شود نیز مشخص نیست چه زمانی به دست مردم دنیا خواهد رسید و آیا عدالت در توزیع دارو خواهیم داشت؟ یعنی کشورهای توسعه یافته اول برای مردم خودشان استفاده می کنند؛ سپس آن را به کشورهای در حال توسعه می دهند. اما خوشبختانه در کشور ما نیز بر روی واکسن این بیماری کار می شود که انشاالله به نتیجه خواهیم رسید.

معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: به دلیل اینکه واکسنی برای بیماری کرونا وجود ندارد ما ایمنی بالایی نداریم؛ بنابراین این رنگبندی ها نباید گول زننده باشد و مردم از این بیماری مهلک غافل شوند. بر این اساس ما باید با کرونا زندگی کنیم و به این باور برسیم که کرونا فعلا وجود دارد و ما باید سبک زندگی خودمان را تغییر دهیم.

بازگشایی مدارس فقط برای رفع اشکال برخی از دانش آموزان است و اگر رعایتی صورت نگیرد به صلاح نیست و شاهد افزایش تعداد مبتلایان خواهیم بود.

بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان در حال روند صعودی است

او با اشاره به اینکه سیر این بیماری در کشور نزولی است، گفت: متاسفانه تعداد مبتلایان در این استان همراه با یک شیب ملایم رو به افزایش است.

طباطبایی در پایان با بیان اینکه از 27 اردیبهشت بحث بازگشایی مدارس را در پیش داریم، تاکید کرد: کلاس ها به صورت حضوری برگزار نمی شود و صرفاً برای موارد خاص که نیاز به توضیح دارد دانش آموزان به‌صورت اختیاری می توانند برای رفع اشکال مراجعه کنند و قرار بر آن نیست که به عنوان مثال 20 یا 30 دانش آموز همزمان سر کلاس حاضر شوند. اگر اینچنین شود طبیعتاً به صلاح نیست و شاهد افزایش موارد مبتلا خواهیم بود؛ بنابراین شیوه آموزش کماکان مجازی و غیر حضوری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار