پنگولین‌ها آغاز و پایان همه‌گیری کروناویروس خواهند بود

تهران (پانا) - پنگولین‌ها که نقش اساسی در ظهور کروناویروس در انسان دارند، ممکن است سرنخ‌هایی برای مقابله با بیماری کووید-19 در انسان و پایان این همه‌گیری جهانی ارائه کنند.

کد مطلب: ۱۰۷۲۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
پنگولین‌ها آغاز و پایان همه‌گیری کروناویروس خواهند بود

به‌گزارش ایسنا و به نقلا از نیوز، تحقیقات ژنتیکی در مورد کروناویروس جدید نشان می‌دهد که این ویروس‌ از خفاش‌ها سرچشمه گرفته و سپس به پنگولین‌ها انتقال‌یافته و از طریق فروش آنان در بازار ووهان چین به انسان انتقال‌یافته است.

در تحقیق جدید، محققان دانشگاه پزشکی وین اتریش نقشه ژنومی پنگولین‌ها را مورد تجزیه‌وتحلیل قراردادند و آن را با سایر پستانداران از جمله انسان، گربه، سگ و گاو مقایسه کردند.

در اکثر پستانداران، وقتی ویروس وارد بدن می‌شود، ژن‌های خاصی در مقابل مهاجم، واکنش ایمنی بدن را فعال می‌کنند.

این گروه تحقیقاتی دریافتند: پنگولین‌ها در مقایسه با سایر پستانداران فاقد دو ژن هستند و ممکن است این تفاوت موجب محافظت آنها در برابر کروناویروس کووید-19 می‌شود که برای تایید این فرضیه نیازمند تحقیقات بیشتر است.

دانشمندان اتریشی معتقدند که یافته‌های آنان مهم است، زیرا این بدان معنی است که پنگولین‌ها ناقل کروناویروس جدید هستند، اما در برابر آن از خود دفاع می‌کنند.

این گروه گفت: کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مزیت تکاملی در پنگولین‌ها ممکن است روشی در درمان‌های احتمالی کروناویروس جدید فراهم کند.

محقق این تحقیق، دکتر لئوپولد اکارت اظهار کرد: "این تحقیق نشان می‌دهد که پنگولین‌ها طی میلیون‌ها سال تکامل بدون وجود نوعی دفاع ضدویروسی که در سایر پستانداران استفاده می‌شود، زنده ماندند."

اکارت در ادامه افزود: "مطالعات بیشتر در مورد پنگولین‌ها نشان می‌دهد که چگونه آنها موفق به مقابله در برابر عفونت‌های ویروسی می‌شوند و ممکن است به تدوین راهکارهای درمانی جدید برای افراد مبتلا به سایر عفونت‌های ویروسی نیز کمک‌کننده باشد."

در انسان، کروناویروس جدید می‌تواند یک واکنش ایمنی التهابی به نام طوفان سیتوکین ایجاد کند و منجر به‌شدت بیماری شود.

اکارت گفت: "تعدیل فعالیت بیش‌ازاندازه سیستم ایمنی با کاهش شدت یا تغییر زمان واکنش دفاعی همراه می‌شود."

وی هشدار داد: داروهایی که علامت‌دهی ژن را سرکوب می‌کنند گزینه درمان احتمالی در موارد شدید کووید-19 خواهند بود اما مشکل استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، بیماران را در برابر سایر عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر می‌کند.

اکارت تاکید کرد: چالش اصلی، کاهش واکنش به عامل بیماری‌زا و کنترل مناسب ویروس است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار