در برنامه تیتر امشب شبکه خبر؛

حاجی‌میرزایی: پرونده سال تحصیلی حداکثر باید تا پایان خردادماه بسته شود

خانواده‌ها ملزم به تهیه گوشی هوشمند برای نصب شبکه شاد نیستند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش شامگاه جمعه 12 اردیبهشت ماه 99 باحضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر به پرسش‌هایی درباره سامانه شاد، اتمام سال تحصیلی، برگزاری امتحانات، مطالبات معلمان پاسخ داد.

کد مطلب: ۱۰۶۰۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
حاجی‌میرزایی: پرونده سال تحصیلی حداکثر باید تا پایان خردادماه بسته شود

محسن حاجی‌میرزایی در این برنامه ضمن تبریک روز معلم گفت: کرونا همه دنیا را دربر گرفت و آموزش را متاثر کرد. ما در این رویداد شاهد خلاقیت‌های کم‌نظیری از سوی فرهنگیان کشور بودیم که با احساس مسئولیت به میدان آمدند تا فرزندان این مملکت از آموزش محروم نمانند.

وی افزود: عملکرد همه کشورها در مواجهه با این بحران مورد داوری قرار می‌گیرد و معلمان ما از این آزمون سربلند بیرون آمدند و من امیدوارم این مسیر را با جدیت ادامه دهیم.

سامانه شاد و مشکلات آن

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره فلسفه ایجاد این شبکه و مشکلات خانواده‌ها در کار با این سامانه گفت: تعطیلات طولانی شده ولی ماموریت آموزش و پرورش تعطیل شدنی نیست بنابراین نمی‌توانستیم اجازه دهیم روزهای باقی مانده از این دوره آموزشی آسیب ببیند. تلویزیون در توسعه آموزش در این روزها کمک موثری بود تا جایی که محتوای آموزشی پخش شده از شبکه آموزش و سایر شبکه‌هایی که با ما همکاری کردند بیش از 27 میلیون بار بارگیری شد که نشان از گستردگی نفوذ این روش آموزشی دارد؛ اما این شیوه تعاملی نیست و امکان دادن تکلیف و پرسش و پاسخ بین معلم و دانش‌آموز در آن وجود ندارد. امروز آینده جهان به سمت آموزش‌های ترکیبی و الکترونیکی می‌رود و ما در این زمینه دستاورد روشنی نداشتیم. به همین دلیل یک برنامه اختصاصی به نام شبکه آموزشی دانش‌آموزان طراحی شد.

وی ادامه داد: ما می‌دانستیم که ممکن است با مسائل و مشکلاتی روبرو شویم ولی فرصت کافی برای تست کردن برنامه نداشتیم و باید دوره آموزشی را به پایان برسانیم.

حاجی میرزایی به آمار بالای کاربران برنامه «شاد» اشاره کرد و گفت: تا امروز از میان 15 میلیون دانش‌آموز کشور 10 میلیون نفر در شبکه شاد عضو هستند. ترافیک روزانه شبکه نشان می‌دهد به طور متوسط روزانه 7 میلیون دانش‌آموز در شبکه فعال هستند. مشکلاتی مثل بازنشدن بعضی فایل‌ها به تدریج شناسایی و حل خواهند شد. ما مصمم بودیم ترکیب کلاس‌های مدارس در شبکه شاد حفظ شود؛ همچنین دانش‌آموزان موقع ورود اعتباریابی می‌شوند. برخی مشکلات هم مربوط به سرعت اینترنت است که باید عرض کنم فعلا سرعت شبکه شاد از شبکه‌هایی مثل تلگرام و واتس آپ بیشتر است. هرروز اشکالات سیستم بررسی و شناسایی می‌شود و یک مرکز تلفن با 100 اپراتور این اشکالات را از استان‌ها دریافت و آن را دسته بندی می‌کنند و در اختیار تیم فنی قرار می دهند.

وی تاکید کرد: نرم افزاری که در کمتر از 3 هفته بیش از 10 میلیون کاربر را تحت پوشش می‌گیرد ممکن است مسائل و مشکلاتی داشته باشد که به تدریج حل خواهد شد.

خانواده‌ها ملزم به تهیه گوشی هوشمند برای نصب شبکه شاد نیستند

حاجی میرزایی در پاسخ به سوالی درباره خانواده‌هایی که گوشی هوشمند یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی را در اختیار ندارند گفت: من تاکید جدی می‌کنم که ما برای اذیت کردن مردم این برنامه را طراحی نکرده‌ایم بلکه هدف ما کمک به خانواده‌ها و دانش‌آموزان است. ما مسئول تامین آموزش دانش‌آموزان هستیم و این کار را به هر طریق انجام می‌دهیم. هیچکس ملزم به تهیه گوشی هوشمند برای نصب برنامه شاد نیست. این روزها مدیران مدارس در حال ارزیابی هستند تا اگر دانش‌آموزی به هر دلیل به گوشی و کامپیوتر و اینترنت دسترسی نداشت از روش‌های دیگر آموزشی استفاده کند. سامانه شاد تنها روش آموزشی نیست بلکه روش اولویت‌دار است. دانش‌آموزان می‌توانند از برنامه‌های تلویزیون ملی یا استانی استفاده کنند. در مناطق روستایی و عشایری هم هر دو هفته بسته‌های آموزشی تدارک و به دانش‌آموزان تحویل می‌شوند. در بیش از 11 استان ما بعضی کلاس های کم جمعیت به صورت حضوری برگزار می‌شوند. ما متعهد هستیم هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نماند. اگر برای استفاده از شبکه شاد اصرار داریم به این دلیل است که بیش از 60 درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار داده است. علاوه بر این، ممکن است پاییز آینده بازهم مورد تهاجم ویروس قرار بگیریم؛ بنابراین باید بستر لازم برای این اتفاق فراهم شود. در آینده حتی اگر مدارس دایر شوند این شبکه در ارتقای کیفیت آموزش و اجرای عدالت آموزشی به کمک نظام تعلیم و تربیت می‌آید.

امتحانات و اتمام سال تحصیلی در ایام تعطیلات کرونایی

وزیر آموزش و پرورش درباره ارزیابی‌های پایان سال تحصیلی گفت: در دوره ابتدایی ارزیابی‌ها توصیفی بود و فعلا هم به همان صورت توسط معلمان انجام خواهد شد و حضور برای امتحانات موضوعیت ندارد. برای سایر دوره‌ها هنوز تصمیم گیری نشده است که در شبکه شاد امکان برگزاری امتحان مهیا شده است. اگر تا زمان برگزاری آزمون‌ها خطری متوجه سلامت دانش‌آموزان نبود امتحانات حضوری برگزار می‌شود؛ در غیر این صورت به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد. امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی افزود: دانش‌آموزان پایه دوازدهم حتما امتحان حضوری خواهند داشت چون باید در کنکور شرکت کننند. از طرفی محتوای درسی این پایه تا پایان سال معمولا تدریس می‌شود. امسال از 17 خرداد ماه آماده برگزاری امتحانات نهایی پایه 12 هستیم که 3 هفته طول می‌کشد. سپس 3 هفته وقفه خواهیم داشت و بعد از آن آماده برگزاری کنکور می‌شویم.

حاجی میرزایی نتیجه گیری کرد: به این ترتیب امتحانات بقیه پایه‌ها در حال بررسی هستند که یا به صورت حضوری یا از طریق شبکه شاد برگزار خواهند شد. مدارس متناسب با سیاست‌های وزارت بهداشت ممکن است باز شوند یا بسته بمانند.

اگر بتوانیم تمام آموزش‌های لازم را ارائه دهیم نیازی به آغاز زودتر سال تحصیلی نیست

وی درباره زمان اتمام سال تحصیلی گفت: فعلا نمی‌توانیم زمان پایان سال تحصیلی را اعلام کنیم چون باید اطمینان حاصل کنیم که آموزش به درستی انجام شده است. البته طبق استاندارد ما حداکثر تا پایان خردادماه باید پرونده سال تحصیلی را ببندیم.

حاجی میرزایی درباره اینکه آیا تصمیم دارید سال تحصیلی آتی را زودتر از مهر آغاز کنید، بیان کرد: چنین تصمیمی تاکنون گرفته نشده است. اگر بتوانیم تمام آموزش‌های لازم را ارائه دهیم نیازی به آغاز زودتر سال تحصیلی نیست.

اینترنت شبکه شاد باید رایگان باشد

وی از تلاش دو وزارتخانه ارتباطات و آموزش و پرورش برای تامین اینترنت رایگان برای استفاده از شبکه شاد خبر داد و گفت: البته قبل اینترنت رایگان در اختیار معلمان قرار گرفته ولی تلاش داریم برای همه دانش‌آموزان و معلمان اینترنت رایگان تهیه کنیم. آقای آذری جهرمی با جدیت این کار را دنبال می‌کنند. ما اگر بخواهیم در بستر فضای شاد حرکت موثری داشته باشیم باید اینترنت آن رایگان باشد.

آیا شهریه مدارس غیردولتی عودت می‌شود؟

حاجی میرزایی درباره تکلیف پرداخت شهریه مدارس غیردولتی بیان کرد: شهریه دو جز دارد؛ یک جز برای فعالیت‌های اصلی آموزشی پرداخت می‌شود و طبق دستورالعملی تعیین می‌شود و در اختیار تک تک شهرها قرار می‌گیرد و این در ازای آموزش است و این مدارس موظف هستند آموزش را ارائه دهند. این هزینه بابت آموزش داده می‌شود باید کارش انجام شود و صحبت از بازپس‌گیری آن هم در میان نیست ولی بخشی از شهریه بابت اتفاقاتی است که به دلیل تعطیلات رخ نداده مثل سرویس مدارس و یا کلاس‌های فوق برنامه و یا ناهار و… والدین برای این موارد نباید هزینه‌ای پرداخت کنند. ضمن اینکه ما برای حمایت از موسسان مدارس غیردولتی این امکان را فراهم کرده‌ایم که به ازای هر نفر شاغل در آن مجموعه ۱۶ میلیون تومان وام کم بهره تعلق بگیرد. اگر واحد آموزشی تعدیل نیرویی داشته باشد یا حقوق کارکنان و معلمانش را ندهد از این امکان محروم می‌شود.

تغییر وضعیت معلمان حق‌التدریس و نهضت سوادآموزی

وی همچنین درباره مراحل استخدام معلمان حق‌التدریس و نهضت سوادآموزی نیز گفت: قانون ماموریتی را در این زمینه به ما داده است و خردادماه آزمون معلمان نهضت سوادآموزی برگزار می‌شود. باید یک دوره یکساله را بگذرانند و بعد تبدیل وضعیت شوند و معلمان حق‌التدریس نیز همچنین. فرایندهای اجرایی آن آغاز شده است.

تعیین تکلیف رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره تکلیف رتبه بندی معلمان نیز بیان کرد: ما یک رتبه بندی را سال ۹۴ انجام دادیم و سال ۹۸ آن را ارتقا دادیم. در سال ۹۴ معلمان از یک امتیاز آیتم‌های فصل دهم قانون امور استخدامی بهره می‌بردند که سال ۹۸ این به سه آیتم ارتقا یافت. در اسفند امکانی فراهم شد که همه معلمان که نتوانسته بودند از امتیاز افزایش ۵۰ درصدی حقوق که سایر کارکنان دولت از آن بهره برده بودند، استفاده کنند، بهره ببرند. معلمانی که قبلاً افزایش حقوق پیدا کرده بودند چندان در اسفند افزایش حقوق نداشتند اما بیش از ۶۲ درصد معلمان از صفر تا ۵۰ درصد در اسفند به حقوقشان اضافه شد.

وی ادامه داد: یک تفاوتی بین مشاغل آموزشی و مشاغل اداری در این افزایش حقوق وجود دارد که فوق العاده تخصصی است که به معلمان تعلق نمی‌گیرد و پیگیر هستیم که این آیتم هم به معلمان تعلق بگیرد.

آتیه سازان به جای بیمه طلایی

وزیر آموزش و پرورش درباره بیمه معلمان نیز گفت: بیمه طلایی سال‌هاست دیگر وجود ندارد و صندوق آتیه سازان جایگزین آن شده و روشش اینگونه است که همه ساله مبلغی از معلمان کم می‌شود و در آن قرار می‌گیرد و پاسخگوی نیاز درمانی آنهاست. امسال ما این خدمات همچنین مراکز ارائه خدمات را نیز توسعه دادیم.

وی درباره پرداخت حقوق نیروهای خرید خدمات گفت: تنها بخشی از معوقات آموزش و پرورش در سال ۹۸ که به سال ۹۹ رسید همین بخش بود و ما با کمترین بدهی وارد سال ۹۹ شدیم. موضوع این است که ما مسئول پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات نیستیم و از سرفصل سایر در بودجه به پیمانکاران پول را پرداخت می‌کنیم و آنها هم متناسب با دریافتی باید حقوق معلمان را بدهند. در حال ارزیابی هستیم که اگر لازم است در این شیوه اصلاحی انجام گیرد.

پاداش پایان خدمت فرهنگیان

حاجی میرزایی درباره پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان که سال ۹۸ بازنشسته شده‌اند نیز با بیان اینکه تاریخ دقیق این پرداختی مشخص نیست گفت: ما برای بازپرداخت این مبلغ طبق قانون باید اموالی را بفروشیم و پاداش را بدهیم که فرایند طولانی است و پیگیر آن هستیم. سال گذشته متعهد بودیم تا قبل مهرماه آن را پرداخت کنیم که انجام شد. امسال هم تلاش می‌کنیم ولی دقیق نمی‌توانم زمانش را بگویم. ضمن اینکه ما واحدهای آموزشی داریم که بتوانیم آنها را بفروشیم اما در عین حال فضای زیادی برای هزینه کردن این مبلغ هم داریم. ۱۸ درصد مدارس ما نیازمند نوسازی و ۱۲ درصد نیازمند تخریب و ساخت هستند. فضای آموزش هنوز هم قابل قبول نیست و طبق سند تحول بنیادین باید به ازای هر دانش‌آموز ۸ متر و ۳۰ سانتی متر فضای آموزشی باشد که اکنون ۵ متر و سی سانتی متر است و در ۱۰ استان حتی زیر این مقدار فضای آموزشی داریم.

اعمال مدرک دوم فرهنگیان در احکام حقوقی

وی در باره آخرین جزئیات اعمال مدرک دوم فرهنگیان در احکام حقوقی‌شان گفت: مصوبه‌ای در شورای دستمزد هست که هر کارمندی فقط یکبار می‌تواند مدرکش در حقوقش اعمال شود و معلمان معتقد هستند به دلیل شغل معلمی و نیاز به ارتقا دائمی مدرک باید این قانون استثنا قائل شود که ما هم مخالف آن نیستیم اما کار همواری هم نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار