از ورزش در ماه رمضان لذت ببریم

خبرگزاری پانا: با آغاز ماه مبارک رمضان، توجه به نحوه و نوع ورزش از مهمترین مواردی است که باید مد نظر قرار بگیرد، ورزش اگر در چارچوب صحیح و بر مبنای اصول علمی انجام شود، اثرات مثبت و مفید خود را می گذارد.

کد مطلب: ۱۰۶۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد

با آمدن ماه مبارک رمضان نگاه به ورزش ازجمله مهمترین مواردی است که ورزشکاران باید به آن دقت کنند. ورزش نه تنها برای روزه داران مضر نیست، بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود به استقامت فکری - تقویت صبر - آرامش و کاهش استرس می انجامد.

کارشناسان درباره ورزش در ماه مبارک رمضان معتقدند: چگونگیو نوع ورزش، شدت و تداوم و زمان انجام آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

اگر ورزشکار بخواهد ورزش خود را در این ماه قطع نکند نه تنها کمکی به خود نکرده است بلکه آمادگی قلبی عروقی، خونی، عضلانی و اسکلتی را از دست می دهد. ترجیحاً باید ورزش در زمان روزه داری کوتاه و سبک باشد و به صورت سنگین انجام نشود.

ثبات و تداوم فعالیت بدنی در این ماه نباید فراموش شود؛ اما همین ورزش نباید با حرکات سنگین انجام شود چرا که ورزش سنگینی در کنار اینکه انرژی زیادی را از فرد می گیرد، باعث افزایش تعرق و تشنگی فراوان و البته افت فشار خون می شود. در واقع آنچه اهمیت دارد این است که شدت و نوع ورزش در ماه مبارک رمضان باید با گذشته تفاوت داشته باشد.

بهترین زمان ورزش بعد از افطار

فرد روزه دار بهتر است بعد از افطار ورزش کند. زمانی که فرد بیشترین میزان انرژی را دارد.

بهترین زمان برای ورزش در ماه مبارک رمضان دو تا سه ساعت بعد از افطار است. مثل تمرینات فوتبالیست ها که در این زمان انجام می شود.

در رمضان چه ورزشی انجام دهیم؟

بهترین نوع ورزش در رمضان، ورزش های هوازی است. ورزش هایی از جمله شنا- پیاده روی- دوچرخه سواری و دوی نرم به ورزشکاران توصیه می شود. این ورزش ها از گرفتگی عضلات پیشگیری می کند و باعث تسریع در گردش خون می شود.

تغذیه در ماه مبارک رمضان

تغذیه در ماه مبارک رمضان نیز اصول و شرایط خاص خود را دارد. به ویژه در خصوص ورزشکاران نوع تغذیه تا حدی متفاوت است. ورزشکاران باید برنامه غذایی را در ماه مبارک رمضان در نظر بگیرند که انرژی مورد نیاز آن ها را برای فعالیت هایشان کسب کند.

تمام گروه های اصلی غذایی از جمله شیر و لبنیات- نان و غلات- میوه و سبزیجات- حبوبات و گوشت و تخم مرغ و ... باید در برنامه ورزش ورزشکاران جای گیرد.

سه وعده غذایی سحر- افطار و شام باید با بهترین برنامه غذایی پر شود.

مواد غذایی پروتئین دار- مایعات- میوه و سبزیجات برای رژیم غذایی در وعده سحر مناسب است.

در وعده غذایی افطار خرما و آب میوه- سوپ سبزیجات- شیر- کشمش یا انجیر مناسب است.

تا حد ممکن ورزشکاران نباید افطار را با غذاهای سنگین و پر حجم در دستور برنامه غذایی داشته باشند.

در وعده شام نیز باید گروه پروتئین- لبنیات- سبزیجات و مایعات در دستور کار باشند و ترجیحاً غذا بدون ادویه تهیه شود و روش طبخ غذا نیز به جای سرخ کردن، آب پز شده در نظر گرفته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار