چگونه در ماه رمضان ورزش کنیم؟

تهران (پانا) - به‌گفته یک فیزیولوژیست ورزشی با بیان این‌که انجام فعالیت ورزشی در ماه مبارک رمضان ایرادی ندارد پیشنهاد می‌شود که افراد در این ماه، فعالیت ورزشی سنگین نداشته باشند، چرا که به‌واسطه کالری زیادی که از دست می‌دهند، این مهم می‌تواند به سلامتی‌شان آسیب بزند.

کد مطلب: ۱۰۴۹۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
چگونه در ماه رمضان ورزش کنیم؟

به‌گزارش ایسنا، حامد رضایی‌نسب، درباره چگونگی فعالیت ورزشی در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: ورزش چه در ماه مبارک رمضان و چه خارج از این ماه، امری لاینفک برای همه مردم است و افراد باتوجه به نیازی که دارند باید به انجام فعالیت‌ ورزشی بپردازند، ضمن این‌که افراد ورزشکار مجبورند که در ماه رمضان نیز فعالیت ورزشی داشته باشند زیرا نمی‌شود، ۱۱ ماه تمرین و یک ماه تمرین نکنند که در این صورت، هم آمادگی جسمانی‌شان پایین می‌آید و هم این‌که هر چقدر برای بالا بردن آمادگی جسمانی خود در ماه‌های دیگر تلاش کرده‌اند، هدر می‌رود. پس اساسا فعالیت ورزشی با رعایت اصول لازم برای ورزشکاران و دیگر افراد ایرادی ندارد.

وی با بیان این‌که ورزش باید سلامتی شخص را تضمین کند، گفت: روزه‌داری، شرایط خاصی است و باتوجه به فصلی که اکنون روزه می‌گیرم و زیاد بودن ساعت روزه‌داری و این‌که هوا هم گرم است، پیشنهاد می‌شود که افراد در ماه مبارک رمضان، فعالیت ورزشی سنگین نداشته باشند، چرا که به‌واسطه کالری زیادی که از دست می‌دهند، این مهم می‌تواند به سلامتی‌شان آسیب بزند. پس در این ماه، فعالیت ورزشی باید با شدت متوسط باشد.

این مدرس دانشگاه گفت: شرایط روزه‌داری به‌صورتی است که نمی‌توان در حین ورزش کردن مایعات نوشید یا اگر در حین ورزش دچار کمبود انرژی و ضعف شدیم، بتوانیم از مواد غذایی استفاده کنیم، پس پیشنهاد می‌شود که ساعت ورزش کردن در ماه مبارک رمضان را به زمان افطار تا سحر موکول کنیم. البته نه به این منظور که فرد، سریعا پس از افطار، شروع به ورزش کردن کند. او باید اجازه دهد، حجم معده‌اش خالی و سیستم هضم در بدن متوقف شود. پس فرد سه ساعت بعد از صرف افطار می‌تواند به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه فعالیت ورزشی سبک یا متوسط بپردازد.

وی بیان کرد: همچنین افراد باید آب و هوای محل زندگی خود را هم در نظر بگیرند؛ طبیعتا باید در یک محیط خنک ورزش کنند زیرا در محیط گرم به واسطه تعریق بدن، املاح و آب از بدن خارج می‌شوند.

رضایی‌نسب عنوان کرد: برخی افراد در ماه مبارک رمضان، به‌دنبال کاهش وزن هستند. آن‌ها در طول روز به فعالیت ورزشی می‌پردازند که این از نظر سلامت جسمانی پیشنهاد نمی‌شود زیرا وقتی چربی‌ها به صورت خالص می‌سوزند، این مهم باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و مشکلات قلبی و عروقی می‌شود.

وی درباره کنترل مواد غذایی در ماه مبارک رمضان نیز گفت: نباید نگاه به ماه رمضان این باشد که قرار است یک شرایط بحرانی را تجربه کنیم که از نظر علمی نیز غیرمعمول است. شخص باید ریتم زندگی خود را با اصول مربوط به این ماه دنبال کند. شخص در دوران روزه‌داری به جای این‌که مواد غذایی بسیاری را وارد بدن و سیستم گوارش خود را درگیر کند، باید غذاهای ارگانیک و با کالری زیاد مصرف کند.

این فیزیولوژیست ورزشی گفت: برای تامین انرژی بدن، قندها، پروتین‌ها و چربی‌ها را داریم که البته ذخیره قندها در بدن کم است و مشکلی با تخلیه چربی‌ها و پروتین‌ها نداریم. پس فرد در این ماه باید ذخایر قندی بدن خود را افزایش دهد و باید مواد غذایی از جمله ماکارانی، برنج و سیب‌زمنی مصرف کند. شخص در دوران روزه‌داری باید از چربی‌های غیراشباع که منبع گیاهی دارند، بسیار استفاده کند. از جمله این منابع، روغن‌های گردو و بادام هستند. همچنین از همه مهمتر این‌که، فرد باید مواد غذایی مثل غلات و آرد سبوس‌دار که دیر هضم هستند، مصرف کند.

وی عنوان کرد: باتوجه به این‌که مدت زمان روزه‌داری زیاد است و بدن فرد دچار کم آبی می‌شود، پیشنهاد می‌شود که فرد در زمان‌های افطار و سحر، مایعات بسیاری بنوشد البته نباید مایعاتی مصرف کند که منجر به از دست رفتن آب بدن شود. در ماه رمضان، نوشیدن چای و کافئین پیشنهاد نمی‌شود.

رضایی‌نسب بیان کرد: باتوجه به این‌که با کرونا مواجه‌ایم، افراد باید به رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توجه کنند و در خانه بمانند. اگر هم در این دوران، فعالیت ورزشی دارند باید فعالیت آن‌ها سبک و خارج از باشگاه‌ها و در محیط‌های خلوت و با رعایت اصول بهداشتی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار