الهیارترکمن در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

حقوق معلمان در سال ۹۹ با سقف افزایش ۵۰ درصدی تا ۱۵ درصد رشد می‌کند

صدور احکام جدید فرهنگیان در راه است

تهران (پانا) - معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به ارائه جزئیات برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۴۹۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد
حقوق معلمان در سال ۹۹ با سقف افزایش ۵۰ درصدی تا ۱۵ درصد رشد می‌کند

علی الهیارترکمن در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه گفت: امسال در کشور شرایط خاصی به دلیل شیوع کرونا حاکم شده است و هفته معلم امسال در این شرایط آغاز می‌شود ما نیز در این شرایط مقام معلم را گرامی می‌داریم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد اگر پرستان و کادر درمانی در خط مقدم حوزه پزشکی هستند بدون شک معلمان نیز در بحث جهاد آموزشی رسالت سنگینی را برعهده دارند.

جهاد آموزشی به جلوه‌های معلمی رنگ و بوی تازه و مصادیق جدیدی را نشان داده است

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم گفت: جهاد آموزشی به جلوه‌های معلمی رنگ و بوی تازه و مصادیق جدیدی را نشان داده است. معلمان در سلامت خانواده‌ها، ایجاد امنیت اجتماعی و روانی نقش مهمی دارند لذا این موضوع رسالت سنگین آنان را دوچندان می‌کند.

الهیارترکمن گفت: در کنار این موضوع مصادیق دیگری که در سال‌های قبل از فعالیت معلمان داشتیم امسال شکل تازه‌تری دارند؛ معلمی که از روی تخت بیمارستان با موبایل آموزش می‌دهد، معلمی که با استفاده از یخچال خانه خود که به تخته تبدیل کرده است، کار آموزش را با جدیت دنبال می‌کند، معلمانی که در شرایط خطر به مدرسه می‌روند و ایفای نقش می‌کنند و حتی معلمانی که ابزار آموزشی تهیه می‌کنند، جلوه‌های خاصی را در حوزه کار معلمی ایجاد کرده‌اند.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم در ادامه هفته معلم را ایامی برای بزرگداشت مقام این عزیزان دانست و گفت: همه ایام سال، روز معلم است چراکه شغل معلمی شرایط خاص‌تری نسبت به دیگر شغل‌ها دارد. ضریب نفوذ معلمان ما بالاست و هرکدام در طول 30 سال خدمت خود می‌توانند حدود هزار دانش‌آموز را آموزش دهند. ما نیز به‌عنوان خدمتگذاران کوچک معلمان، قدردان خدماتشان هستیم.

برنامه‌های هفته معلم

الهیارترکمن به برگزاری برنامه‌های هفته معلم در شرایط کنونی کشور اشاره کرد و گفت: از دی ماه قرار بود برای هفته معلم، مراسم‌های حضوری برگزار شود اما اکنون به دلیل شرایط در قالب غیرحضوری و ویدئوکنفرانس برگزار می‌شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه نامگذاری هفته معلم را بیان کرد و گفت: آغاز هفته معلم با 12 اردیبهشت و روز شهید مطهری اسوه معلمی است. ۱۳ اردیبهشت روز معلم و نقش و جایگاه او در گام دوم انقلاب اسلامی، ۱۴ اردیبهشت روز معلم و مرجعیت علمی و اجتماعی، ۱۵ اردیبهشت روز معلم و نقش او در تحول نظام آموزشی و پرورشی، ۱۶ اردیبهشت، روز تجلیل از پیشکسوتان و گنجینه‌های تعلیم و تربیت، ۱۷ اردیبهشت روز معلم، جهاد آموزشی و سلامت خانواده و ۱۸ اردیبهشت روز نقش معلم در جهش تولید علم و فناوری نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها به دو دسته ملی و استانی تقسیم می‌شوند گفت: فردا، دهم اردیبهشت آیین کلنگ زنی اولین پروژه تامین مسکن فرهنگیان انجام می‌شود. سال گذشته تفاهمی با وزارت راه برای 170 هزار مسکن منعقد شد که مدت اجرای تفاهم نامه سه ساله است.

۱۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی آماده ساخت هستند

الهیارترکمن اضافه کرد که توزیع زمین در استان‌های مختلف یکسان نیست. 13 هزار و 200 واحد مسکونی آماده ساخت هستند که فردا مراسم کلنگ زنی آن با حضور معاون اول رئیس جمهور در شهر پرند استان تهران انجام می‌شود و همزمان در ۷ استان دیگر این اتفاق صورت می‌گیرد.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم ادامه داد: دیدار ویدئو کنفرانس وزیر آموزش و پرورش با مسئولان استانی و نمایندگان معلمان در روز ۱۱ اردیبهشت از دیگر برنامه‌های این هفته است که نمایندگانی از اولیا نیز حضور دارند و با وزیر صحبت می‌کنند.

وی در ارائه جزئیات برنامه‌ها گفت: در روز جمعه پیام تبریک وزیر از طریق پیامک برای همه معلمان ارسال می‌شود و پیام تلویزیونی مقام معظم رهبری از طریق رسانه ملی پخش می‌شود. گفت‌وگوی تلفنی با خانواده شهیدان باهنر، رجایی و مطهری و چندتن از پیشکسوتان فرهنگی را نیز تدارک دیده شده است.

به گفته الهیارترکمن، روز شنبه دیدار ویدئوکنفرانسی معلمان با رئیس جمهور، روز یکشنبه برنامه‌های استانی، روز دوشنبه دیدار ویدئو کنفرانسی با رئیس مجلس، روز سه شنبه چندبرنامه تلویزیونی برای وزیر و معاونان تدارک دیده شده است. وی ادامه داد: روز چهارشنبه نیز برنامه‌های استانی اجرا می‌شود که با برنامه‌های ملی تداخل نداشته باشد. روز پنجشنبه ارتباط وزیر آموزش و پرورش با معلمانی که در عرصه علم و فناوری کار کرده‌اند پخش خواهد شد.

ایجاد تالار گفت‌وگو برای معلمان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: به دانشگاه‌های کشور فراخوانی برای پژوهش درباره چگونگی بزرگداشت مقام معلم ارسال کردیم. تالار گفت‌وگویی نیز در سایت وزارتخانه شکل می‌گیرد و معلمان می‌توانند ایده‌ها و تجارب خود را در این فضا به اشتراک بگذارند. یک شبکه اختصاصی دیگر نیز برای معلمان منتخب استانی تدارک دیدیم.

وی در پاسخ به سوال پانا مبنی براینکه برنامه‌ای برای تکریم معلمانی که امسال کار ویژه‌ای را از طریق آموزش‌های مجازی انجام دادند دارید گفت: معلمان ما امسال جلوه‌های ویژه‌تری را با توجه به شرایط خاص نمایان کردند که در برنامه‌های ملی و استانی از آنان تقدیر خواهد شد.

الهیارترکمن به تماس‌های تلفنی وزیر آموزش و پرورش با این معلمان اشاره کرد و گفت: قطعا با این معلمان در ایام هفته معلم ارتباط بیشتری خواهیم داشت و مورد تکریم ویژه‌تری قرار خواهند گرفت هرچند که تعداد این معلمان نیز زیاد است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به دیگر سوال پانا مبنی براینکه از بین ۳ محور ذکر شده برای معلمان برای هفته معلم کدام یک راه‌اندازی شده است ادامه داد: از بین ۳ محور که برای معلمان ایجاد می‌شود تالار گفت‌وگو آماده است البته همه این موارد به بستر شبکه شاد که یک پیام‌رسان رسمی آموزش و پرورش است و به تدریج نقیضه‌های آن برطرف می‌شود، منتقل خواهد شد.


الهیارترکمن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌ای برای تجلیل از معلمان حق التدریس و خرید خدمات دارید گفت: در هفته معلم، منتخب مجموعه متنوعی از معلمان حتما در همه مراسم حضور خواهند داشت.

وی از تجلیل ۴۰ نفر در سطح ملی به عنوان نماینده معلمان خبر داد و درباره بودجه مراسم تجلیل از معلمان گفت: این مبلغ نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته که به ۱۴ میلیارد افزایش یافته است.

الهیار در ادامه درباره استخدام نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی نیز گفت: طبق مصوبه قانونی برای آموزشیاران و آموزش دهنده‌ها باید آزمون ورودی برگزار کنیم که در صورت قبولی به دانشگاه فرهنگیان معرفی شوند.

وی اضافه کرد که قرار بود آزمون فروردین ماه باشد اما به دلیل شرایط خاص کشور میسر نشد. هدف گذاری ما خردادماه است، مگر آنکه مصوبات ستاد کرونا کار را طور دیگری رقم بزند اما اکنون ۲۵ هزار مجوز استخدامی برای این گروه اخذ شده است. برای برگزاری آزمون استخدامی از طریق اساسنامه ماده ۲۸، یکی از اصلی‌ترین نیازهای ما جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ است. حجم و ترکیب این نیاز را به سازمان استخدامی اعلام کردیم و امیدواریم مجوزها صادر شوند.

سهمیه سربازمعلمان

الهیارترکمن درباره سهمیه سربازمعلمان نیز گفت: امسال اعزام نیروی سرباز به دلیل شرایط موجود محدود شده است اما با این حال ستاد کل نیروهای مسلح همکاری خوبی در این زمینه داشتند و ۳۵۰۰ سهمیه به آموزش و پرورش اختصاص دادند.

جزئیات طرح رتبه بندی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به بیان جزئیات اجرای طرح رتبه بندی پرداخت و گفت: رتبه بندی یک فرایند طولانی را طی کرده است، بحث پیگیری ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه برای رتبه بندی از مطالبات اصلی ما بود که به تفاوتی در نگاه به نوع رتبه بندی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: یک نگاه نیازمند لایحه است و طبق نگاه دوم رتبه بندی می‌تواند از سوی دولت انجام بگیرد. در این قانون صراحتا دولت مکلف شده نظام رتبه بندی را تنطیم کند و مجلس آن را در قالب بودجه سنواتی به تصویب برساند. بحثی که از سال ۹۷ داشتیم این بود که رتبه بندی از طریق لایحه به مجلس برود یا از طریق مصوبه دولت اجرا شود که در نهایت قرار شد رتبه بندی از طریق مصوبه دولت اجرایی شود. در رتبه بندی سال ۹۴ یک آیتم از فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری یعنی حق شغل درنظرگرفته شده بود و در سال ۹۸ سه آیتم به عنوان رتبه بندی افزایش یافت.

وی اشاره کرد در مصوبه رتبه بندی ۹۸، پنج رتبه برای معلمان درنظر گرفته شد و عوامل امتیاز آور مشخص شدند. این مصوبه از مهر ۹۸ با بودجه ۲۰۰۰ میلیاردی پیش بینی شده به اجرا در آمد. در پایان بهمن ۹۸ بخشنامه‌ای را از سوی سازمان برنامه خطاب به دستگاه‌های اجرایی داشتیم که به استناد مصوبه سال ۹۳ نتوانسته بودند امتیازات فصل دهم را برای پرسنل خود افزایش دهند و اکنون مجاز به این افزایش تا سقف ۵۰ درصد هستند. در آموزش و پرورش این تحلیل صورت گرفت که چون سه آیتم فصل ۱۰ را برای معلمان با پیش شرط استفاده می‌کنیم، سایر کارمندان بدون پیش شرط از آن بهره مند می‌شوند لذا یکبار برای همیشه این آیتم‌ها را برای همه فرهنگیان اجرا کنیم.

الهیارترکمن با بیان اینکه در واقع این سه آیتم برای معلمان بین ۱۵ تا ۵۰ درصدافزایش یافته بود گفت: با این مصوبه برای سایر کارکنان بدون پیش شرط تا ۵۰ درصد افزایش می‌یافت که در ادامه ما تمام آیتم‌ها را برای معلمان تا ۵۰ درصد افزایش دادیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد نکته منفی این بود که تفاوت‌های رتبه‌ای معلمان نادیده گرفته شد و افرادی که در رتبه ۴ و ۵ بودند کمتر مشمول بخشنامه سازمان برنامه شدند و اعتراضات بسیاری صورت گرفت ما معتقدیم این مصوبه در عملیات اجرایی به ضرر معلمان تمام نمی‌شود و حقوقشان در سال ۹۹ با سقف افزایش ۵۰ درصدی تا ۱۵ درصد رشد می‌کند.

پیشنهاد برقراری فوق‌العاده ویژه برای نیروهای آموزشی به معاون اول رئیس جمهور

وی در ادامه به آیتم فوق‌العاده ویژه اشاره کرد و گفت: این آیتم در قانون مدیریت خدمات کشوری برای تمام کارکنان دولت تسری پیدا نمی‌کند و برای مشاغل خاص و تخصصی برقرار می‌شود. آموزش و پرورش در سال 91 از 124 شغل موجود، پیشنهاد برقراری 35 شغل را ارسال کرده بود که مشاغل آموزشی هم در آن بودند اما سازمان استخدامی در آن زمان با 16 شغل موافقت کرد. از سال 91 مجوزی برای برقراری فوق‌العاده ویژه برای کارکنان آموزشی نداشتیم لذا یک تفاوتی بین دریافتی نیروهای ستادی و آموزشی به وجود آمده بود که برای رفع این نقیصه پیشنهاد برقراری فوق‌العاده ویژه برای نیروهای آموزشی را به معاون اول رئیس جمهور ارائه دادیم.

الهیارترکمن با بیان اینکه همزمان آقای نوبخت در برنامه اینستاگرامی خود با معلمان این موارد را توضیح داد که در نهایت برخی اعتراض کردند که دیدار باید رو در رو باشد گفت: با پیگیری‌های انجام شده یک برنامه حضوری با نمایندگان تشکل‌ها در 28 فروردین در سازمان برنامه با نوبخت ترتیب داده شد و معلمان خواسته‌های خود را مطرح کردند، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با برقراری فوق‌العاده ویژه معلمی بتوانیم این تفاوت را برطرف کنیم.

صدور احکام جدید معلمان

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد که مقرر شد مجددا امتیازات مصوبه سال 98 را به نحوی تغییر دهیم که همان تفاوت حرفه‌ای ناشی از رتبه بندی 98 دوباره به احکام برگردد. روز گذشته موافقت سازمان برنامه به ما ابلاغ شده است و در حال نهایی کردن بارمالی آن هستیم، صدور احکام جدید فرهنگیان در راه است. به این ترتیب حقوق کارکنان آموزشی و غیرآموزشی یکسان خواهد شد و تفاوت معنی داری ندارد. تفاوتی هم در نحوه برخورداری از فوق العاده ویژه بین فرهنگیان و سایر کارمندان دولت نخواهیم داشت.

الهیارترکمن اعلام کرد به‌زودی احکام را اصلاح خواهیم کرد. خواهش می‌کنم جامعه فرهنگیان به خدمتگذاران خود اعتماد داشته باشند. در تحلیل این موضوع شتابزدگی صورت گرفت. رتبه بندی به مطالبه جامعه فرهنگیان و مجلس تبدیل شده است اما هر اقدامی که صورت می‌گیرد چالشی می‌شود.

نهایتا تا شهریور ماه پیش نویس لایحه رتبه بندی را به دولت ارائه می‌کنیم

وی با بیان اینکه درخواست ما این بود که یکبار برای همیشه رتبه بندی معلمان در چارچوب عملیاتی مشخص اجرا و حل و فصل شود گفت: الگویی را با توجه به همه موازین رتبه بندی آماده کردیم تا به مجلس ارائه دهیم و آن را تبدیل به قانون رتبه بندی کنیم. خوشبختانه این اقدام از سوی آموزش و پرورش مطرح و تشکل‌های فرهنگی نیز آن را در جلسه با آقای نوبخت درخواست کردند که مورد موافقت سازمان استخدامی و سازمان برنامه قرار گرفت لذا مقرر شد یک کارگروه چهارجانبه با حضور نماینده تشکل‌ها شکل بگیرد که دوشنبه هر هفته این جلسه تشکیل می‌شود. ما نهایتا تا شهریور ماه پیش نویس لایحه رتبه بندی را به دولت ارائه می‌کنیم و دولت زمان کافی برای ورود آن به بودجه 1400 داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا اعمال این فوق‌العاده ویژه به معنای احیا و بازگشت رتبه بندی به فیش‌های حقوقی است گفت: ما رتبه بندی را حذف نکردیم، حذف رتبه بندی یعنی اینکه ما مبالغ افزوده شده از مهر 98 را کسر کنیم یا جلوی آن را بگیریم. در اسفند 98، فقط تفاوت‌ها یکسان شد که با اقدامات جدید و اصلاح ضرایب، تفاوت بین رتبه‌ها را باز می‌گردانیم و به نوعی ترمیم رتبه بندی صورت می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار