ماجرایی پرمشقت اما شیرین؛ اینجا عشق حرف اول را می‌زند

تهران (پانا)‌- با دستور مقام معظم رهبری برای غسل و تدفین شرعی اموات کرونایی در شهر‌های مختلف، در استان اردبیل نیز جمعی از طلاب و روحانیون این کار را عهده‌دار شدند.

کد مطلب: ۱۰۴۸۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
ماجرایی پرمشقت اما شیرین؛ اینجا عشق حرف اول را می‌زند

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع کرونا ویروس در کشور، روزانه شاهد فوت تعداد زیادی از هموطنان هستیم که در ابتدا اگرچه بسیاری از متوفیان به‌دلیل انتقال عامل بیماری، بدون تطهیر و با تیمم دفن می‌شدند، اما بعد از دستور مستقیم مقام معظم رهبری برای غسل، دفن و خاکسپاری اموات، تعدادی از مردم عادی به همراه جامعه طلاب و روحانیون این اقدام حسنه را عهده‌دار شدند.

با وجود شرایط غیرعادی و مشکلات پیش آمده، رفتن در دل خطر آن هم به صورت داوطلبانه، تنها یک مهم را مشخص می‌کند؛ که هنوز هم هستند کسانی که با امید به زندگی و از خود گذشتگی، بدون چشم‌داشت شرایط بهتری را برای آنان که نیاز دارند، فراهم می‌سازند.

غسال‌هایی که این روز‌ها داوطلبانه نسبت به غسل و تطهیر مردگان مبتلا به کرونا و دفن شرعی آنان اقدام می‌کنند، انسان‌هایی با ویژگی‌های خارق‌العاده نیستند، آن‌ها اعجوبه هم نیستند، بلکه تنها دلی دارند که دستگیری و کمک به مردم را به تمام امور و منافع شخصی ترجیح می‌دهد و همین یک ویژگی آن‌ها را از سایر مردم متمایز می‌سازد.

حضور در خط مقدم؛ از رنج تا لذت

یکی از روحانیونی که برای غسل اموات، این روز‌ها در آرامستان بهشت زهرای مرکز اردبیل حضور دارد از اردبیل گفت: از اولین روزی که برای حضور در این مکان داوطلب شده‌ام تا به امروز احساس رضایت از خود سبب شده تا هیچگونه ترس و واهمه‌ای در وجودم نباشد.

این جوان ۲۹ ساله تصریح کرد: در گروه ما هیچ یک از دوستان تجربه غسالی نداشتند، اما با آشنایی اولیه توانستیم تا به امروز به وظیفه انسانی خود به خوبی عمل کنیم.

او با بیان اینکه در شرع و عرف چنین تاکید شده است که در هر شرایطی باید میت را غسل داد و بعد تدفین کرد، اضافه کرد: امروز به حضور ما در این جبهه نیاز مبرمی است و ما با احساس این نیاز وارد عرصه شدیم و هم‌اکنون کاری را انجام می‌دهیم که با وجود سختی برای ما احساس خوبی به همراه دارد.

یکی دیگر از طلبه‌ها که کوچک‌ترین عضو گروه جهادی هم است به ما گفت: در ابتدا که من تصمیم خود را در جمع خانواده مطرح کردم هیچ کسی رضایت نداشت، اما با خواسته قلبی قدم در این راه گذاشتم و تا جایی که نیاز به حضور ما باشد، در این جبهه خواهیم ماند.

او تصریح کرد: بحرانی که هم‌اکنون در کل کشور و استان اردبیل اتفاق افتاده عواقب بسیاری را تا به امروز داشته است که امیدواریم مردم با کسب آگاهی‌های لازم از افزایش آمار متوفیان ناشی از این بیماری جلوگیری کنند.

یکی از بانوان نیز در رابطه با اقدام خود گفت: چند ساعت در روز برای من و همکارانم برای تطهیر اموات کرونایی زمان زیادی نیست، اما وقتی صحنه‌هایی از حضور یا عدم حضور خانواده‌های این اموات می‌بینیم جدا متاثر می‌شویم.

به‌گفته او بسیاری از خانواده‌ها حتی اجازه حضور در آرامستان‌ها را هم ندارند که این موضوع با احتساب صمیمیت خانوادگی یا جایگاه عزیز از دست رفته بسیار دردناک و درآور است.

این بانو اظهار کرد: شاید مدافعان سلامت که مدام برای درمان بیماران کرونایی سرپا هستند بیشتر از ما در معرض خطر باشند، اما ما نیز به اندازه آن‌ها هر روز برای چند ساعت هم که شده مجبور به تحمل لباس مخصوص تطهیر مردگان هستیم تا در عین انجام وظیفه خودمان هم به ویروس آلوده نشویم.

او این اقدام خودجوش را نذر حضرت زهرا (س) کرده و گفت: من به شخصه بعد از تصمیم برای اقدام به این کار نیت کردم که هر فعالیتی در این زمینه داشته باشم نذر بانو فاطمه زهرا (س) باشد.

ایثارگری جامعه طلاب در تطهیر و تدفین اموات کرونایی

سیدمحمد سیدسیاح، مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان اردبیل هم گفت: ایثارگری جامعه روحانیت و طلاب استان در اردبیل در راستای غسل و خاکسپاری شرعی کسانی که بر اثر بیماری کرونا فوت شده‌اند، اقدامی تحسین‌برانگیز است که از همان روز‌های ابتدایی طلاب و روحانیون زیادی برای انجام این کار داوطلب شدند.

او با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی غسالی متشکل از بانوان و برادران می‌باشند، افزود: بعد از تشکیل گروه‌های جهادی بانوان و برادران و مشخص شدن تکالیف هر یک از گروه‌ها، آموزش‌های لازم به آنان داده شده و آن‌ها فعالیت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز کردند.

سیدسیاح از آغاز غسل اموات در شهر‌های استان از روز‌های آینده خبر داد و تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از روز‌های آتی در برخی شهر‌های استان نیز نسبت به غسل شرعی اموات کرونایی اقدام خواهد شد.

او گفت: روحانیون و مردم عادی جهادگر که برای غسل اموات کرونایی داوطلب شده‌اند، نیز همچون کادر درمان استان اردبیل در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، چرا که عهده‌دار این مسئولیت بسیار مهم بوده و سرباز زدن از این مهم، گاه می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

او اظهار کرد: مقدمات این اقدام حسنه توسط حوزه علمیه، نمایندگی ولی فقیه در استان، دانشگاه علوم پزشکی و سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل انجام شده که خوشبختانه تا به امروز موفقیت‌آمیز بوده است.

اقوام اموات در آرامستان‌ها حضور نیابند

حجت‌الاسلام عسگری مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اردبیل در خصوص مراجعه اقوام و آشنایان اموات به آرامستان‌ها گفت: در این زمینه مردم باید ملاحظه‌کاری کرده و حتی‌الامکان از حضور بر سر مزار متوفیان بر اثر بیماری شایع جدا خودداری کنند.

او اظهار کرد: در غسل و تدفین اموات تمام موارد بهداشتی از سوی غسال‌ها به خوبی رعایت می‌شود، اما باتوجه به افزایش تعداد فوت‌شدگان بر اثر این ویروس منحوس، سعی داریم تمام امکانات را به کار گرفته و برای راحتی جامعه، طلاب و روحانیون یا غسال‌هایی که بنا به خواست شخصی وارد این کار شدند، اقدامات کافی و لازم را فراهم سازیم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری با بیان اینکه احتمال شیوع بیماری کرونا با حضور دسته‌جمعی مردم در آرامستان‌ها بیشتر هم خواهد بود، اضافه کرد: در این زمینه اقدامات لازم برای هشدار و تذکر به اقوام و آشنایان اموات که از سر ناآگاهی در محل دفن حضور می‌یابند، انجام شده است.

به‌گفته عسگری روزانه تمامی تجهیزات و بخش‌های مختلف از جمله غسالخانه، سالن‌های تدفین و انتظار، شست و شو و ضدعفونی می‌شوند و آموزش‌های لازم در این رابطه به تمامی کارکنان شاغل در این سازمان داده شده است.

او یادآور شد: خوشبختانه تا به امروز مردم با فراگیری پیام‌های وزارت بهداشت و آگاهی از عواقب گسترش این بیماری، سعی در همکاری با مسئولان آرامستان‌ها داشتند که امیدواریم با رعایت تمام نکات رفت و آمد در آرامستان‌ها شاهد کاهش این بیماری در منطقه باشیم.

عمل به وظیفه انسانی با روحیه‌ای جهادی

حجت‌الاسلام مهدی نوروزی، مدیرکل حوزه علمیه استان اردبیل در این‌باره گفت: ملت غیور کشور ما بحران‌های زیادی را در دوره‌های مختلف با توکل بر خدا و پشتکار خود پشت سر نهاده‌اند که امروز در بحرانی به نام کرونا، هر یک از جوامع و اقشاری که توانایی دستگیری دارند وارد میدان عمل شده‌اند.

او با بیان اینکه حوزه علمیه به صورت داوطلبانه بنا به شرایط موجود وارد میدان مبارزه با کرونا شده است، افزود: متاسفانه در بسیاری از جا‌ها به دلیل شیوع سریع این بیماری و انتقال عامل بیماری به افراد سالم، از تطهیر و تدفین شرعی بیمار صرف نظر می‌شود، که این موضوع در استان اردبیل وجود ندارد.

مدیرکل حوزه علمیه استان بیان کرد: طلاب و جامعه روحانیت استان اردبیل در یک اقدامی کاملا جهادی به وظیفه انسانی خود عمل کرده و وارد عرصه مبارزه با کرونا شدند که در این راستا بسیاری از کار و امور واجب زندگی دریغ کرده‌اند تا شاید با همکاری و کمک همدیگر سریع‌تر از شر این ویروس منحوس رهایی یابیم.

نوروزی گفت: قریب به اکثریت افرادی که داوطلبانه در این اقدام شرکت کردند جوانان بوده و طلاب یا روحانیون هستند که من از همینجا از تمام این عزیزان نهایت تشکر و سپاس را دارم.

این روز‌ها به جهت وضعیت بحرانی در کشور نیاز به تلاش و کمک بسیاری از افراد جامعه بیش از پیش احساس می‌شود، به همین دلیل بسیاری از مردم در هر منصبی و با هر لباسی آستین همت بالا زده و با شریک شدن در اقدامی خداپسندانه در راستای آسایش عموم مردم تلاش می‌کنند.

دکتر‌ها و پرستاران در مراکز درمانی، کارگران دستگاه‌های خدماتی، افراد بسیجی، تولیدکنندگان اقلام بهداشتی، طلاب، روحانیون و ... که شب و روز برای آسایش مردم و نجات آن‌ها از این شرایط در تلاش هستند همه ایثارگران واقعی جامعه‌اند.

در آنسوی ایثار و فداکاری با دلی روبه رو هستیم که صرفا برای رضایت خدا و حس نوع دوستی، یاعلی گفته و قدم در راهی گذاشته است که می‌داند شاید برگشتی برای او نباشد، اما با این همه محکم ایستاده است؛ این حکایت این روز‌های تمام کسانی است که قرار را بر فرار ترجیح داده و همه جوره برای نجات مردم از جان مایه می‌گذارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار