معرفی نهادهای بین‌المللی همکار ایران در حوزه آموزش و پرورش

تهران (پانا) - معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی فعال در حوزه آموزش و پرورش دارای مجوز را که با آن‌ها همکاری مشترک وجود دارد، معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
معرفی نهادهای بین‌المللی همکار ایران در حوزه آموزش و پرورش

به گزارش روابط عمومی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، میترا تیموری با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران اکنون با چندین سازمان و نهاد بین‌المللی که دارای مجوز از وزارت امور خارجه هستند، ارتباط مسستقیم و غیرمستقیم دارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با برخی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی که در حوزه آموزش و پرورش و حوزه‌های علمی پژوهشی فعالیت دارند، همکاری دارد.

وی سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد (یونسکو، UNESCO)، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف، UNICEF)، سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی جهان اسلام (آیسسکو، ICESCO)، موسسه آموزشی اکو وابسته به سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو، ECO)، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، کمیساریای عالی امور پناهندگان (UNHCR)، کمیته نروژی پناهندگان (ان آر سی NRC) و ریلیف بین‌المللی، انجمن بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، سازمان دیپلم بین‌المللی (IBO)، مرکز بین‌المللی فیلم برای کودکان و نوجوانان، اتحادیه بین‌المللی کتابداران، فدراسیون جهانی تئاتر برای کودک و نوجوان و فدراسیون بین‌المللی ورزش مدارس را از جمله این مراکز برشمرد.

تیموری اضافه کرد: تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی این سازمان‌ها و نهادها با همکاری و تعامل سازنده با ارگان‌ها و نهادهای ملی و تحت نظارت وزارت امور خارجه مبتنی بر اسناد فرادستی به ویژه برنامه‌های پنج ساله جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین بوده است. مدیران و مسؤلان نیز همواره بر آن بوده‌اند تا برنامه‌های سازمان‌ها و نهاد‌های مذکور را در حوزه آموزش و پرورش کشور با نیازهای آموزشی همراه کنند.

معاون امور بین‌الملل مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، به اهداف این نهادها و سازمان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، نهادی بین‌المللی برای بهبود زندگی همه کودکان است که در 190 کشور جهان، از جمله ایران، با دولت‌ها برنامه همکاری مشترک دارد. وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نیز تحت نظارت وزارت امور خارجه با دفتر نمایندگی یونیسف در تهران همکاری دارد.

وی به فعالیت سازمان‌ آموزشی،‌ علمی ‌و ‌فرهنگی ‌ملل ‌متحد (یونسکو) اشاره و هدف این سازمان بین‌المللی را کمک به استقرار صلح و امنیت از طریق ترویج همکاری‌ میان ملت‌ها در زمینه‌های آموزش، علوم و فرهنگ اعلام کرد که می‌کوشد چالش‌ها و پیامدهای جهانی‌شدن را با همه پیچیدگی‌هایش درک کند و به تعیین راهبردها و خط‌ مشی‌هایی از مواضع فرارشته‌ای، میان‌رشته‌ای و بین فرهنگی بپردازد که همگان -به ویژه کشورهای توسعه‌نیافته و قشرهای محروم جامعهـ از دستاوردهای آن بهره‌مند شوند.

تیموری گفت: همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش با کمیسیون ملی یونسکو در تهران تحت نظارت وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد.

وی به اهمیت و نقش سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسسکو) به عنوان یک سازمان تخصصی وابسته سازمان همکاری‌های اسلامی در زمینه آموزش و ترویج علم و فناوری در جهان اسلام هم اشاره و بیان کرد: کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۴ در وزارت آموزش و پرورش، مستقر و آغاز به کار کرد. وزیر آموزش و پرورش، رئیس شورای عالی کمیسیون ملی و رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور نیز دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو هستند.

تیموری سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) را بزرگترین تشکل اقتصادی منطقه‌ای و جهان اسلام معرفی کرد که در کنار فعالیت‌های اقتصادی، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی هم دارد. وی افزود: این سازمان سبب افزایش اشتراکات فرهنگی، علمی و آموزشی بیشتری در سطح منطقه می‌شود که وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران هم تحت نظارت وزارت امور خارجه با مؤسسه آموزشی اکو همکاری‌های مشترک دارد.

معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه آگاهی از اهداف، تشکیلات سازمانی، نحوه عملکرد و نوع فعالیت‌های این سازمان‌ها و نهادها می‌تواند زمینه‌ساز بستری برای محققان این حوزه‌ها باشد، گفت: مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور تصمیم دارد برای آشنایی علاقه‌مندان، پژوهشگران و برنامه‌ریزان حوزه آموزش، نام و فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی علمی، آموزشی و پژوهشی، چارچوب و روند ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با این سازمان‌ها و نهادها، همچنین شیوه‌های مختلف ارتباط با این سازمان‌ها و تعامل صحیح با آن‌ها را منتشر کند که در آینده نزدیک برای استفاده علاقه‌مندان بر روی پورتال اطلاع‌رسانی این مرکز، بارگذاری خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار