لازم نیست در حضور کودکان اخبار کرونایی رد و بدل کنیم

تهران (پانا) - به‌گفته روان‌شناس حوزه کودک والدین باید درباره این ویروس با توجه به سن کودکان توضیح شفاف و علمی ارائه دهند و با کودک به گفت‌وگو بپردازند تا اخبار دروغ را از ذهن کودک بیرون کنند، همچنین لازم است والدین در این ایام بیشتر به از قبل به کودکان عشق بورزند.

کد مطلب: ۱۰۳۷۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
لازم نیست در حضور کودکان اخبار کرونایی رد و بدل کنیم

به‌گزارش ایسنا، میترا ابراهیمی، در خصوص نحوه برخورد با کودکان در ایام شیوع ویروس کرونا بیان کرد: یک اشتباه بزرگ والدین در تربیت کودکان این است که این حق طبیعی کودک را که باید از اتفاقات جهان باخبر باشد را از او پنهان می‌کنند یا دروغ می‌گویند و برخی اوقات افراط می‌کنند و سبب ترس کودک می‌شوند.

وی عنوان کرد: توضیحی که درباره ویروس کرونا به کودک ارائه میشود باید سبب آرامش در کودک شود و او را در مورد رفتارهای مقابله‌ای با ویروس از جمله در خانه ماندن و روبوسی نکردن قانع کرد.

ابراهیمی در ادامه افزود: مرحله بعد از اطلاعات راجع به ماهیت این ویروس، آموزش‌های بهداشتی به کودک نظیر شستن دست‌ها و استفاده از ماسک و دستکش است.

این روان‌شناس حوزه کودک با بیان اینکه باید ترس کودکان در مورد این بیماری را کنترل کرد، گفت: از کودک بخواهید از احساساتش نسبت به این ویروس باشما صحبت کند که این امر سبب تشویق کودک به بیان احساساتش می شود که مسئله بسیار مهمی است.

وی در خصوص نحوه توضیح والدین به کودکان در مورد ویروس کرونا عنوان کرد: تا حد بسیار زیادی احساسات کودک نسبت به این بیماری به رفتار و اطلاعات بزرگسالان بستگی دارد.

وی هچنین عنوان کرد: قرار نیست به کودک در مورد خطرات این بیماری دروغ بگوییم صرفا باید به کودکان قوت قلب بدهیم و سعی کنیم مانند خلبانی باشیم که در مواجهه با مشکلات با آرامش به مسافران پیغامی را میرساند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه کودکان بیشتر از آنچه گمان می‌کنید هوشیار هستند، افزود: والدین باید نگران آثار اخبار باشند و لازم نیست تمام اخبار مربوط به این ویروس در خانه گفته شود.

این روان‌شناس بالینی تصریح کرد: کودکان در ابن ایام در حال پشت‌سر گذاشتن یک بحران هستند و احساسات مختلفی را از جمله اضطراب، پرخاش، ترس و غیره را تجربه می‌کنند که در این حالت باید والدین این احوال را بپذیرند و کنترل کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه روان سالم کودک، نیازمند روان سالم والدین است، افزود: والدین نیز برای بالارفتن سلامتی روان خود بهتر است از یکسری تکنیک‌های رفتاری و یوگا و ورزش بهره گیرند.

وی در خصوص ارائه راهکار برای کاهش اضطراب و تنش‌های کودکان در این ایام خاطرنشان کرد: یکی از این موارد داشتن یک برنامه منظم، منعطف و مشارکتی است مانند بازی کردن، تماشای خانوادگی فیلم یا آشپزی مشارکتی و ازاین قبیل فعالیت‌ها که آنچه در تمام این فعالیت‌ها حائز اهمیت خواهد بود، وقت گذراندن کودک با والد است.

ابراهیمی با تاکید بر داشتن برنامه منسجم برای کودکان عنوان کرد: همین امر سبب سرگرم شدن کودک و جلوگیری از بطالت زمان و کلافگی وی خواهد شد.

این روان‌شناس کودک بیان کرد: دوستان کودک برای وی اهمیت زیادی دارند و خانواده‌ها باید امکان تماس غیر حضوری کودک با دوستانش را برای وی فراهم سازند تا کودک متوجه شرایط مشابه خود با دوستانش شود که همین اقدام سبب کاهش استرس و افزایش حس امنیت کودک می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه: سعی کنید کودکان در معرض اخبار قرار نگیرند، گفت: این اتفاق سبب افزایش اضطراب کودکان می‌شود و حتی تاثیر منفی بر بزرگسالان دارد.

ابراهیمی اظهار کرد: ایجاد فضای مثبت در خانه بسیار تاثیر خوبی بر تعامل کودک با والدین دارد که سبب خوشحالی بیشتر کودک در این ایام می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت خواب مناسب کودکان در این دوران عنوان کرد: والدین برای خواب کودک ساعت مشخصی را تعریف کنند و قبل از خواب برای کودک فضای امنی را از طریق داستان گفتن یا ماساژ ایجاد کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار