کاظمی: با توجه به محدودیت‌های کرونا باید یک بسته مشاوره برای پایه نهمی‌ها طراحی شود

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که باتوجه به محدودیت‌هایی که به دلیل شیوع کرونا در کشور به وجود آمده بایدیک بسته مشاوره کامل برای دانش‌آموزان پایه نهم طراحی شود و از طریق شبکه شاد و صدا وسیما در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا بتوانند یک انتخاب رشته صحیح و آگاهانه داشته باشند.

کد مطلب: ۱۰۳۶۸۴۴
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: با توجه به محدودیت‌های کرونا باید یک بسته مشاوره برای پایه نهمی‌ها طراحی شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی در جلسه شورای برنامه‌ریزی هدایت تحصیلی که در سالن جلسات معاونت پرورشی برگزار شد گفت: از دوستان به خاطر زحماتی که در کمیته هدایت تحصیلی می‌کشند تشکر و قدردانی می‌کنیم البته شاید سال گذشته به آن اهدافی که در توسعه متوازن مد نظر ما بود دسترسی پیدا نکردیم اما نمی‌توان زحمات دوستان را در این زمینه نادیده گرفت.

او افزود: هدایت تحصیلی و دسترسی به توسعه متوازن تابعی از علت‌های متفاوت است و تنها با ورود یک بخش نمی‌توان انتظار داشت که همه مشکلات و توسعه متوازن برطرف شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه متوازن یک بسته کامل است که مشاوره نقش اساسی در آن دارد همچنین مسئولان آموزش استان‌ها، دغدغه‌ها، ساختار، سامانه‌ها، نیروی انسانی، امکانات، تجهیزات و فرهنگ حاکم بر جامعه در آن موثر هستند و همه اینها باید در یک بسته کامل دیده شود و هر منطقه‌ای در این بسته با یک نگاه جامع به موضوع هدایت تحصیلی ورود پیدا کند قطعاً شاخص‌های آن‌ها تغییر پیدا می‌کند و توسعه متوازن در آنجا رخ می‌دهد.

او بیان کرد: هدایت تحصیلی یکی از مهمترین فعالیت‌های آموزش و پرورش در دست یابی به شاخص‌ها و اهدافی است که برای خود در نظام تعلیم و تربیت تعریف کرده است.

کاظمی ادامه داد: هدایت تحصیلی به سرنوشت دانش‌آموزان و آینده نظام جمهوری اسلامی ایران و نیازهایی که در جامعه وجود دارد گره خورده و به همین دلیل از حساسیت‌های بسیار بالایی برخوردار است.

او یاد آور شد: هدایت تحصیلی برای هر فردی نقطه عطف رسیدن به اهداف تحصیلی و شغلی را تشکیل می‌دهد بنابراین باید هدایت تحصیلی را با حساسیت بالایی دنبال کنیم زیرا هم از نظر فردی و هم از نظر سیستمی اهمیت بالایی دارد. باید سعی کنیم با ارائه آمار و اطلاعات درست به مسئولان استانی در این زمینه گام‌های موثری برداریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: به نظر بنده آگاه سازی و مشاوره صحیح در هدایت تحصیلی کلیدی‌ترین نقش را دارد و با توجه به شرایط بحرانی که شیوع ویروس کرونا در کشور ایجاد شده است کار ما سخت‌تر و دشوارتر شده است و باید یک بسته مشاوره کامل برای دانش‌آموزان پایه نهم طراحی شود و در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

او گفت: اگر در حوزه مشاوره‌ای که برگرفته از آزمون‌های توانایی و رغبت دانش‌آموزان است هرچقدر آگاهی دانش‌آموزان را نسبت به انتخابی که می‌خواهند انجام دهند بالا ببریم توفیق بیشتری برای انتخاب رشته آگاهانه و توسعه متوازن کسب می‌کنیم.

کاظمی ادامه داد: تمام پشیمانی‌های انسان ناشی از عدم آگاهی است بنابراین باید به دانش‌آموزان در زمینه هدایت تحصیلی بیشترین آگاهی از نظر آینده شغلی و تحصیلی داده شود تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند و نقطه ثقل هدایت تحصیلی آگاهی بخشی به دانش‌آموزان برای یک انتخاب صحیح است.

او در خاتمه عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی می‌توانیم از ظرفیت شبکه مجازی شاد و صدا و سیما برای این آگاهی بخشی به دانش‌آموزان برای هدایت تحصیلی مناسب استفاده کنیم.

کمرئی: هدایت تحصیلی برای رسیدن به توسعه متوازن باید تصحیح، هدفمند و روان شود

سپس در ادامه جلسه علیرضا کمرئی، ‌معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه همکاری و همسویی خوبی بین معاونت پرورشی و فرهنگی و معاونت آموزش متوسطه وجود دارد و همواره کار ها با زمینه کارشناسی و مشارکت مناسب انجام می‌شود.

او بیان کرد: در مورد پایان سال تحصیلی هنوز چشم به تصمیمات نهایی در ستاد ملی مبارزه با کرونا داریم و سپس در مورد چگونگی اتمام سال تحصیلی یا حضور یا عدم حضور دانش‌آموزان و برگزاری امتحانات تصمیم‌گیری خواهیم کرد که در همین خصوص چندین سناریو برای پایان سال تحصیلی طراحی کرده‌ایم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه متوازن در هدایت تحصیلی همان چیزی است که در برنامه ششم توسعه و شورای عالی آموزش و پرورش به آن اشاره شده است و به دنبال تحقق این اهداف هستیم.

او ادامه داد: اگر توزیع متوازن در بین شاخه‌ها و رشته‌ها به درستی انجام نشود ممکن است ذخایر علمی کشور در آینده با مشکلاتی مواجه شوند و موجب ضعف در برخی از بخش‌ها شود بنابراین هدایت تحصیلی نیازمند آن است که از هم اکنون برای آینده‌ای بهتر به خوبی برنامه ریزی، آگاهی بخشی و مشاوره دهیم.

کمرئی گفت: برای رسیدن به توسعه متوازن، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از راه‌های آن مداخلات مدیریتی در امر هدایت تحصیلی است و مهمترین بخش در توسعه متوازن هدایت تحصیلی صحیح است و اگر یک تصمیم نادرست در این زمینه گرفته شود ممکن است موجب انحراف در هدایت تحصیلی شویم.

او عنوان کرد: بنابراین هدایت تحصیلی برای رسیدن به توسعه متوازن باید تصحیح، هدفمند و روان شود و منطبق بر منافع، خلقیات و روحیات دانش‌آموز باشد. موضوع دیگر اولویت‌بندی‌ها در توسعه متوازن این است که باید زمینه‌ها و شاخص‌ها را جدی بگیریم تا به توسعه متوازن دست پیدا کنیم.

شکوهی: شیوع کرونا موجب شد تا تجربیات جدیدی را در بحث آموزش به دست آوریم

همچنین در این ابتدای جلسه مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور نظام تعلیم و تربیت ما نیز متاثر از فضای عمومی کشور شد و وارد یک تجربه جدید به خصوص در بحث آموزش شدیم که زحمات زیادی را همه بخش‌های آموزش و پرورش برای راه‌اندازی شبکه‌های آموزش مجازی و شبکه شاد متحمل شدند.

او اشاره کرد: همچنین با توجه به همکاری‌هایی که در صدا و سیما صورت گرفت تلاش شد وقفه‌ای در در روند جریان آموزش کشور رخ ندهد. امیدواریم این اوضاع را با تدبیر و درایت همه همکاران مجرب و متعهد در آموزش و پرورش به سلامتی پشت سر بگذاریم.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: کمیته هدایت تحصیلی جلسه‌ای را با توجه به برخی نگرانی‌هایی که در زمینه پایان سال تحصیلی وجود داشت برگزار کرد و پس از بررسی‌های کارشناسی که صورت گرفت تصمیماتی در آن اتخاذ شد تا در صورت ضرورت این تصمیمات پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی هدایت تحصیلی اجرایی شود.

همچنین در ادامه جلسه هر کدام اعضای حاضر در جلسه به بحث و تبادل و نظر پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار