عضویت ۷۰‌ درصد از معلمان و مدیران آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد

حسینی: برنامه‌ریزی برای ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی پیش رو و جبران کمبود نزدیک به ۱۲ هزار نیروی آموزش و پرورش استثنایی در حال انجام است

تهران (پانا)‌ - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد تاکنون ۷۰‌ درصد از معلمان و مدیران آموزش و پرورش استثنایی عضو شبکه شاد شده‌اند و بقیه معلمان و مدیران به ویژه معلمان و مدیران مقطع متوسطه براساس برنامه زمان‌بندی وزارت به زودی عضو این شبکه خواهند شد.

کد مطلب: ۱۰۳۶۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد
عضویت ۷۰‌ درصد از معلمان و مدیران آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در ششمین جلسه ویدئو کنفرانس با روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌های کشور با بیان اینکه شبکه "مجازی آموزش دانش‌آموزان شاد" شبکه‌ای امن، انعطاف‌پذیر، سریع، دقیق و یکپارچه است گفت: «با توجه به بحران کرونا آموزش و پرورش درحال دگردیسی و تحول است و اتفاقات بزرگی در آموزش و پرورش از طریق آموزش‌های تلویزیونی و آموزش در بستر فضای مجازی در حال رخ دادن است. دو فرضیه در خصوص ویروس کرونا مطرح است یکی اینکه این ویروس بزودی از بین خواهد رفت و فعالیت‌ها به شرایط عادی برخواهد گشت و فرضیه بعدی این است که ویروس فعلا وجود خواهد داشت. با فرض پذیرش فرضیه دوم باید بتوانیم شرایط زیست با کرونا را داشته باشیم و فعالیت‌ها را با رعایت همه نکات از سر بگیریم.»

او با بیان اینکه دولت‌ها در این شرایط در مربعی دنبال تعادل بین حوزه سلامت، روابط اجتماعی، اقتصاد و آموزش هستند، افزود: «تعادل‌بخشی بین این حوزه‌ها باید ایجاد شود و در حوزه آموزش و سلامت و این وظیفه بر عهده آموزش و پرورش است. فضای مجازی می‌تواند تعادل‌بخشی بین آموزش و سلامت را رقم زند. در راستای تعادل‌بخشی بین حوزه سلامت و آموزش تاکنون فعالیت زیادی انجام شده است و علیرغم تعطیلی فضای فیزیکی مدارس، آموزش تعطیل نبوده و صدا و سیما و فضای مجازی به کمک آموزش آمده‌اند. بستر مجازی و دنیای دیجیتال در عصر کرونا کارکرد بزرگی در آموزش داشت و این کارکرد می‌تواند در بقیه ایام سال بویژه زمان تعطیلی مدارس بدلیل آلودگی هوا یا بلایای طبیعی ادامه داشته باشد.»

حسینی با بیان اینکه یکی از کارکردهای آموزش مجازی تحقق عدالت آموزشی است، افزود: «در شرایط عادی نیز آموزش مجازی می‌تواند در کنار آموزش فیزیکی قرار گیرد و به عنوان آموزش مکمل و مقوم به مدد آموزش بیاید. تحولات بنیادین معمولا با مقاومت‌هایی همراه است و کند پیش می‌رود. یکی از تحولات بنیادین در تعلیم و تربیت استفاده از فناوری‌های نوین و دنیای دیجیتال است و اگر این تحول بزرگ تحقق یابد کارکردهای دائمی خواهد داشت. اولیا، مدیران، معلمان و دانش‌آموزان همه باید پای کار آموزش‌های‌ مجازی بیایند و از دیگر سو عظم ملی صورت گیرد تا فناوری نوین آموزشی در آموزش ساری و جاری شود. شرایط کنونی جامعه به دلیل ویروس کرونا یک سرمایه تاریخی را برای ما ایجاد کرده است و می‌تواند موجب تسریع در تحول آموزش و استفاده از بستر فناوری‌های نوین شود و مقاومت جامعه را تبدیل به مشارکت کند.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه نهادینه شدن آموزش‌های مجازی استلزاماتی دارد، افزود: «با تمرین و ممارست باید خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان را آماده کرد و با ایجاد جذابیت بیشتر در این فضا به نهادینه شدن آن می‌توان کمک کرد. کار در فضای مجازی حواس بیشتری را می‌تواند درگیر کند و این یکی از مزایای آموزش مجازی است. استفاده از فضای مجازی در این ایام و خلاقیت و نوآوری معلمان و مدیران منجر به کار عظیمی شده است. تاکنون در سطح کشور بیش از یک میلیون ساعت آموزش در بستر فضای مجازی به دانش‌آموزان استثنایی داده شده‌ است.»

او ادامه داد: «بیش از ۱۳ هزار کانال و گروه در فضای مجازی ویژه دانش‌آموزان استثنایی تاکنون تشکیل شده است و بیش از ۲ هزار و پانصد ساعت آموزش در پایگاه مجازی استان‌ها برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برگزار شده است. ۳ هزار مدیر و کادر اداری، ۴۰ هزار اولیای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ۳ هزار راننده سرویس نیز در این ایام تحت پوشش آموزش‌های بهداشتی و پیشگیری و سلامت قرار گرفته‌اند. تلاش شد علیرغم اینکه ۳۰ درصد از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به هیچ وسیله هوشمندی دسترسی ندارند آن‌ها را نیز با فعالیت‌های خلاقانه در چرخه آموزش قرار دهیم. همه این فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی با خلاقیت و ابتکار معلمان و مدیران صورت گرفته است. وزارت آموزش و پرورش دنبال استفاده مدیریت شده و متمرکز همه دانش‌آموزان و معلمان از فضای مجازی است و لذا شبکه آموزش دانش‌آموزان شاد در بستر مستقل و پرظرفیت و ویژه آموزش و پرورش طراحی شد.»

حسینی افزود: «شبکه شاد کلان‌ترین پروژه آموزش و پرورش است و امنیت بالا، در دسترس بودن، سرعت و جذابیت از ویژگی‌های این شبکه اختصاصی است. اشکالات این شبکه به مرور رفع خواهد شد و ایجاد جذابیت و کیفیت‌بخشی به این شبکه وظیفه همه معلمان و مدیران است. نباید شبکه شاد تبدیل به موضوع عادی شود. در راستای نهادینه‌سازی باید مزایا و مواهب این شبکه مدام به والدین و دانش‌آموزان گفته شود. در راستای ستادینه‌سازی نیز شورای راهبری و کیفیت‌بخشی به شبکه شاد در سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مسئولیت معاونت آموزشی تشکیل شده است و در استان‌ها نیز باید همین ترکیب، شورا ایجاد شود. در مدارس هم ستادی باید بر تولید محتوی، رفع مشکلات فناوری و رصد شبکه شاد نظارت داشته باشد.»

حسینی با بیان اینکه آموزش رسمی در بستر شبکه شاد ویژه دانش‌آموزان ابتدایی از اول اردیبهشت آغاز خواهد شد گفت: «تاکنون ۱۸۰۰ مدرسه استثنایی معادل با ۷۳ درصد مدارس استثنایی وارد شبکه شاد شده‌اند و ۳۰‌درصد دانش‌آموزان با نیاز ویژه نیز وارد شبکه شاد شده‌اند که باید رصد شود در زمان‌بندی که وزارت اعلام کرده است همه دانش‌آموزان وارد شبکه شوند. مشکل تعریف دانش‌آموزان چند پایه و مراکز ویژه مشکلات یادگیری در شبکه شاد و سازگاری شبکه شاد برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی بزودی مرتفع خواهد شد. هیچ بدیلی برای آموزش فیزیکی نمی‌شناسیم. در شرایط حاضر، شبکه شاد جایگزین آموزش فیزیکی شده است و دقیقا باید همه فعالیت‌های مدرسه فیزیکی در این شبکه هم صورت گیرد.»

حسینی همچنین در جلسه ویدئو کنفرانس دیگری با روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌های کشور افزود: «جبران کمبود این میزان نیرو نیازمند اهتمام ویژه روسای ادارات در سامان‌دهی نیروی انسانی برای سال آینده است. 4 هزار و 590 معلم خاص، 2 هزار و 372 معلم رابط، 3 هزار و 862 نیروی توانبخشی و 913 نیروی مراکز اختلالات یادگیری در سال آینده کمبود داریم که امید است با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این کمبود‌ها رفع شود.»

او با بیان راهکارهای جبران کمبود نیروی انسانی گفت: «رایزنی و تلاش در جهت جذب نیروهای متخصص از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ ویژه آموزش و پرورش استثنایی، جدی گرفتن جذب نیروهای طرحی و سرباز معلم، استفاده از نیروهای داوطلب در قالب طرح زمان، جذب نیروی بازنشسته و استمرار کار آن‌ها و اختصاص ساعت غیرموظف به همکاران از راهکارهای جبران کمبود نیروی انسانی است. سهم آموزش و پرورش استثنایی از ۱۷ هزار دانشجوی سال گذشته دانشگاه فرهنگیان ۵۰۰ دانشجو بود که روسای ادارات استان‌ها باید از طریق رایزنی با مدیران کل این سهم را افزایش دهند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان استاندارد کلاس‌های آموزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه افزود: «استاندارد معلمان مدارس ویژه 6 به یک است که در حال حاضر این رقم 11 به یک است و استاندارد معلیمن رابط نیز 6 به یک است که در حال حاضر این رقم 17 به یک است. نرم استاندارد برای گروه‌های طیف اتیسم، جسمی حرکتی و چندمعلولیتی باید حداکثر 5 دانش‌آموز باشد.»

او در ادامه جلسه با بیان اینکه "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی" فراگیرترین طرح در آموزش و پرورش استثنایی است، افزود: «شرایط کشور و آموزش و پرورش با وجود ویروس کرونا تغییر کرده است و با توجه به این شرایط برای طرح سنجش در سال تحصیلی پیش رو سه سناریوی مختلف طراحی شده است. در صورتی که شرایط جامعه به شرایط عادی برگردد و فعالیت مدارس به زودی آغاز شود طرح سنجش نیز مطابق با سال‌های گذشته انجام خواهد شد‏.»

معاون وزیر با بیان اینکه سناریوی دوم براساس وجود بحران در حد متوسط برنامه‌ریزی شده است، افزود: «اگر براساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تجمعات تا اواخر شهریور ممنوع باشد و یا زمان پایان سال تحصیلی جاری تغییر کند می‌توان با تغییر زمان برگزاری آزمون‌های سنجش و همچنین افزایش تعداد مراکز، طرح سنجش در کشور کار را به انجام رساند. بدترین حالت این است که در سال جاری نتوانیم به صورت فیزیکی مراکز سنجش را راه‌اندازی کنیم که در اینصورت باید دنبال شرایط دیگری برای طرح سنجش باشیم.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در سال گذشته پوشش طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان 97 درصد بود، گفت: «برنامه‌ریزی برای پوشش 99 درصدی نوآموزان از طریق همکاری و هماهنگی با معاونت آموزش ابتدایی جهت شناسایی بازمانده‌ها و مداخلات موثر در دستور کار قرار دارد. پوشش طرح برای پیش‌دبستانی‌ها در سال گذشته 50 درصد بود که امیدواریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته شده این پوشش در سال جاری به 70 درصد برسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار